Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Studiespesialisering eller TIP med påbygg?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp! Jeg må velge linje snart og jeg er litt skolelei. Tror det er litt for masse teori ikke at jeg liker veldig masse praksis heller da. Jeg har tenkt studiespess eller TIP med påbygg fordi jeg vil ta videre utdanning.

Jeg hadde satt veldig stor pris på hjelp :)! Er det lettere vei og ta påbygg med evt forkurs enn studiespess? Er det smartere for meg og få generell studiekompetanse med TIP påbygg enn studiespess? Vil jeg væremotivert for høyere utdanning vis jeg tar TIP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finnes det helt sikkert ikke noe fasitsvar og hva som er "rett" det vil nok kunne variere ganske stort fra person til person og fra stilling til stilling i forhold til det som man senere skal jobbe med.

 

Men allikevel et par generelle betraktninger.

 

En første forutsetning for en bra suksess, det er vel at man liker det man holder på med. Hvis man allerede er litt skolelei så er det vel ikke nødvendigvis den beste løsning å velge en linje på videregående som ligner mest mulig på den skoletypen som man allerede er lei av.

 

Hvis man velger TIP eller elektrofag, så går man i gang med en utdanning som er en del annerledes, og man vil også ha muligheten til å opparbeide seg en del "grunnleggende teknisk forståelse" som man man ikke vil ha muligheten til å opparbeide seg på en allmennfaglig skole med fordypning i realfag.

 

I mange ingeniørfag og tekniske fag så er det mye viktigere med "teknisk systemforståelse" enn "realfaglig forståelse", selv om de tingene selvfølgelig kan kombineres.

 

Hvis man for eksempel har gått TIP og man har lært å sveise stål så vil man senere ha et annet grunnlag for å forstå en lærebok om sveising eller stålkonstruksjoner. på ingeniørnivå, enn hvis man bare har lært dette som rent teorifag.

 

Ut i fra mitt syn på saken så vil man (mange ganger) kunne bli en bedre ingeniør dersom man har en yrkesfaglig kompetanse og et fagbrev "i bunnen av" ingeniørutdanningen.

 

Det er helt sant at det er et helt annet "teoretisk trykk" på universitetene enn på yrkesfagene, men det finnes forskjellige "veier" å gå. Forkurs til ingeniørskole er en vei. Det finnes også noe som kalles for Y-Veien som ikke krever forkurs.

 

Hvis man ønsker noe som ikke er like "teoriintensivt" som en ineniørutdanning så kan man velge teknisk fagskole. Hvis man velger å kombinere en fagbrevutdanning med teknisk fagskole så har man også en utdanning som er ganske ettertraktet.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her finnes det helt sikkert ikke noe fasitsvar og hva som er "rett" det vil nok kunne variere ganske stort fra person til person og fra stilling til stilling i forhold til det som man senere skal jobbe med.

 

Men allikevel et par generelle betraktninger.

 

En første forutsetning for en bra suksess, det er vel at man liker det man holder på med. Hvis man allerede er litt skolelei så er det vel ikke nødvendigvis den beste løsning å velge en linje på videregående som ligner mest mulig på den skoletypen som man allerede er lei av.

 

Hvis man velger TIP eller elektrofag, så går man i gang med en utdanning som er en del annerledes, og man vil også ha muligheten til å opparbeide seg en del "grunnleggende teknisk forståelse" som man man ikke vil ha muligheten til å opparbeide seg på en allmennfaglig skole med fordypning i realfag.

 

I mange ingeniørfag og tekniske fag så er det mye viktigere med "teknisk systemforståelse" enn "realfaglig forståelse", selv om de tingene selvfølgelig kan kombineres.

 

Hvis man for eksempel har gått TIP og man har lært å sveise stål så vil man senere ha et annet grunnlag for å forstå en lærebok om sveising eller stålkonstruksjoner. på ingeniørnivå, enn hvis man bare har lært dette som rent teorifag.

 

Ut i fra mitt syn på saken så vil man (mange ganger) kunne bli en bedre ingeniør dersom man har en yrkesfaglig kompetanse og et fagbrev "i bunnen av" ingeniørutdanningen.

 

Det er helt sant at det er et helt annet "teoretisk trykk" på universitetene enn på yrkesfagene, men det finnes forskjellige "veier" å gå. Forkurs til ingeniørskole er en vei. Det finnes også noe som kalles for Y-Veien som ikke krever forkurs.

 

Hvis man ønsker noe som ikke er like "teoriintensivt" som en ineniørutdanning så kan man velge teknisk fagskole. Hvis man velger å kombinere en fagbrevutdanning med teknisk fagskole så har man også en utdanning som er ganske ettertraktet.

Jeg vil helst ikke bruke masse tid på å få fagbrev jeg vil helst gå rett til høyere utdanning etter de tre årene.

Lenke til kommentar

Ønsker du å ta det som populært kalles ingeniørstudier, så anbefaler jeg å gå studiespesialisering med fordypning i realfag. Eventuelt to år yrkesfag og et år forkurs, men går du yrkesfag kommer du til å få sjokk når du eventuelt starter på høgskole/universitet.

Så du sier at selv om jeg er litt skolelei bør jeg fortsatt gå studiespess isteden for noe yrkesfag med påbygg.

Jeg vil helst vite om hvilken vei som er lettest til generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Yrkesfag + påbygg er nok lettest for å få studiekompetanse, så lenge du tar noe på yrkesfag som du interesserer deg for. Greia er at det ikke er generell studiekompetanse som er det vanskelige. Ønsker du å gå "ingeniørstudie" kreves det R1, R2 og fysikk 1 på videregående - eller forkurs, og på høgskole/universitet vil du møte betydelig mer avansert stoff - og tempoet vil (i hvert fall ved NTNU) være et helt annet enn på videregående. Forskjellen mellom yrkesfag og NTNU er temmelig syk. Personlig gikk jeg elektro, påbygg og så NTNU.

Lenke til kommentar

Hva med TAF?

Da Får du studiekompetanse + fagbrev.

Hørt du får nok studiekompetanse til å bli ingeniør ved TAF.

3 dager skole og 2 dager i bedrift mens det 4 året er 2 dager på skole og 3 dager i bedrift.

Har hørt at TAF er veldig vanskelig da, jeg vil jo ikke ta studiespess for jeg tror det blir litt vanskelig.

Lenke til kommentar

du kan ikke ta ingeniør utdanning uten studiespess.. Eller, det er mange veier til rom men du kommer ikke unna matte og fysikk som igjen er studiespess.

 

Om du er lei skole sånn som den er nå ville jeg tatt yrkesfag(En linje som interesserer deg) og gått forkurs etter dette. Tok selv den veien og det var veldig deilig å motiverende å gå yrkesfag kontra vanlig allmenn utdanning(Jeg har jo ikke prøvd det men kan tenke meg at det er ganske likt som ungdomsskolen)

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg vil anbefale deg å ta TIP hvis du er litt skolelei. Jeg gikk yrkesfag selv også tok jeg påbygg. Angrer ikke et sekund. Tror jeg hadde blitt utrolig skolelei hvis jeg hadde tatt vanlig allmenn. :)

Var påbygg vanskelig?

 

Ikke visst du er vant til å jobbe :)

 

Kravene er noe høyere enn du er vant til. Det er helt greit. Noen synes det blir veldig mye norsk, jeg hadde ikke noe i mot det. Bare stå på, året går utrolig fort :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...