Gå til innhold

hvilken NUC til streaming av NRK og TV2?


Anbefalte innlegg

Jeg,

 

jeg bruker en eldre laptop som HTPC og mens den kjører alt i XBMC uten problemer, er den ikke sterk nok til å streame hverken NRK (flash) eller TV2 (silverlight) - under Linux, med pipelight.

 

Planen er å erstatte laptopen med en passiv NUC (eller lignende), men er usikker på prosessorvalget: holder det med en av de sterkere Bay Trail Celeron-varianter (N2820, J1900), eller må jeg ha en i3 Haswell for å få det til å funke?

 

Takk

 

Michal

 

PS: laptopen min er Intel Core2 Duo @1.86GHz (L9400) med 2GB RAM. Kontormaskinen min er Intel Core2 Quad @2.33GHz (Q8200) med 4GB RAM og den kan vise alt OK, men TV2 bruker 50% av alle fire kjerner. Er det mulig å si hvordan er de nye Celeron-prosessorene i forhold til denne?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nylig en i5 haswell NUC.

Den har XBMC kjørende og et tresifret antall torrents i bakgrunnen på seeding.

 

Når jeg sjekker systemressursene så får jeg inntrykk av at hele NUCen min kjeder seg i hjel.

Viften spinner aldri opp og jeg er sjelden over 10% last på prosessoren (selv ved scraping).

 

Tror i3 fungerer HELT fint til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en i5 haswell NUC.

Den har XBMC kjørende og et tresifret antall torrents i bakgrunnen på seeding.

 

Når jeg sjekker systemressursene så får jeg inntrykk av at hele NUCen min kjeder seg i hjel.

Viften spinner aldri opp og jeg er sjelden over 10% last på prosessoren (selv ved scraping).

 

Tror i3 fungerer HELT fint til ditt bruk.

Takk.

Jeg er enig at i3 må være nok - spørsmålet er heller om det kunne holde med Bay Trail Celeron?

(Merk at både Flash og Silverlight bruker veldig mye av CPU, iallefall under linux hvor de ikke får hjelp av gpu..)

Lenke til kommentar

Jeg er aktiv bruker på XBMC sine forum og har følgt litt med på tråden for Bay Trail NUCen. Ser ut til at den klarer seg helt fint når det gjelder XBMC og 1080p avspilling. Dersom du skal ha 4K støtte for fremtiden vil du nok slite med denne derimot.


Det kan virke som det kan lønne seg å vente litt til BIOS er litt mer moden hvis jeg skal dømme fra det andre brukere sier om tidligere NUC-pcer, men igjen så er det ingen indikasjon at dette gjelder særlig mange brukere. Noen ting som jeg har lest er brukere som ikke får bootet via USB osv. Det fine med NUC-pcene er det aktive miljøet rundt dem, som bl.a er flink til å melde fra på Intel sine egne forum når feil oppstår. En ting du bør vær obs på er at per i dag virker det som om det ikke er støtte for Windows 7 - https://communities.intel.com/message/222752#222752 men det ser ut som det kommer. Det kan vær det fungerer for alt jeg vet, men at det mangler drivere fra Intel. For min del så bruker Windows 8.1 - her kan du endre/skru av nesten alt som irriterte brukere i Windows 8, div boot til desktop, fjerne hot corners osv (du vet gjerne dette men nevner det for sikkerhetsskyld) Jeg fant ikke noen informasjon om hvor god ytelse den hadde på flash, men tror dette skal gå helt fint så lenge du ikke planlegger å ha mange andre applikasjoner oppe samtidig. Flash fases stadig mer og mer ut, i min erfaring har de fleste gått over til HTML5 og Silverlight. Mener at NRK bruker HTML5 og Netflix bruker uansett Silverlight (dette fases også ut til fordel for HTML5)

Kjøpte nylig en i3 NUC og den fungerer helt ypperlig til mitt bruk, men det er etter min mening hverken billig eller dyr. Du får mye mer men som du sier er det ikke sikkert det er nødvendig for ditt bruksområde.

Er det noe du vil teste på den så ville jeg spurt inne på denne tråden http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=181804&highlight=flash+movies

Lenke til kommentar

Jeg bruker win7 uten problemer på min NUC.

