Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kvalitos servere er stjålet.


Anbefalte innlegg

Så vidt vi vet, så er det kun en leverandør som har sine servere i en fjellhall, og de drifter ikke epost for privat/bedrift kunder. Sikkerheten i bygget vårt ble oppgradert kraftig i sommer. Det lar seg ikke gjøre å komme inn uten nøkkelkort. Heiser og trapper må man ha nøkkelkort for å få tilgang til. Man må også ha nøkler til dører i gang og inn i lokalet.

Og så? Så lenge det ikkje er døgnbemanna vakt som kan luke ut folk som ikkje har adgang så er det ikkje bra nok. Kun kvalifisert driftpersonale skulle ha fysisk adgang til eksterne tenarar.

Om det er slik du seier at kun ein leverandør i Noreg har (det eg meiner er) adekvat sikring så er eg litt skremt.

 

Har du lyst å betal 10k i måneden for eks. en 1mbit linje og alle servere under jorda med 24/7 bevokting til et selskap?

 

Tror du burde tenke deg litt om hva diverse ting koster, og ikke minst hva du selv vil betal for det.

 

Jeg kan gjerne starte opp et firma som levere deg en tja, 10mbits linje, vi skal ha alle servere i en betong bunkers 2-300 meter under jorda, de skal være bevoktet av FBI/CIA (uansett) 24 timer i døgnet og alle dagene i året, hele bunkersen (hvis du vil kalle det det) tåler en h-bombe, det har eget atomkraftverk som sikrer stabil strøm hele tiden (det skal også være under jorda) det er så og si umulig å komme inn i det, også for de som har adgang.

 

Hva tror du noe slikt vil koste, vil DU betale for det ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du noe slikt vil koste, vil DU betale for det ?

Sett bort frå at du overdriv ein liten smule, så ja, eg ville betalt for adekvat infomasjonssikring for verksemda mi. Eg ville så klart vere villig til å betale meir for verksemdskritiske system enn for min private e-post, men da ville eg og forlange at det som var verksemdskritisk var betre sikra enn at ein eller annan tulling kunne gå ut hoveddøra med ørti tenarar.

 

Det var ein som tidlegare sa noko slikt som at "e-post er da ikke så viktig". Vel kanskje ikkje for vedkommande, men for mange verksemder er det det.

 

Greit nok at det er forskjellige typar ISPar som rettar seg mot forskjellige segment, man da bør det i det minste opplyses i kontrakta at "vi har kun moderat sikring av serverparken, og virksomhetskritisk kommunikasjon bør ikke gå over våre systemer" Godt mogleg at Kvalito har slik klausul.

 

Men ein får vel det ein fortener og betalar for.

Lenke til kommentar
For og rette opp et par ting, og for å få noe klar!

 

 

Denne medarbeideren var mistenkt for å ha stjålet et nøkkelsett tidligere!  Nøkkelkorte hans var sperret! Men det hjelper lite når han kommer seg ut uten nøkkelkort. (med tanke på sikkerhet ang brann, o.l)

 

Det at vi ikke hadde overvåknings servern vår plassert et annet sted var beklagelig, men vi lærer av våre feil!

 

Jeg vil si vi har god sikkerhet, og dette er det første innbrudde/forsøket som har forekommet i kvalito!

 

Jeg vil kalle det en "inside job" når personen ikke engang forlater arbeidsplassen.

 

Tilbake til den mistenkte!  

 

Vi har vitner som har sett personene og bilen som ble brukt.  Mistenkte hadde sagt til en person som kom på jobb til et annet firma i lokalet (05.30) at maskinene skulle på service.  Mistenkte reise med en gang etter dette sammenstøte!

 

 

Jonas

 

Jonas: Er ikke dette, og alt det andre du skriver gjennom denne tråden et brudd på tausetsplikten fra din arbeidsgiver. I alle fall så virker det særdeles merkelig at en ansatt går ut i et offentlig forum og beskriver saksdetaljer før etterforskningen er ferdig. Tviler på at dette er noe som faller i god smak hos din arbeidsgiver.

