Gå til innhold

«Jeg sto ikke for de rette holdningene og var forhatt»


Anbefalte innlegg

 

Hvor går grensen mellom politikk og tro?

Vel, jeg vil vel si at likhetstrekkene mellom politisk tro og religiøs tro er såvidt sammenfallende at det er til tider nesten umulig å se forskjellen. Faktisk vil jeg vel våge påstanden at politikk ER en religion.

 

mV43S3l_dbqpBjRVl9kpMgw.jpg

 

Norges lover = Bibelen

Stortinget = Vatikanet

Statsminister = Paven

Etc

 

 

 

Norges lover har ikke noe med Bibelen å gjøre.

 

 

Norges lover er tvert imot så fjernt fra Bibelen som det går an å komme.

 

Sammenligningen Stortinget = Vatikanet og Statsminister = Paven er imidlertid ganske treffende.

 

Men så har vatikanet og paven like lite med Bibelen å gjøre som Norges lover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som mottar en drapstrussel de husker det også.

Og det ville nok du også gjort om du hadde opplevd det.

 

Det har jeg da også et par ganger, fordi jeg som administrator for forumet gjorde jobben min. Men jeg må tilstå at jeg faktisk ikke husker detaljene lenger, jeg tok dem ikke så bokstavelig. Selv om de var meget spesifikke og maleriske. (En tid tok jeg vare på alle truslene av ulik art jeg hadde fått på forumet, men det ble litt rart etterhvert, så når jeg ga meg som admin slettet jeg alt.)

 

Nå var poenget mitt snarere at det finnes en del folk som ikke mottok noen reelle drapstrusler, men som selektive erindringer har overbevist om at de gjorde det allikevel. Pluss noen som ser det opportunt å late som.

 

En liten anekdote her: Som åtteåring (tror jeg) var jeg med i et skøyteløp i nabolaget. Vi gikk jevnt ut fra start, men halvveis i første sving ramlet min motstander. Der og da visste jeg at jeg hadde vunnet, men noen meter senere ramlet jeg også, og tapte. I fortvilelsen og skammen laget jeg en forklaring: Motstanderen hadde hektet meg når han falt, sa jeg til mine kamerater og mine foreldre. Derfor var jeg den moralske vinner. (Ikke at jeg brukte det ordet, jeg var 8 og visste selvsagt ikke hva det betydde.)

 

Mine foreldre som var der og så på gjorde kort prosess med den ideen: "Nei det gjorde han ikke. Du falt du også og det må du leve med." Hadde de ikke gjort det så kan det godt hende jeg etterhvert hadde trodd på historien selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Mye rart som skjedde på 70-tallet.

Foreldrene mine fikk beskjed om at de var blant de første i bygda som skulle likvideres "når revolusjonen kom". Dette fordi de var selvstendig næringsdrivende og var arbeidsgivere. Det var de lokale AKP-ml'erne som påsto dette.

Snakket med pappa om dette nå.

Han skal visstnok også ha stått på likvideringslisten.

På dette tidspunktet var han vel nestleder i Oslo Unge Høyre å studerte på SV fakultetet på Blindern.

Men han og de andre på høyresiden tok det ikke så tungt, de så mer humoren i det. For det hele var jo ganske latterlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor går grensen mellom politikk og tro?

Vel, jeg vil vel si at likhetstrekkene mellom politisk tro og religiøs tro er såvidt sammenfallende at det er til tider nesten umulig å se forskjellen. Faktisk vil jeg vel våge påstanden at politikk ER en religion.

 

mV43S3l_dbqpBjRVl9kpMgw.jpg

 

Norges lover = Bibelen

Stortinget = Vatikanet

Statsminister = Paven

Etc

 

Norges lover har ikke noe med Bibelen å gjøre.

 

 

Norges lover er tvert imot så fjernt fra Bibelen som det går an å komme.

 

Sammenligningen Stortinget = Vatikanet og Statsminister = Paven er imidlertid ganske treffende.

