Gå til innhold

Bytte fra crop til FF


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lenge tenkt at jeg skulle oppgradere til FF og nå er vel egentlig tiden inne føler jeg. Jeg har i dag et Canon 7D som jeg er veldig fornøyd med og det er det beste crop kamraet jeg har prøvd. (Jeg har eid og prøvd en del). Men det er en del jeg savner. Ønsker for eksempel muligheten til å kunne gå høyere ISO noe jeg mener 7D er svak til hvis man ser på nyere kamraer.
Jeg har eid et 5dMkII for litt over 1år siden som jeg kjøpte brukt og jeg ble overbevist om at FF var noe for meg. Desverre så ble jeg litt "lurt" da sensoren var full av flekker og skit(noe som kan fikses med en rens) men fokusplaten som er en tynn plast skive var også veldig skitten noe som gjorde at når jeg såg inn i søkeren var det fullt av svarte flekker over alt. Ikke noe som går ut over bildet, men veldig irriterende. Denne informasjonen ble utelatt da jeg kjøpte kamraet og selger sa til meg at sensoren og kamraet var som nytt. Jeg valgte derfor og selge dette etter kort tid for en billigere penga da jeg mente at den prisen jeg kjøpte det for ikke var en forsvarlig pris med tanke på tilstanden kamraet var i.

 

Dette er vel mer lufting av tankene en et direkte sprøsmål om hva jeg skal gjøre, men kom gjerne med tips og innspill. For min del blir det for dyrt og kjøpe et 5dMkIII derfor er 6D et kamera jeg vurderer sterkt, jeg vurderer også Nikon D600 da det selges mye billigere brukt en hva 6D gjør. D600 har jeg sett nede i 7-8tusen, mens 6D rundt 10-11tusen.

 

For min del ser det ut som om at Nikon D600 er et fantastisk kamera som har det meste utenom sterk ISO ytelse, mens 6D har ISO, wifi og GPS som sine salgspunkter. Noe jeg gjerne vil gjøre er timelaps, d600 har dette innebygd i kamraet, mens man må ha et intervalometer for å gjøre det på 6D og her er jeg veldig usikker på hvilken man skal velge. Den fra Canon koster 1500.- hos japanphoto så hvis noen vet om et bedre alternativ kom gjerne med det. Jeg er litt redd for at 6D skal bli for lite og pusslette i forhold til 7D, hvis noen har erfaringer med begge så del gjerne.

 

Problemet med å skifte system er selfølgelig det at jeg må selge alle objektivene mine og finne erstatninger for de jeg har nå noe som kan bli veldig dyrt. Autofokusen og timelaps funksjonen gjør at jeg har veldig lyst på D600, mens ISO ytelsen til 6D samt at jeg allerede har Canon gjør at dette kanskje er det beste og enkleste valget for min del, men igjen hvis noen kan komme med noen forslag om intervalometer som ikke koster skjorten så hadde det vert kjempefint.

 

Ustyret jeg har nå er:
7D

Canon 10-22mm f.3.5-4.6 EFS USM

Canon 24-105 f.4 IS USM
Canon 50mm f.1.8 II

Sigma 70-200mm f.2.8 ex dg os hsm

 

Hvis jeg ender opp med 6D blir 10-22 erstattet med 17-40 f4L

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"6D skal bli for lite og pusslette i forhold til 7D, hvis noen har erfaringer med begge så del gjerne."- Prøv det i butikken for å teste dette. Jeg gikk fra 7D til 5Dmk3 og ikke 6D fordi jeg var vant til 7D som nesten er identisk i størrelse og form som 5Dmk3.. Prøvde 6D en del før jeg bestemte meg, men ville ikke ha "dårligere" fokussystem og ergonomi.Dessuten er jeg veldig glad i joysticken bak..Det er en omstilling å skyte FF når du er vant til crop fra før, men det vet du sikkert siden du har hatt en 5Dmk2.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi råd omkring crop vs ff - det kommer ofte an på hvor gira trådstarter er i troen på ff. Ser man bort fra noe bedre støyegenskaper ved høy iso, er det knapt noe å hente ved å gå fra crop til ff (jeg har begge deler selv). Etter min mening bør en vektlegge andre aspekter ved kameraene dersom en ikke stadig tar bilder på høy iso.

