Gå til innhold

Halvt år utveksling - Brisbane (AU) eller Auckland (NZ) ?


Anbefalte innlegg

Skal reise på utveksling til sommeren og valget står mellom tre skoler henholdsvis plassert i Brisbane (Australia) og Auckland (New Zealand).

 

Jeg leser så klart det jeg kan, men det er likevel vanskelig å lage seg et bilde av forskjellene på disse stedene for meg som aldri har vært lenger unna Norge enn Egypt.

 

Derfor lurer jeg på om noen av dere på forumet har erfaringer/anbefalinger? :)

Har inntrykk av at flere av dere har litt reising i bagasjen.

 

Kan nevne at jeg er en relativt sosial, eventyrlysten type som gjerne prøver surfing, dykking, klatring etc. Er bygutt og liker uteliv, men er også veldig glad i naturen. Tenker at det fort kan bli litt reising runndt omkring om terminplanen tillater dette.

 

For dem som har ekstra peiling kan jeg nevne navnene på skolene:

Queensland University of Technoloy (Brisbane)

Griffith University (Brisbane)
Auckland University of Technology (Auckland)

 

Takker for svar :)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror begge steder kan gi gode minner og det er mye hyggelige og kule mennesker begge stedene.

 

Auckland og New Zealand vil minne mere om Norge enn hva Australia vil. Det er mindre forhold og kupert terreng med mye skog. Det blir heller aldri helt varmt hverken i luft eller vann der. Vær forberedt på 15-20 grader og gråvær året rundt. Mye bregner.

 

Australia er helt enormt stort å reise rundt i og veldig mye ørken og flatt terreng. Du finner også mye mer gitig og farlig i naturen enn på New Zealand. Det blir litt mere sydenopplevelse klimamessig og mot jul kan det bli skikkelig hetebølge og skogbranner.

Lenke til kommentar

Har selv gått på QuT i Brisbane, og var veldig fornøyd med det. Både QuT og Griffith var fine universiteter med høy kvalitet. Byen ligger et stykke (45min?) fra kysten, men det er veldig lett å komme seg til eksempelvis Gold Coast hvor det er fine strender. Kan også nevne at det er en kunstig strand med basseng like ved Griffith (1min å gå), som er meget fin (bodde like ved, www.urbanest.com - anbefales). Utelivet var også meget bra, noe som forsterket seg av å bo på Urbanest hvor det var høy inkludering og partystemning. Er også gode muligheter for å utforske landet, og mange av de jeg hang med leide bil og kjørte opp og ned langs kysten.

 

Det som kanskje kan trekke ned (eller opp?) for noen er at det er mange nordmenn der. En av de største studentforeningene heter NorSK og arrangerer mye gøy. Det var kanskje denne biten som trakk litt ned for min del, i og med at det ikke var så ulikt å være hjemme. :)

 

Har ikke vært i Auckland, så kan ikke si noe om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...