Gå til innhold

S-video kabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Nei, fordi skjermkortet ditt bare sender ut bildesignaler.

2. Finn den største el-butikken i nærheten og sjekk hva de har. Jeg vet seriøst ikke ;)

3. S-Video skal teoretisk gi meget godt bilde, men det er noen ting man må huske på:

 

Mange TV-er takler ikke S-Video-signalene som sendes fra skjermkortet. Mange får bare gråtoner. De nyeste grafikkortene fra NVidia og ATI burde takle dette og sende rett type signaler (kompositt). Jeg vet ihvertfall at SiS650 og Via Castlerock IKKE takler dette (de to kortene jeg har). (Dette er ved bruk av en standard S-Video -> SCART-adapter, som fåes kjøpt i alle el-butikker)

 

TV'en har en begrenset oppløsning (720x576) og egner seg ikke for desktop-bruk. Men til å se på film på er det ypperlig. Selv en dårlig DivX kan se temmelig bra ut når du ser den på TV-skjermen.

 

Om du har S-Video-inngang på TV-en din har du intet å frykte hva bildekvalitet angår, men jeg vet ikke hvilken løsning du kan bruke for å frakte lyden til TV-apparatet. Jeg anbefaler å kjøre lyden inn på stereoanlegget. :D

Lenke til kommentar

Du må nok heller se etter en ferdig kabel løsning der de kabler du ønsker er bundlet sammen . Det finnes nemlig multimedia kabel sett å få kjøpt der alt er fiks ferdig .

 

Men nå om du skal velge kjøpe i "løs" vekt så trenger du et par (høgre/venstre) til å føre stereo signal fra ditt lydkort som mest sannsynlig har 3.5 mm din plugg og over til tv som enten har scart eller muligens phono direkte i fronten .

 

Nå må du huske at et "multimedia sett" har ferdige løsninger i begge ender slik at du slipper eventuelle overganger og nips .

Lenke til kommentar
Lengste jeg har sett av gode S-video kabler er 10 meter, og de koster oppimot 1000 kroner...

 

Jeg vil ikke anbefale deg en billig kabel på 13 meter, kvaliteten er vel da heller LABER =)

 

Jeg har en billig 10 meter lang s-video fra Claes Olsson. Den funker som bare det. Bildet blir flott, kanskje ikke like bra som med en 1000 krs kabel, men dog. DVD bildet blir skarpt og fargene pene, mye bedre enn vanlig TV. DivX gir jo laber bildekvalitet i utgangspunktet, men det er ikke kabelens skyld.

 

Vil tro at også skjermkortet har mer å si for hvordan bildet blir enn kvaliteten på kabelen.

Lenke til kommentar
Lengste jeg har sett av gode S-video kabler er 10 meter, og de koster oppimot 1000 kroner...

 

Jeg vil ikke anbefale deg en billig kabel på 13 meter, kvaliteten er vel da heller LABER =)

Jeg kjøpte min 5 meter for 200 kroner... det må da være mulig å skjøte elns?

 

 

ps. får sikkert billige kabler på biltema

Lenke til kommentar

Jeg merket ingen forskjell fra S-video-kabel til 100kr (Clas Ohlson-vare) og til en til 300kr. Det ER stor forskjell fra billig-kabler til dyre (1000kr)-kabler, men det merker du ikke ved skjermkort-TV-kobling. Til dette formålet blir billedkvaliteten uansett skral (men mer enn god nok for DivX-film), så en 10meters kabel til 150kr duger. Lykke til.

Lenke til kommentar
Mange TV-er takler ikke S-Video-signalene som sendes fra skjermkortet. Mange får bare gråtoner.

Man får gråtoner fordi TV'en ikke støtter s-video (ikke alle TV'er gjør det), eller at man ikke bruker riktig kontakt på TV'en (dersom flere; noen TV'er har f.eks. to scart kontakter og det er kun den ene som støtter s-video).

 

De nyeste grafikkortene fra NVidia og ATI burde takle dette og sende rett type signaler (kompositt).

Kompositt er ikke det samme som s-video, men mange skjermkort bruker en rund din-plugg slik som s-video, men med flere "ledere" enn s-video, for både kompositt og s-video. For s-video plugger man da s-video kabelen rett i skjermkortet. For kompositt (phono plugg) må man bruke en overgang (bør følge med skjermkortet) som er beregnet på denne type plugg og som "får" komposittsignalet fra de "lederne" i pluggen som ikke s-video bruker, og som har phono-hun i den ene enden.

