Gå til innhold

Styre 220V motor med 12V styresignal


Anbefalte innlegg

Jeg har en projektor, den sender ett 12V-styresignal når den er på, dvs den sender strøm når den er på, men ikke når den er av. Jeg ønsker å benytte dette til å styre en 220V-motor, motoren har jord, nøytral, og to ledere, når den ene lederen er koblet til går den opp, når den andre er koblet til går den ned. I utgangspunktet trenger kan derfor 2 rele, i tillegg har jeg tenkt ett tidsstyrt rele, slik at den ikke bare fortsetter å kjøre nedover hele tiden mens projectoren er på, dvs at fasen kun er koblet inn feks 60 sekund. Dette opplegget må styres av ett sånn LED-rele, (siden 12V-signalet antakelig ikke er nok til å drive ett vanlig rele). Eventuelt styres av ett trådløst rele som jeg styrer uavhengig. Men er dette ett greit oppsett? Finnes det andre varianter? Gjerne noe som ikke er for dyrt? Finnes det feks rele som styres over ethernet til en grei pris? Andre ideer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du komme til å få behov for å endre tidsforsinkelsen?

 

Har du mulighet til å legge inn et stoppsignal? Dvs når lerretet (?) er helt oppe eller nede? Eller siden lerretet allerede er motorisert så er det kanskje lagt tilrette med kontakter?

 

Det vil jeg ikke tro.

 

Lerretet stopper nok seg selv med en kontakt når det kommer opp eller ned, men jeg liker ikke helt tanken på at det skal stås å fores ett opp eller end-signal døgnet rundt, så jeg vil gjerne ha ett eget stop-signal i tillegg. Fordelen er at det ikke må times perfekt, om lerretet bruker 30 sekund, og min forsinkelse er 60, så gjør ikke det noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...