Gå til innhold

Lage alkohol av brus eller saft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CO2en og konserveringsmidler i brus gjør den ubrukelig.

Gjær trenger oksygen for å formere seg, og slutter så godt som helt opp å formere seg når de selv metter væske med CO2.

Dette er totalt skivebom. Gjær produserer alkohol (og CO2) som et biprodukt ved anaerob celleanding, dvs. forbrenning uten oksygen.

Lenke til kommentar

Er det det?

Ja, det du skriver er jeg helt enig i.

 

Så lenge det er oksygen i væsken vil celleåndinga aerob og gjør at gjærcellene får mer energi til vekst. Og produserer for det aller meste bare karbondioksid.

Etanol blir kun dannet ved anaerob celleånding, dvs. gjærcellene vil kun begynne å produsere etanol etter de har produsert nok CO2 til at væsken blir anaerob.

 

Med andre ord kan du sikkert i teorien gjøre det hvis du har masse gjær å putte oppi direkte, da ville kanskje gjæren gått rett på etanolproduksjonen.

 

Og mener fortsatt at noen av konserveringsmidlene ikke akkurat gjør det helt greit for en gjærkultur.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

 

Øl er greit nok å legge igjen litt gjær, men ville ikke gjort det i vin.

Kunne kanskje vurdert det i en lavprosentscider.

Blir ikke dette teknisk sett cider og ikke vin?

 

 

Det han snakker om er smak og behag...

 

Gjär er ikkeno problem tro meg. Du bare dropper å bruke den siste delen av dunken der gjären ligger. Det er lett som en lek og du trenger ikke noe avansert filter eller noe for å få det til. Du får tak i det også men sånt koster ekstra.

 

Sider har lavere prosent enn vin og er musserende, ettergjäret på fat eller flaske.. Jeg er litt usikker.

 

Vin har höyere prosent og er vel utgjäret endel mer.

 

Men jeg er som sagt hobby-Ölbrygger og kan lite om hvordan man lager god vin.

Jeg bruker Europris utstyr jeg har kjöpt billig på Europris. Funker som fjell.

 

Sist jeg var på Europris i Norge så så jeg at de også hadde utstyr for produksjon av vin.

Lenke til kommentar

Hvordan går jeg frem etter gjæringen er ferdig?

La det stå en god stund etter det er gjæret ferdig, feks 1-2 uker. Deretter bør det etterlagres. Jeg som brygger øl etterlagrer på glassflasker 0,5 jo lengre jeg lagrer ølen jo bedre blir den, jeg vil tippe noe av d samme gjelder vin.

Lenke til kommentar

 

Hvordan går jeg frem etter gjæringen er ferdig?

La det stå en god stund etter det er gjæret ferdig, feks 1-2 uker. Deretter bør det etterlagres. Jeg som brygger øl etterlagrer på glassflasker 0,5 jo lengre jeg lagrer ølen jo bedre blir den, jeg vil tippe noe av d samme gjelder vin.

 

Så jeg trenger ikke tilsette noe ekstra greier som med de vinkonsentratene man kjøper?

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan går jeg frem etter gjæringen er ferdig?

La det stå en god stund etter det er gjæret ferdig, feks 1-2 uker. Deretter bør det etterlagres. Jeg som brygger øl etterlagrer på glassflasker 0,5 jo lengre jeg lagrer ølen jo bedre blir den, jeg vil tippe noe av d samme gjelder vin.

 

Så jeg trenger ikke tilsette noe ekstra greier som med de vinkonsentratene man kjøper?

 

 

Blir vanskelig for meg å svare på dersom du snakker om vin. Jeg er mest opptatt av öl, men på öl så skal man ikke adde noenting etter at det er gjäret. Man kan törrhumle ved å slenge i humle i karet når man gjärer for å tilsette ekstra aroma, men bortsett fra det så skal nada tilsettes etter gjäring.

 

Når det gjelder vin vet jeg ikke, men jeg har mest troen på et rent produkt som man ikke tilsetter annet enn naturlige ingredienser, dersom man frykter gjärrester så finnes det enkle måter å unngå gjäret på siden det legger seg på bunn.

Lenke til kommentar

Vinkonsentrat er noe du tilsetter FÖR gjäring. På Öl tilsetter vi maltekstrakt og humle FÖR gjäring. det er sånn alkoholen lages.

 

 

Men du snakker om etter gjäring, og på vin så skal da såvidt jeg vet ingenting tilsettes. På öl er det enklest og vanligst å tilsette en sukkerbit pr halvliter öl... fordi öl skal ha kullsyre.

 

Men det skal sjelden vin ha. Så der trenger du ikke tilsette noe, men alle vet at vin har godt av å lagres lenge på flaske eller fat, gjerne begge deler.

 

Dessuten må du ikke bruke glassflasker, min söster bruker plastbrusflasker 0,5. Dette er da til öl.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...