Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Termostat til varmekabel går amok


Anbefalte innlegg

Termostaten til varmekablen på badet har en tendens til å gå helt amok, slår inn - ut - inn - ut osv.

Litt varierende hastighet, alt fra mange ganger i sekundet til bare en gang.

Den gir seg etter en stund med febrilsk klikking eller at jeg justerer litt på den.

Dette skjer ikke hver gang den slår inn eller ut, men ganske ofte.

 

Ser ut til at det muligens er bare i et spesielt område dette skjer, altså skur jeg varmen opp eller ned forbi dette området oppfører den seg normalt.

Eneste som står på den er Microtemp.

 

Ligner på denne, men er nok en gamlere modell og har hull på oversiden.

20013_5491325_0_L.jpg

 

 

Hva feiler ? Bare å skaffe en ny ? Lurer litt på om det kanskje er fylt opp med støv inni der, noen hensikt å rengjøre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme problem. Den er defekt, må byttes.

Mer spesifikt så er det potensiometeret som er defekt. Det gir helt feil verdi i den enden som brukes. Det nytter ikke å rense det, er selve kullbanen som har forandret seg.

Jeg 'reparerte' min ved å snu potensiometeret, så andre enden av banen ble brukt. Da fungerete det et års tid, inntil plastikktappen også brakk.

Lenke til kommentar

Kaprer tråden med et tilleggsspørsmål: Hvor standardisert er gulvmotstanden for termostater? Er alle like, slik at det holder å bytte en defekt termostat og beholde gulvføler, selv om termostaten er av annet fabrikat? Eller er de så forskjellige at man alltid må bytte ut gulvføler nå man bytter termostat? Ikke alltid lett å få byttet denne, spesielt dersom det er langt rør og original gulvfølerledning er skjøtet.

Lenke til kommentar

Er ikke mitt fagfelt, men jeg tror ikke de er standarisert.

Finner noen termostater som spesifiserer data for sensor. F.eks

Danfoss, NTC 15 kOhm AT 25°C

Devi NTC 15kOhm

Nobø NTC, 22kOhm v/25°C

 

Du kan jo måle motstanden i føleren du har, og sjekke hvilken type den nye termostaten skal ha. Kan se ut som NTC er det vanlige, og om det noe forskjell på motstand så vil det antagelig fungere likevel.

Lenke til kommentar

Kaprer tråden med et tilleggsspørsmål: Hvor standardisert er gulvmotstanden for termostater? Er alle like, slik at det holder å bytte en defekt termostat og beholde gulvføler, selv om termostaten er av annet fabrikat? Eller er de så forskjellige at man alltid må bytte ut gulvføler nå man bytter termostat? Ikke alltid lett å få byttet denne, spesielt dersom det er langt rør og original gulvfølerledning er skjøtet.

Produsenter anbefaler alltid at man bytter føler samtidig som man bytter termostaten. Gjøres ikke dette vil ikke garantien for produktet gjelde. Føleren følger som regel med termostaten uansett, og dersom røret til føleren er lagt ordentlig er det null problem å bytte føleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...