 

Men så har vatikanet og paven like lite med Bibelen å gjøre som Norges lover.

Tror du muligens misforsto min sammenligning, men klart den gir nok mer mening for de som ikke tror på Gud enn for de som tror.

 

Det jeg sammenligner en nasjonalistenes tro på Norges Lover med de religiøses tro på bibelen. Jeg sammenligner ikke innholdet på noe som helst vis.

 

(Med Nasjonalister henviser jeg her til det meste av Norges befolkning, som tror at Norge er ett slags rettmessig organisasjonsform, ikke kun folk på "høyresiden" som blir stemplet med Nasjonaliststemplet av folk fra venstresiden. De på venstresiden er for meg like nasjonalistiske som de til høyre)

Lenke til kommentar

Snakket med pappa om dette nå.

Han skal visstnok også ha stått på likvideringslisten

 

Som sagt: Listene var og er antagelig en myte. Men når ryktet om den spredde seg, ga det jo åpenbart stalinistenes motstandere en viss cred å angivelig være oppført på den.

 

Det åpenbare paradokset er: Ingen utenforstående har noensinne sett disse listene, og ingen på innsiden har innrømmet at de fantes. Så hvordan vet en masse mennesker at de sto på listen?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Husk at dette var mennesker som faktisk trodde på denne ideologien og at de skulle få dette til med vold.

 

Det er faktisk ikke helt rett det heller. Stalinistene/maoistene trodde at vold var nødvendig for å oppnå målet, utfra teorien om at borgerskapet ville forsvare seg og "sin" eiendom. Men de var ikke voldelige, de drev ikke med vold i sin politiske virksomhet, og de drev ikke med terrorisme eller annet for å framskynde revolusjonen. De brukte fredelige og legitime midler som agitasjon, fagforeningsarbeid og annet. Mens nynazistene skjøt hverandre når de ble uenig, var det alvorligste som kunne skje en ml'er at han ble ekskludert, omtrent som i Jehovas Vitner.

 

Selve revolusjonen var en historisk uungåelighet som skulle komme når arbeiderklassen var klar for det. Ml'erne ville gjerne fremskynde prosessen ved å radikalisere arbeiderklassen, men de var ellers en lovlydig gjeng som spredte sine ideer gjennom studiesirkler med rødvin og te, ikke gjennom skytetrening på skauen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på graden av vold da. Det er jo ikke helt sort hvitt heller.

 

Nettopp. Og om din far er ærlig så forteller han deg at ingen ml'ere ble tatt for terrorisme eller drap. De snakket om en væpna revolusjon, de praktiserte den ikke. At de på 70-tallet en tid dominerte møtene i Chateu Neuf så mye at Unge Høyre knapt kom til orde skyldes at de hadde et budskap som mobiliserte bedre enn sistnevntes "boller og brus"...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det åpenbare paradokset er: Ingen utenforstående har noensinne sett disse listene, og ingen på innsiden har innrømmet at de fantes. Så hvordan vet en masse mennesker at de sto på listen?

 

Geir :)

 

Fordi ble ble minnet på at de sto på disse listene ved enhver anledning av enkelte ml'ere.

Forstår ikke hvorfor du forsøker å unnskylde dette?

 

 

Lenke til kommentar

Fordi ble ble minnet på at de sto på disse listene ved enhver anledning av enkelte ml'ere.

Forstår ikke hvorfor du forsøker å unnskylde dette?

 

Jeg unnskylder det ikke, jeg tror ikke på det. Og jeg var selv politisk aktiv på den tiden.

 

At det har forekommet at ml'ere brukte de angivelige listene som trussel stemmer nok, og det var dumt og tåpelig. (Såpass tåpelig at folk flest som faren til PatSharpX tok det med stor ro.) Men det betyr ikke at listene faktisk eksisterte, og det er langt flere som i ettertid mener seg truet som nok overdriver en smule.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...