Gå til innhold

[Løst] Hjelp meg velge kraftig 140 mm vifte til kabinett


Coneunofax

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvilken av disse viftene på DustinHome (140 mm) som blåser mest luft.

 

Silverstone SST-AP141 er den jeg lener mot, men har ikke funnet noen tester eller sammenlikninger.

 

Støy er litt viktig, men den kan vel umulig bråke mer enn en skjermkort vifte på 70-90%.

 

Bakgrunn

Jeg har 2 stk. Asus R9 280X skjermkort i mitt Fractal Design Define XL R2-kabinett, og bruker de til mining døgnet rundt. For å håndtere varmen dette genererer har jeg satt in 7 vifter:

 

4 Fractal Design Silent 140mm R2

3 Corsair AF140 Quiet

 

Allikevel sliter jeg med å blåse unna nok luft, og viftene på skjermkortene må dermed kjøres ganske høyt (bråker og rister). Jeg har dermed kommet frem til at jeg burde bytte ut viften på sidedøren (blåser direkte på skjermkortene) og viften på bunn, med vifter som er kraftigere.

 

*Jeg styrer alle viftene med Asus Fan Xpert, men de er som regel 90-100%*

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen i kabinettet er rundt 37C, mens CPU'en er mellom 35-42C.

 

Øverste GPU er på 73-74C på 65-70% vifte load.

Nederste GPU er under 70C med bare 50% vifte load.

 

Det øverste kortet kjøres ikke på full intensitet, for da må jeg ha kabinettviftene på fullt og GPU'en 85-95% for å holde 75C.

 

Viftene på GPU'ene blir styrt automatisk og vil kjøre 100% hvis de når 77C. Hvis et kort når 80C stanser de mining.

 

Skulle tro dette oppsettet skulle holde..

Har du kortene rett ved siden av hverandre eller har du rom imellom?

De står med omtrent 10 cm mellomrom. Jeg kan ikke bruke den nederste slot'en da hovedkortet har flere innganger der. Kortet ville vært oppå dem.

 

 

Hmm, merkelig at det blir varmt da.

 

Eller ikke så merkelig anyways. Ser du har asus sin kjøler på skjermkortet og denne spyr varmer rundt i kabinettet og ikke ut bak som et kort med stock kjøler hadde gjort.

 

 

Spesielt når du holder på med mining. og korta er montert i et kabinett.

Allright. Jeg visste ikke at det var noen forskjell der.

 

 

Hmm. Mulig det blir bedre da om du trekker luften ut av kabinettet i sidedøren?

 

Ellers burde jo denne være god nok?

Jeg har prøvd å trekke luften ut også, men det hjalp ikke. Viften er ganske svak, dog. Det er godt mulig det kan hjelpe med en kraftigere vifte. Jeg syntes også det virker mer logisk å prøve å få den varme luften ut rett fra kilden, men er ingen ekspert.

 

Vet du hvordan den viften er sammenliknet med Silverstone som jeg nevnte i første post?

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

 

Skulle tro dette oppsettet skulle holde..

Har du kortene rett ved siden av hverandre eller har du rom imellom?

De står med omtrent 10 cm mellomrom. Jeg kan ikke bruke den nederste slot'en da hovedkortet har flere innganger der. Kortet ville vært oppå dem.

 

 

Hmm, merkelig at det blir varmt da.

 

Eller ikke så merkelig anyways. Ser du har asus sin kjøler på skjermkortet og denne spyr varmer rundt i kabinettet og ikke ut bak som et kort med stock kjøler hadde gjort.

 

 

Spesielt når du holder på med mining. og korta er montert i et kabinett.

Allright. Jeg visste ikke at det var noen forskjell der.

 

 

Hmm. Mulig det blir bedre da om du trekker luften ut av kabinettet i sidedøren?

 

Ellers burde jo denne være god nok?

Jeg har prøvd å trekke luften ut også, men det hjalp ikke. Viften er ganske svak, dog. Det er godt mulig det kan hjelpe med en kraftigere vifte. Jeg syntes også det virker mer logisk å prøve å få den varme luften ut rett fra kilden, men er ingen ekspert.

 

Vet du hvordan den viften er sammenliknet med Silverstone som jeg nevnte i første post?

 

Har ingen erfaringer med Silverstone, men har ikke hørt noe negativt om dem.

 

Vil tro at det lønner seg å trekke luften ut fra siden da kjøleren til kortene sprer varmen rundtom i kabinettet. Hadde du hatt en kjøler som presset luften ut bak ville det bli bedre med et innsug på siden.

Er dog ikke sikker på teorien min :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm, merkelig at det blir varmt da.

 

Eller ikke så merkelig anyways. Ser du har asus sin kjøler på skjermkortet og denne spyr varmer rundt i kabinettet og ikke ut bak som et kort med stock kjøler hadde gjort.

 

 

Spesielt når du holder på med mining. og korta er montert i et kabinett.

Allright. Jeg visste ikke at det var noen forskjell der.

 

 

 

Stock kjøler spyr ut varmluft bak, 3rd partskjøler spyr ut varme rundt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant denne diskusjonen om nesten samme tema
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1881138/280x-temps.html

Når jeg setter inn en bedre vifte vil jeg nok teste begge deler.

Jeg fant aldri noen sammenlikning av Noctua- og Silverstone-viftene DustinHome har, men utifra spesifikasjonene ser det ut til at Silverstone er kraftigere. Noctua bråker mindre, men koster mer.

NOCTUA NF-P14-FLX
750 RPM-1200 RPM
33,6 KFM-52 KFM
10,1 dB-19,6 dB


SILVERSTONE SST-AP141
1500 RPM
64,34 KFM
30,1 dB


Jeg ser nå at de spesifikasjonene ikke er noe bedre enn den viften jeg har:

CORSAIR AIR SERIES AF140 QUIET EDITION
1150 RPM
67,8 KFM
24 dB



Ifølge reviews jeg har sjekket for skjermkortet, er viftelyden på load et sted mellom 40-60dB.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...