 

Ellers så er min antagelse når det er snakk om at det tar tid å få kassakreditt at dette går på Kvalitos heller dårlige kredittrating hos Dunn & Bradstreet.

 

Bare mine refleksjoner etter å ha lest gjennom denne tråden.

Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til (jonas?), som er ansatt i kvalito, og en generell kommentar i samme slengen.

 

Sikkerheten hos norske bedrifter er ekstremt slapp for tiden. Sitter på et kontor nå hos en statlig etat jeg var ansatt for i juni, og er her nå kun for å hjelpe til med flyttingen. Kom i går og skulle hente et nytt adgangskort, og merket plutselig at det gamle også virket, til stor overraskelse for de fleste her. En liten ting flere firma burde innføre er også at man "må dra kortet" for å komme seg ut igjen, slik at man får en detaljert logg over hvem som kommer og går, ved f.eks. tyveri av kostbart it-utstyr

Lenke til kommentar
En liten ting flere firma burde innføre er også at man "må dra kortet" for å komme seg ut igjen, slik at man får en detaljert logg over hvem som kommer og går, ved f.eks. tyveri av kostbart it-utstyr

 

Så når det begynner å bli rimelig hett og røykfyllt innendørs pga. PC'er som brenner så antar du at alle som befinner seg i lokalet har med seg et nøkkelkort til sin nødutgang....?

Hva med han fyren som la igjen lommeboka i jakken?

Jaja, la han nå brenne...

 

En bedre løsning er å innføre flere soner innendørs i bygget slik at det er vanskeligere å bevege seg "innover" i bygget uten nøkkelkort.

Og det er vel helder ikke så lurt med bare nøkkelkort, man bør vel ha nøkkelkort og matchende kode.

Lenke til kommentar
En liten ting flere firma burde innføre er også at man "må dra kortet" for å komme seg ut igjen, slik at man får en detaljert logg over hvem som kommer og går, ved f.eks. tyveri av kostbart it-utstyr

 

Så når det begynner å bli rimelig hett og røykfyllt innendørs pga. PC'er som brenner så antar du at alle som befinner seg i lokalet har med seg et nøkkelkort til sin nødutgang....?

Hva med han fyren som la igjen lommeboka i jakken?

Jaja, la han nå brenne...

 

En bedre løsning er å innføre flere soner innendørs i bygget slik at det er vanskeligere å bevege seg "innover" i bygget uten nøkkelkort.

Og det er vel helder ikke så lurt med bare nøkkelkort, man bør vel ha nøkkelkort og matchende kode.

 

Selvfølgelig er kode nødvendig. Det er flere steder her i Norge hvor du til vanlig må ha nøkkelkort for å komme deg _ut_ av bedrifter, men som du sier, er det nødbrytere. Men ved disse utgangene er det også kamera, slik at du kan se hvem som utløste bryteren ved brann (evt. hvis de skal stikke av med tyvegods)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har jobbet for en god del data firma'r rundt om i europa.

 

Det er 3 ting jeg har erfart generelt sett, uansett hvor du er.

 

1 sikkerhet eller brukervenlighet, enten velger firmaet det ene eller det andre

 

2, server parkene og databaser. er som regel i egne rom med middels til høy sikkerhet mindre firma har mindre sikkerhet. større firma'r har som regel høyre sikkerhet

 

3 95% eller høyere av alle sikkerhets feil er våres egen feil ikke mangel av data/ overvåkning. menesket sine vaner er å være tillitsfull å stole på hva folk sier, spesielt med familie venner å de man jobber med. ergo man sjekker opp om å ser om det stemmer. det er de rutinene som må gjøres bedre. er man slappe med rutinene så skjer sånt.

 

ergo folkens, prosedyrer, rutiner. protokoller, har blitt skapt for en god grunn følg dem. ( med mindre at rutinene er slik at man skal spørre sjefen som om godkjennelse for å gå på do. da kan man bruke fornuft å sin egen mage følelse )

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...