Var egen driverpakke hos Intel til win7 tilogmed..

Her er det snakk om Bay Trail NUC, den er det ikke offisiell Win 7 støtte for.

 

 

So, if you had to run out and buy everything you are looking at around ~$295 to get yourself into the Intel NUC DN2820FYKH. We highly suggest using Windows 8 or Windows 8.1 as Intel has yet to release all the drivers for Windows 7 let alone anything older than that.

 

Read more at http://www.legitreviews.com/intel-nuc-dn2820fykh-bay-trail-system-review_135053#dLUKv3CdWQAzo36S.99

 

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-034034.htm

Blank Drivers are not available

 

Edit: Når det er sagt så hadde jeg aldri gått tilbake til Windows 7. Windows 8.1 har alt som Windows 7 har men med bedre ytelse. Som f.eks:

http://www.zdnet.com/windows-8-vs-windows-7-benchmarked_p2-7000002671/ (dog, dette er Win 8, ikke 8.1)

http://wind8apps.com/windows-8-1-vs-windows-7-ssd/

 

Så hvis du skal kjøpe lovlig Windows til din PC så ville jeg sterkt anbefalt Windows 8.1. Det sies at den kommende oppdateringen (Update 1 eller SP1?) til 8.1 vil fortsette trenden med å finpusse OSet.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Flash fases stadig mer og mer ut, i min erfaring har de fleste gått over til HTML5 og Silverlight. Mener at NRK bruker HTML5 og Netflix bruker uansett Silverlight (dette fases også ut til fordel for HTML5)

 

Kjøpte nylig en i3 NUC og den fungerer helt ypperlig til mitt bruk, men det er etter min mening hverken billig eller dyr. Du får mye mer men som du sier er det ikke sikkert det er nødvendig for ditt bruksområde.

 

Er det noe du vil teste på den så ville jeg spurt inne på denne tråden http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=181804&highlight=flash+movies

Hei,

takk for lenken, skal se på det.

 

NRK tilbyr riktignok HTML5 video, men med HLS, som støttes bare av iOS og OSX. Og Silverlight er lite kravstor på CPU som Flash (og brukes av mange aktører), så jeg må uansett ha en maskin som kan spille den. Som sagt, min gammel quad-core 2,3GHz maskin bruker 50% av alle fire kjerner for Silverlight..

 

Ellers bryr jeg meg ikke om Windows drivere, siden jeg skal kjøre linux på maskinen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale denne:

http://www.iwill.no/Mini+PC.249/Iwill+SlimBox+II+Intel+1037U+%25252B+HD+Graphics+-+USB+3.0.3031.html

 

Bruker den selv med en 60GB SSD fra Intel.

Hele maskinen blir helt lydløs og fungerer glimrende med både XBMC (1080p), TV 2 Sumo og Viaplay.

 

Tusen takk - dette ser interessant ut! Har aldri hørt om butikken, merkelig..

 

Lurer på et par ting:

- kjører du Linux, eller Windows?

- det er mulig å velge en DVD - har du den? (jeg bare lurer på hvor ville den gå til..)

Lenke til kommentar

 

Jeg vil anbefale denne:

http://www.iwill.no/Mini+PC.249/Iwill+SlimBox+II+Intel+1037U+%25252B+HD+Graphics+-+USB+3.0.3031.html

 

Bruker den selv med en 60GB SSD fra Intel.

Hele maskinen blir helt lydløs og fungerer glimrende med både XBMC (1080p), TV 2 Sumo og Viaplay.

 

Tusen takk - dette ser interessant ut! Har aldri hørt om butikken, merkelig..

 

Lurer på et par ting:

- kjører du Linux, eller Windows?

- det er mulig å velge en DVD - har du den? (jeg bare lurer på hvor ville den gå til..)

 

Dette er Ivy Bridge Celeron, jeg ville minst gått for Bay Trail da det er bedre GPU og mest sannsynlig bedre CPU på de. Etter det du sier så ville jeg gått for I3 da jeg ikke kan bekrefte at de andre vil klare å kjøre flash og silverlight (pipelight) bra i Linux.

 

Her er eksempel (frakt inkl. på Netonnet):

m1sNvTk.png

Endret av Nado
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil anbefale denne:

http://www.iwill.no/Mini+PC.249/Iwill+SlimBox+II+Intel+1037U+%25252B+HD+Graphics+-+USB+3.0.3031.html

 

Bruker den selv med en 60GB SSD fra Intel.

