Gå til innhold

Ny leilighet, nytt mediesenter


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har akkurat kjøpt ny leilighet og har akkurat satt i gang med planleggingen av hvordan jeg skal sette opp mediesenteret mitt.

 

Det jeg ser for meg er at jeg skal kjøpe følgende utstyr:

  • HTPC (vifteløs)
  • NAS (synology?)
  • TV (smart TV)
  • Fjernkontroll til alt (Logitec Harmony Ultimate?)
  • Høytalere (lydplanke?)
  • Mediesenter software (Plex?)

Det jeg ønsker er at hele systemet skal være lett å bruke (også for fruen) og at det skal være ett interface for all TV-titting.

 

Hvordan bør jeg da sette opp alt dette og er det noen spesielle ting jeg må være klar over før jeg begynner å kjøpe de forskjellige tingene?

 

Det er også viktig for meg at jeg enklest mulig kan streame sport (Acestream og sopcast) samt at alt av filmer og serier både som er lastet ned og via Netflix, viaplay, og TV2 sumo.

 

Jeg har nå en ATV3 men jeg ser for meg at denne blir utkonkurert eller bare vil fungere om en "trådløs" HTMI-kabel for damas Mac Book Air.

 

Kom gjerne også med forslag på hvilke produkter som er anbefalt og gjerne om det er noen produkter som passer bedre sammen enn andre. Og kanskje det er noen produkter jeg har glemt i listen min?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

FIkk ikke så mange svar men har bestilt følgende fra HTPC.no

 

CPU : Intel Core i5-4250U,

8 GB DDR3 RAM

120 GB mSATA SSD

Kabinett: Akasa Tesla H

 

Lurer på å kjøpe Synology DS414 NAS og Philips HTL9100 lydplanke men får se hva tiden bringer :)

 

Har også testet ut XBMC og tror kanskje det er det beste alternativet da det finnes så mange muligheter men har ikke helt slått fra meg plex enda.

Lenke til kommentar

XBMC er absolutt å foretrekke foran Plex når man først har fått det satt opp. Om jeg husker riktig krever Plex at man har en server-klient kjørende til enhver tid der man har all media lagret, mens man i XBMC legger til lagringsmediet direkte (f. eks. gjennom Windows hjemmegruppe). Man kan også enkelt legge til mange ulike lagringsmedier i XBMC, slik at HTPC-en får streamet hva enn man ønsker å se på hva et hvilket som helst sted i huset. Det er også veldig, veldig lekkert å se på og man har uendelig med alternativer å velge i når det kommer til skins, samt at man kan bruke både nettbrett og mobil som fjernkontroll. Plex er uhyre enkelt å sette opp, men XBMC er like enkelt i bruk og man får det akkurat som man ønsker.

 

Jeg har samme CPU/HK som du har, bortsett fra at jeg kjøpte en NUC og at jeg ikke har knødd meg til å bestille mSATA ennå (kjører OpenELEC via USB). Med 120GB antar jeg at du installerer Windows 8 på den, og da har du jo støtte til å spille av hva enn du ønsker, enten det er Netflix, Youtube eller Sopcast. Du har kanskje rukket å sette alt opp?

Lenke til kommentar

Henta pakken i dag og nå sliter jeg med å demontere Inter NUC D54250WYKH kittet. Får ikke ut hovedkortet. Kan se ut som mini-HDMI porten sitter fast i den ramma som går rundt hovedkortet. NOen som har et tips for å få ut hovedkortet?

 

Edit: Fikk det til. Måtte litt mer makt til enn jeg trodde var nødvendig :)

Endret av c2h5oh
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg satt opp HTPCen min og er veldig fornøyd med hardwaren. Lydløst og kjapt!

Ingen problemer sålangt.

 

Jeg har plundret litt rundt med Plex og XBMC. Har ikke helt bestemt meg ennå hva jeg skal bruke. LIker hvordan jeg kan streame fra f.eks. AceStream og SopCast fra sider som wiziwig.tv rett fra XBMC men mtp å se fra flere lokasjoner og over nettet så liker jeg Plex.

 

For utenom det så håper jeg at jeg snart får satt meg ned for å finne mer ut av hva jeg kan gjøre for å få enda mer ut av oppsettet mitt.

 

Manger fortsatt NAS, fjernkontroll og lydplanke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har endelig gått til innkjøp av en lydplanke og valget falt på Philips Fidelio HTL9100. Har vente på at den skulle komme på tilbud så når komplett la den ut for 4444,- så slo jeg til. Har ikke angra da lyden er meget bra både for musikk og film. Ser også via prisjakt at den er på tilbud nå også.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...