 

At D600 kan finnes noe billigere brukt enn 6D kan kanskje ha noe med støv/olje-problematikken på sensoren og den negative omtalen dette har fått over tid. Skal man ta mye timelapse som så krever mange bilder kan det i verste fall bli problematisk dersom man ender opp med et eksemplar som har disse problemene.

 

Intervalometer tror jeg du kan finne billigere enn canons egen.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg så god oversikt over Canon-objektivene, men for meg så ser det ut som at du kan bruke ihvertfall to av objektivene dine på et ff-kamera.

 

Jeg har selv gått fra crop til ff og ser at jeg er i stand til å ta bedre bilder nå enn før, i tillegg til at jeg føler det gir meg økt fotoglede, og siden det funker for meg så kand et også funke for deg :-)

 

Jeg har en Nikon D600 og er ekstremt godt fornøyd med den, tror kanskje det bunner i en misforståelse at iso-egenskapene på den er middelmådig fordi jeg synes akkurat det er noe av det beste med hele kameraet.

 

Uansett ville jeg gått for en 6D om jeg hadde vært deg siden du allerede har en del Canon-objektiver og at du trolig vil tape en del penger på å selge. Eller hvorfor ikke gjøre et nytt forsøk med Canon 5D ll?

 

Jeg har vel aldri hørt (eller lest) noe annet enn at 5Dll er et svært bra kamera og med gode iso-egenskaper. Den er sikkert også mulig å få billigere enn Nikons D600.

Lenke til kommentar

Du fokusererer mye på utstyr her, men hva er det du ikke oppnår i fotograferingen din som du mener du kan oppnå ved å Bytte? Du sier 5DMKIII blir for dyrt, men likevel vurderer du et systemskifte. Henger dette på greip?

 

Hvorfor i all verden skal du bry deg om deg om deg? Kan du ikke heller bare prøve å svare på det han spør om istedet for å ta på deg "belære-hatten"?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvorfor du mener FF er det riktige og hva slags type bilder du tar ?

 

Jeg er ikke eneste som har gått fra Crop til FF og kunne stoppet der selvsagt, men nå er jeg på vei vekk fra FF og over til speilløst istedet som flere gjør eller har gjort om dagen.

 

Etter å ha brukt Nikon FF med 3 rå zoomer i flere år og Nikon D300 Crop før det igjen så har jeg kommet fram til at med mindre man driver med helt spesifikke type bilder og ikke minst etterbruk av bildene så er det dyr moro.

Ikke lager jeg veggplakater, tar ikke bilder av nattrally og ett par av de store fordelene med FF som er minimal DOF og høy ISO kan jeg leve med hva Olympus OM-D E-M5 leverer.

 

Det som sikkert blir som vanlig sutring om alltid pleier er når vekt og størrelsen på både kamera og objektiver nevnes. Vil heller ha ett "B" kamera som blir meg meg rundt enn ett "A" kamera og objektiver som veier mange kilo. Og nei det skyldes ikke har ME eller svak, har trasket rundt med Nikon D700 med batterigrep og 70-200mm f.2.8 en hel helg under en musikkfestival i nesten 20 timer uten at det tok livet av meg, men det er veldig upraktisk når man samtidig har en svær veske med på slep.

 

Skal på ingen måte si at FF er noe dårlig ide hvis det er det som passer til ditt bruk, men kan lønne seg å vurdere alternativer siden de er det mange av om dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tror det beste svaret her er: prøv kameraene.

Kanskje kjenner du noen venner (av venner, evt) som har et av noen av kameraene? Spør om å få låne det i noen timer og se litt hva du synes.