Hele maskinen blir helt lydløs og fungerer glimrende med både XBMC (1080p), TV 2 Sumo og Viaplay.

 

Tusen takk - dette ser interessant ut! Har aldri hørt om butikken, merkelig..

 

Lurer på et par ting:

- kjører du Linux, eller Windows?

- det er mulig å velge en DVD - har du den? (jeg bare lurer på hvor ville den gå til..)

 

Dette er Ivy Bridge Celeron, jeg ville minst gått for Bay Trail da det er bedre GPU og mest sannsynlig bedre CPU på de. Etter det du sier så ville jeg gått for I3 da jeg ikke kan bekrefte at de andre vil klare å kjøre flash og silverlight (pipelight) bra i Linux.

 

Her er eksempel (frakt inkl. på Netonnet):

m1sNvTk.png

 

Takk for gode poeng. Har også sjekket litt og det finns Bay Trail Celeron som er sterkere enn Ivy Bridge i den boksen indahla anbefalt, og som du sier med bedre gpu. Spørsmål er bare når disse kommer til Norge.

 

Den i3-NUCen du viser ville sikkert vært helt OK, hadde jeg ikke hatt denne idéen at jeg skal ha en helt vifteløs boks ;-) Har sett noen vifteløse løsningen i utlandet, håper de kommer snart hit også.

 

Og i mellomtiden kan jeg fortsette å finne ut om Bay Trail Celeron er nok eller ikke..

Lenke til kommentar

Jeg kjører Win7.

Du kan ikke ha intern DVD så da må det bli ekstern via USB.

Hei igjen, har ett spørsmål til: hvor varm blir den når man for eks. ser på TV2 i én time? (Spør fordi kabinettet ser veldig liten ut, sammenlignet med andre vifteløse løsninger jeg fant.)

 

Takk

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kjører Win7.

Du kan ikke ha intern DVD så da må det bli ekstern via USB.

Hei igjen, har ett spørsmål til: hvor varm blir den når man for eks. ser på TV2 i én time? (Spør fordi kabinettet ser veldig liten ut, sammenlignet med andre vifteløse løsninger jeg fant.)

 

Takk

Jeg har ikke kjent direkte på kabinettet men jeg har det stående inne i en TV-benk med "dør" og det blir ikke varmt der. Da har jeg sett flere timer i strekk (fotball, film, etc.)

 

Edit: kabinettet er av aluminium så jeg tror det hjelper med kjølingen.

Endret av indahla
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg vil anbefale denne:

http://www.iwill.no/Mini+PC.249/Iwill+SlimBox+II+Intel+1037U+%25252B+HD+Graphics+-+USB+3.0.3031.html

 

Bruker den selv med en 60GB SSD fra Intel.

Hele maskinen blir helt lydløs og fungerer glimrende med både XBMC (1080p), TV 2 Sumo og Viaplay.

 

Tusen takk - dette ser interessant ut! Har aldri hørt om butikken, merkelig..

 

Lurer på et par ting:

- kjører du Linux, eller Windows?

- det er mulig å velge en DVD - har du den? (jeg bare lurer på hvor ville den gå til..)

 

Dette er Ivy Bridge Celeron, jeg ville minst gått for Bay Trail da det er bedre GPU og mest sannsynlig bedre CPU på de. Etter det du sier så ville jeg gått for I3 da jeg ikke kan bekrefte at de andre vil klare å kjøre flash og silverlight (pipelight) bra i Linux.

 

Her er eksempel (frakt inkl. på Netonnet):

m1sNvTk.png

 

Takk for gode poeng. Har også sjekket litt og det finns Bay Trail Celeron som er sterkere enn Ivy Bridge i den boksen indahla anbefalt, og som du sier med bedre gpu. Spørsmål er bare når disse kommer til Norge.

 

Den i3-NUCen du viser ville sikkert vært helt OK, hadde jeg ikke hatt denne idéen at jeg skal ha en helt vifteløs boks ;-) Har sett noen vifteløse løsningen i utlandet, håper de kommer snart hit også.

