Gå til innhold

[Løst] Vil Grub fungere etter fjerning av en partisjon?


olais

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hvordan du har satt opp GRUB. Er det installert på MBR så har det ingenting å si om du sletter partisjoner, men om det er installert under Debian-partisjonen så vil GRUB forsvinne med det.

 

Beste måten er å fjerne det du vil fjerne, og eventuelt sette opp GRUB på nytt om det forsvant med slettingen.

Lenke til kommentar

Det spørs hvordan du har satt opp GRUB. Er det installert på MBR så har det ingenting å si om du sletter partisjoner, men om det er installert under Debian-partisjonen så vil GRUB forsvinne med det.

 

Beste måten er å fjerne det du vil fjerne, og eventuelt sette opp GRUB på nytt om det forsvant med slettingen.

Nja, Grub refererer vel til Linux-partisjon, for eksempel /dev/sda1 for oppslag selv om det er installert på mbr. Dermed kan det være at Grub feiler. Det er jo ikke noe krise, men man må da fikse GRUB/annen oppstartslaster i ettertid.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg mener du kan både installere det på f.eks /dev/sda1 (Partisjon) og /dev/sda (MBR). Om TS sletter sda1 fordi det var Debian så vil maskinen miste bootloader om GRUB er installert på partisjonen, men om den er på MBR så er ikke bootloaderen bundet til partisjons-tabellen, og vil forbli på disken helt til du sletter MBR eller overskriver den med f.eks Windows sin bootloader.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Har triple boot på en pc. Windows 7 pluss to forskjellige linuxdistroer hvor oppstart velges via Grub.

Nå skal jeg fjerne en av den ene linuxen (Debian).

 

Om jeg formatterer den partisjonen, vil da Grub fungere etter det?

Evt. hva er beste måten å gjøre det på?

1. Boot den linux-installasjonen du skal ta vare på og reinstaller GRUB til MBR derfra. (typisk sudo grub-install /dev/sda)

2. Slett den andre linux-partisjonen.

 

Hvis noe skulle gå galt kan det gjenopprettes med en live-cd, men det er alltid mer trøbbel å fikse noe etterpå enn å hindre at ting går i stykker.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener du kan både installere det på f.eks /dev/sda1 (Partisjon) og /dev/sda (MBR). Om TS sletter sda1 fordi det var Debian så vil maskinen miste bootloader om GRUB er installert på partisjonen, men om den er på MBR så er ikke bootloaderen bundet til partisjons-tabellen, og vil forbli på disken helt til du sletter MBR eller overskriver den med f.eks Windows sin bootloader.

Selv om grub er installert til MBR så er den avhengig av filer på partisjonen der den er installert. Tenk deg at GRUB består av to deler, en 512 byte stor del som installeres enten i MBR eller i starten på en partisjon. Og resten av GRUB, som alltid installeres på en partisjon i /boot.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener du kan både installere det på f.eks /dev/sda1 (Partisjon) og /dev/sda (MBR). Om TS sletter sda1 fordi det var Debian så vil maskinen miste bootloader om GRUB er installert på partisjonen, men om den er på MBR så er ikke bootloaderen bundet til partisjons-tabellen, og vil forbli på disken helt til du sletter MBR eller overskriver den med f.eks Windows sin bootloader.

Nope. Jeg testet det i en VM nå og fikk da "error: no such partition...Grub rescue".

 

Grub var her installert på MBR.

Lenke til kommentar

Ah, ok.

Men som jeg nevnte til TS så spørs det litt hvor bootloaderen ligger. Glem alt det der med MBR, om TS sletter den distroen/partisjonen som har bootloaderen så kan det oppstå problemer. Om man føler seg modig så er det bare å slette partisjonen og grave frem en recovery-minnepenn om ting går galt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...