Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

ISLM-modellen. Hvordan kan en økning i pengemengden redusere arb. ledigheten?


Anbefalte innlegg

Hei. Har en oppgave som skal leveres inn i Makroøkonomi. Oppgaven går ut på at jeg skal forklare ved bruk av ISLM-modellen:

 

1) Hvordan en økning i pengemengden kan redusere arbeidslediheten.

2) Hvordan økning i offentlige utgifter virker på arbeidsledigheten.

 

På nummer 2 skjønner jeg prinsippet, men klarer ikke å forklare det med ISLM. Takk til den som gidder å hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien. Du må enten utvide modellen ved å ta inn likninger for tilbudssiden, eller bare forklare intuitivt hvorfor en endring i offentlige utgifter påvirker arbeidsledigheten gjennom en endring i aggregert inntekt.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien.

Dette er bare tull, økning i offentlige utgifter er den mest klassiske måten å stimulere etterspørselsiden på, det er ingen grunn til å trekke inn tilbudssideøkonomi her.

 

TS: Hva representerer de to kurvene? Hvilken flyttes når du øker G? Derfra er det bare å lese av figuren?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

 

Du kan ikke forklare det direkte med ISLM-modellen, fordi den bare tar for seg etterspørselssiden i økonomien.

Dette er bare tull, økning i offentlige utgifter er den mest klassiske måten å stimulere etterspørselsiden på, det er ingen grunn til å trekke inn tilbudssideøkonomi her.

 

 

Javel? Og hvordan viser ISLM-modellen at stimulert etterspørsel og dermed økt aggregert inntekt fører til økt sysselsetting?

Lenke til kommentar

Som jeg sa til TS: IS-kurven skifter "utover og oppover" og vi får høyere Y (=lavere arbeidsledighet).

 

Hvorfor skriver du at jeg kommer med tull når du tydeligvis ikke har peiling selv? Høyere Y betyr ikke lavere arbeidsledighet, det betyr høyere produksjon og inntekt. For å vise at dette henger sammen med sysselsettingen kan man enten bruke en enkel arbeidsmarkedsmodell eller forklare det intuitivt.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg også har prøvd å forklare.. Skal man modellere reduksjon i arbeidsledighet som resultat av økte offentlige utgifter mer eksplisitt må man ha vesentlig mer avanserte modeller.

 

I tillegg ligger det en antakelse om ledig kapasitet i økonomien( det vil si arbeidsledighet) i bunn av IS/LM som en begrunnelse for antakelsen om faste priser, så igjen, økt Y betyr redusert arbeidsledighet.

 

Og til syvende og sist er det jo tross alt spesifisert i oppgaven at man skal svare ved bruk av IS/LM-modellen, så å trekke inn tilbudssiden eller modeller for arbeidsmarkedet blir som sagt bare tull.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor mye som kreves av en besvarelse på videregående, men du kan si alt fra "Økte offentlige utgifter flytter IS-kurven "utover og oppover" og vi får dermed høyere Y og lavere arbeidsledighet, men høyere rente." til en relativt lang argumentasjonsrekke om multiplikatoreffekten. Personlig vil jeg nok anbefale å legge seg et sted i midten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...