 

Og i mellomtiden kan jeg fortsette å finne ut om Bay Trail Celeron er nok eller ikke..

 

Du kan evt. kjøpe passivt kabinett til NUCen. For å vær helt ærlig så hører jeg den ikke og jeg er relativt kravstor til støy da dettt er en HTPC.

Lenke til kommentar

Bare la merke til ang handlelista på NetOnNet. Det ser ikke ut som om SSD'en er mSATA, og sjekk ut at minne er DDR3L (1,35V).

 

Man kan bruke vanlig SATA disk, men da må man ha en kabel ut av kabinettet, eller et annet kabinett som har plass til disk. (Vet det gjelder på Haswell i3 og i5 modellene)

Lenke til kommentar

Du kan evt. kjøpe passivt kabinett til NUCen. For å vær helt ærlig så hører jeg den ikke og jeg er relativt kravstor til støy da dettt er en HTPC.

 

Vet du om man isåfall bare trenger vanlig NUC og ekstra kabinett, eller noe mer?

Jeg spør fordi jeg har endelig funnet et kabinett i Norge, koster 700 kroner (http://www.dustinhome.no/product/5010780452/) - så det blir under 3000 for alt sammen. (Jeg har ikke sjekket om kabinettet passer til hovedkortet til den aktuelle NUCen, så det er mulig akkurat denne kombinasjonen ikke funker, snakker mer om prinsipp..)

 

Forresten, hvis det stemmer, da blir det litt underlig at den billigste vifteløse NUCen på htpc.no koster over 5000..

 

Takk

Endret av mkaut
Lenke til kommentar

Bare la merke til ang handlelista på NetOnNet. Det ser ikke ut som om SSD'en er mSATA, og sjekk ut at minne er DDR3L (1,35V).

 

Man kan bruke vanlig SATA disk, men da må man ha en kabel ut av kabinettet, eller et annet kabinett som har plass til disk. (Vet det gjelder på Haswell i3 og i5 modellene)

Takk, det er godt å vite :-)

Lenke til kommentar

 

Du kan evt. kjøpe passivt kabinett til NUCen. For å vær helt ærlig så hører jeg den ikke og jeg er relativt kravstor til støy da dettt er en HTPC.

 

Vet du om man isåfall bare trenger vanlig NUC og ekstra kabinett, eller noe mer?

Jeg spør fordi jeg har endelig funnet et kabinett i Norge, koster 700 kroner (http://www.dustinhome.no/product/5010780452/) - så det blir under 3000 for alt sammen.

(Hvis det stemmer, da blir det litt underlig at den billigste vifteløse NUCen på htpc.no koster over 5000..)

 

Takk

 

Ifølge artikkel så skal det gå helt fint. Kompatibel med NUC-hovedkortet: Intel D54250WYB samt Intel D34010WYB.

 

NUC følger med hovedkort og integrert CPU - ram og ssd/hd må kjøpes utenom. Husk at nye NUCer bruker DD3L ram, som er 1.35v kontra 1.5v.

 

Edit: Hovedkortet fås kjøpt seperat, dog ikke på lager i følge prisjakt.no http://www.prisjakt.no/product.php?p=2423895 - en annen ting er at det blir faktisk dyrere å kjøpe kun hovedkortet.

 

Det går sikkert helt fint å kjøpe NUC og fjerne hovedkoret fra kabinettet, men for sikkerhetsskyld hadde jeg Googlet det. Kjøper du NUC så kan du sjekke om du hører viftene før du eventuelt demonterer (NB, sjekk Google først) den.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

 

Bare la merke til ang handlelista på NetOnNet. Det ser ikke ut som om SSD'en er mSATA, og sjekk ut at minne er DDR3L (1,35V).

 

Man kan bruke vanlig SATA disk, men da må man ha en kabel ut av kabinettet, eller et annet kabinett som har plass til disk. (Vet det gjelder på Haswell i3 og i5 modellene)

Takk, det er godt å vite :-)

 

Bay Trail NUCen støtter IKKE mSATA og har et større kabinett som rommer vanlige 2.5" disker. Vil tippe DDR3L og DDR3 1.35v er det samme (da DDR3L står for DDR3 Low Voltage)

 

Det er en fordel å sjekke slikt før du poster informasjon som i dette tilfellet er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...