Gå til innhold

Er religion noe mer enn bare tro?


Anbefalte innlegg

Mange her som kan veldig mye... eller er det meste "google". Jeg pleier å skrive hva jeg har hentet fra "google".

 

Jeg kan kun svare for meg selv, men det jeg har kommet med av kunnskap i denne tråden, da spesielt i forhold til de abrahamittisk monoteistisk religionene, anser jeg som ganske triviell kunnskap. Jeg kunne godt lagt ved linker og kilder, men jeg anså det som unødvendig.

 

Jeg bruker selvfølgelig google og leksikon på nett som "alle andre" for å innhente informasjon, men ofte også for å kvalitetssikre at det jeg skriver er helt korrekt. Dette er et stort kunnskapsområde med uendelig mye informasjon. Det er ikke alt man har full kontroll på og derfor må søke informasjon om.

 

"Abrahamittisk monoteistisk religion" er noe jeg f.eks. kan finne på å skrive i google for å sjekke at det bl.a. er stavet korrekt og at jeg har "tunga rett i munnen" før jeg legger ut innlegget. Det er forresten flere måter å skrive det på, så da er det greit å sjekke før man poster. :)

 

Det hender også, hvis jeg har dårlig tid, at jeg henter ferdigskrevet leksikon-materiale på nett for å slippe å skrive det selv. Det dreier seg da utelukkende om akademisk fakta-kunnskap og ikke meninger/påstander. Det kommer til et punkt der man blir lei av å atter en gang skrive noe en selv eller andre allerede har skrevet mange ganger fra før i ulike tråder, og derfor tar man en "spansk en" og bare limer inn fra wikipedia eller snl.

 

Noen ganger legger jeg ved linker hvis det er vesentlig for debatten eller hvis jeg vet at mine påstander vil møte krav om kilder. Det er likevel en del ting her inne som går for å være allmenn kunnskap og dermed ikke noe man møter krav om kilder/beviser for.

 

Jeg ser det likevel som umulig å ha en inngående debatt om noe hvis man ikke kjenner materialet man diskuterer, og dermed kun klipper og limer fra nett e.l. Det har vært noen brukere her inne som har lagt frem de mest høytsvevende tanker og meninger, men som ikke har tålt ett eneste spørsmål om det etterpå. De har INGEN tanker utover akkurat det de har limt inn her. Da blir det pinlig tydelig at det dreier seg om rent plagiat og at de prøver å fremstå smartere eller mer kunnskapsrik enn de egentlig er. :)

 

Jeg har diskutert her i religions-delen i mange år, så jeg har lært enormt mye på den tiden. Jeg leser også en del om religion og ser mange dokumentarer, så en del kunnskap har jeg.

 

Det jeg kan minst om er likevel østlige religioner som hinduismen og buddhismen. Det hadde vært veldig stilig om det hadde kommet inn noen hinduer i forumet. Det har vel aldri, ut fra det jeg vet, vært noen av dem her inne til nå. Uotver det, så er det vel bare Vanvittige Sky som nå tilhører buddhismen.

 

Du vil uansett etterhvert se hvem som reelt har kunnskap og hvem som henter sine påstander ut av "løse lufta" eller bare klipper/limer fra nett uten å egentlig ha en helhetlig forståelse av hva de snakker om. :)

 

Ønsker man likevel kilder på noe, så er det bare å etterspørre det. Det er likevel når det oppstår uenigheter at bevis/kilder som oftest blir et tema.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler ikke på din kunnskap LiamH. Du virker rimelig kunnskapsrik.

 

Og, Vanvittige sky, tusen takk....

 

Jeg har lest alle innleggene her, og har lært mye nytt. Det skal bli spennende med nye innlegg og nye svar... Utrolig fin måte å lære ny kunnskap. Dette var bare det første innlegget mitt, det er først de siste 3 ukene jeg har hatt tid til å skrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Og, Vanvittige sky, tusen takk....

 

 

 

Javel, det er fint å få en "tusen takk", men jeg vet ikke hvorfor jeg får en spesiell takk ..?

 

Jeg kan forøvrig si at jeg har masse god dokumentasjon, og mange dyktige lærere jeg lytter til. så hvis du mener at du er interessert i å lære, vil jeg naturligvis ikke holde noe tilbake. Jeg er bare blitt litt for vant til at folk spør etter dokumentasjon, for å finne noe å kverulere om, og det blir ikke aktuelt for meg å være med på.

 

kast ikke perler for svin ..

 

Ha en fin dag!

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Og likevel er det noen som rister på hodet og sier:"Nei dette kan jeg ikke tro på".

 

Ikke fordi det kan motbevises, det er ikke mulig, men fordi det er for usannsynlig. Jeg kan ikke se at kristendom er mer troverdig enn Islam og Hinduisme eller gresk, romersk og norrøn mytologi. Likevel holder dagens troende, hver for seg, fast på at deres tro er den eneste sanne.

 

Jeg trodde også da jeg var liten. Jeg ble fortalt om Gud av mine foreldre, i søndagsskolen, på skolen, i kirken og i speider'n. Det kunne ikke falle meg inn å tvile på det jeg ble fortalt, trusel om å brenne i helvete var ikke nødvendig for meg å holde på min tro.

 

Min kristne tro forsvant for ca. 50 år siden og i hele denne periode har jeg ikke sett noe som skaper tvil om min nye tro, at hverken Gud eller det evige liv finnes.

 

Er så min tro noe mer en de religiøses tro? Ja, det tror jeg, for min er formet av spørsmål, og ikke diktat.

Den er også skapt av noe, for meg, mer troverdig enn en gammel bok.

 

Har jeg så en forklaring på hvorfor mer intelligente og kunnskapsrike mennesker ikke ser det samme som jeg? Ja, det tror jeg også at jeg har.

 

Jeg tror religiøs tro er skapt av et stort ego og ønsket om et evig liv. Jeg tror ikke religiøse kan akseptere at livet er uten noen opphøyet mening, at vi ikke er forskjellig fra alt annet liv, ikke har sjel og at vi dør på samme måte som et gresstrå.

Endret av medlem-304477
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får jo hele tiden høre at vi kke ØNSKER å tro.... Men det er ikke sant. For hva kunne vel vært bedre enn at alle problemene forsvant med en liten bønn? Men sånn er det ikke... Bønn hjelper kun den som ber til å tro at man hjelper en mase ved å gjøre ingenting og sånn forsetter det i alle religioner...

 

Man tror...

 

Men vet ikke, men du verden hva de som tror mest "vet" om hva som kommer til å skje med alle som ikke tror på det samme som dem, er så man begynner å mistenke dem for fri fantasi og det er vel hva det er også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...