 

...bruk av en standard S-Video -> SCART-adapter, som fåes kjøpt i alle el-butikker)

Husk at dette er et adapter (slik du skriver) og ikke en "konverterer". Sender du s-video inn på et slikt adapter får du s-video ut. Scart kan nemlig "håndtere" både kompositt (som er vanligst) og s-video, så dersom TV'en ikke håndterer s-video via scart fungerer det dårlig, dvs. gråtoner.

Min TV har to scart innganger, den ene er kun kompositt mens den andre er kombinert kompositt/s-video (velger hvilken type med fjernkontrollen).[/b]

Lenke til kommentar
Kompositt er ikke det samme som s-video, men mange skjermkort bruker en rund din-plugg slik som s-video, men med flere "ledere" enn s-video, for både kompositt og s-video. For s-video plugger man da s-video kabelen rett i skjermkortet. For kompositt (phono plugg) må man bruke en overgang (bør følge med skjermkortet) som er beregnet på denne type plugg og som "får" komposittsignalet fra de "lederne" i pluggen som ikke s-video bruker, og som har phono-hun i den ene enden.

Jeg sa ikke at kompositt er det samme som s-video, jeg sa at du kan sette skjermkortet til å sende komposittsignaler ut gjennom s-videoutgangen (som er den utgangen som er på de fleste skjermkort) på skjermkortet. Ellers var det du sa akkurat det samme som det jeg sa, bare mer utfyllende :yes: . Jeg føler meg rettet på, men det var kanskje ikke det som foregikk her.

 

EDIT: Og en S-Video -> Kompositt konverterer koster flesk, så det er et uaktuelt alternativ for de fleste. Jeg bruker selv en kabelstump som fulgte med skjermkortet til en venn av meg, s-video HAN -> phono HUN

Lenke til kommentar
Jeg føler meg rettet på, men det var kanskje ikke det som foregikk her.

 

Det var ikke spesielt ment som det, nei. Prøvde å presisere hvorfor man kan få både kompositt og s-video ut fra skjermkortet (iallefall noen skjermkort) når det er samme kontakt og den ser mistenkelig lik ut som en s-video kontakt.

 

Men formuleringen ble kanskje ikke helt bra...

Lenke til kommentar
Og en S-Video -> Kompositt konverterer koster flesk, så det er et uaktuelt alternativ for de fleste. Jeg bruker selv en kabelstump som fulgte med skjermkortet til en venn av meg, s-video HAN -> phono HUN

 

En kompositt (RCA) -> S-Video konverter koster flesk (1500 og der omkring).

 

Et S-Video -> kompositt (RCA) adapter/konverter for man på Biltema til 29,90. På biltema har de også knallbillige kabler. Jeg kjøpte et 5-meters (kommer også i 10 meters utførelse) Divx-sett for 50,- eller noe, som inneholder stereo kabel med 3.5mm jack i ene enden og to phono (RCA) i andre enden, pluss en kompositt kabel. Så slengte jeg på adapteret mellom kabelen og skjermkortet. Billig løsning, men Divx-ene ser allikevel bedre ut på TV'en enn på PC'n.

 

Den store forskjellen i pris angående retning på konverteringa, kommer av at S-video er 4 leders (egentlig 3 ettersom, det er 2 GND ledere.) De 2 resterende lederne er er luminans og farge, så vidt jeg husker. Når man gjør dette om til kompositt er det faktisk bare å koble disse to lederne sammen, og slenge på en kondensator på tvers av den resterende signal-lederen og GND.

 

Andre veien, hvor det blir nødvendig å splitte 1 leder med ett signal, til 2 ledere med andre signal, krever det mere avansert elektronikk.

 

Biltema er for øvrig det eneste stedet jeg har funnet som selger disse billig-overgangene.

 

Hvis du ikke er 100% sikker på at TV'n din støtter S-Video, anbefaler jeg på det varmteste et lignende oppsett som dette. Dette går jo også an å skjøte litt på, ettersom 10meter var litt for kort for deg. Ser ikke helt hva slags skade et par ekstra meter kan gjøre, når man allerede er oppe i 10m. Eventuelt kan det kanskje gi litt høyere kvalitet å hoved-kabel lengden i en litt dyrere S-Video kabel, også konvertere til kompositt så nærme tv-en som mulig. Aner ikke hvorfor det skulle bli sånn, men jeg bare ser for meg at det kan bli mindre forstyrrelser og sånn på dette viset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...