 

Selv har jeg jobbet både med crop og FF og det var helt klart rart og kjedelig å gå tilbake til crop etter å ha vent seg til 5D (mark I). Tilsammen har jeg hatt 4 ulike kamerahus fra Canon og endte opp med å bruke kameraet mindre og mindre. For å gjøre det hele moro igjen tenkte jeg på nytt å "oppgradere" til FF. Heldigvis forstod jeg i tide at det var vekten som holdt meg tilbake. Dermed solgte jeg alt av Canonutstyr og kjøpte meg speilløst system (Olympus og mFT).

 

Poenget mitt er, akkurat som fo2re skriver over, at det kan lønne seg å vurdere behovene nøye:

- Er vekt uten betydning => gå for FF

- Er vekt av betydning => velg Fujifilm, Sony eller Olympus/Panasonic

- Trenger du egentlig å bytte? => behold 7D (du har helt rett, det er et fantastisk kamera!)

- Skal du fotografere og så fremkalle i svært store eksemplarer større enn 2 meter ofte => gå for FF

 

Lykke til!

 

 

 

Hvorfor i all verden skal du bry deg om deg om deg? Kan du ikke heller bare prøve å svare på det han spør om istedet for å ta på deg "belære-hatten"?

 

Som trådstarter selv:

"Dette er vel mer lufting av tankene en et direkte sprøsmål om hva jeg skal gjøre, men kom gjerne med tips og innspill". eriknor sin post er akkurat det, nemlig innspill.

 

kj-kjols: ro deg ned og ta en kald cola :) Ha en fortsatt fin lørdag!

 

 

- L

Endret av lma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tror det beste svaret her er: prøv kameraene.

Kanskje kjenner du noen venner (av venner, evt) som har et av noen av kameraene? Spør om å få låne det i noen timer og se litt hva du synes.

 

Selv har jeg jobbet både med crop og FF og det var helt klart rart og kjedelig å gå tilbake til crop etter å ha vent seg til 5D (mark I). Tilsammen har jeg hatt 4 ulike kamerahus fra Canon og endte opp med å bruke kameraet mindre og mindre. For å gjøre det hele moro igjen tenkte jeg på nytt å "oppgradere" til FF. Heldigvis forstod jeg i tide at det var vekten som holdt meg tilbake. Dermed solgte jeg alt av Canonutstyr og kjøpte meg speilløst system (Olympus og mFT).

 

Poenget mitt er, akkurat som fo2re skriver over, at det kan lønne seg å vurdere behovene nøye:

- Er vekt uten betydning => gå for FF

- Er vekt av betydning => velg Fujifilm, Sony eller Olympus/Panasonic

- Trenger du egentlig å bytte? => behold 7D (du har helt rett, det er et fantastisk kamera!)

- Skal du fotografere og så fremkalle i svært store eksemplarer større enn 2 meter ofte => gå for FF

 

Lykke til!

 

 

 

 

Hvorfor i all verden skal du bry deg om deg om deg? Kan du ikke heller bare prøve å svare på det han spør om istedet for å ta på deg "belære-hatten"?

 

Som trådstarter selv:

"Dette er vel mer lufting av tankene en et direkte sprøsmål om hva jeg skal gjøre, men kom gjerne med tips og innspill". eriknor sin post er akkurat det, nemlig innspill.

 

kj-kjols: ro deg ned og ta en kald cola :) Ha en fortsatt fin lørdag!

 

 

 

 

- L

 

Jo, den hørtes litt for krass ut etter min smak/mening og det var i grunnen ikke meningen. Jeg tar meg gjerne en Cola også :-)

 

Når det er sagt, det ble også skrevet at han "lenge har tenkt" og at "tiden nå er inne" for en overgang til ff. Når det gjelder hans ønske om tips og innspill så opplevde jeg det spørsmålet som om det gjaldt å enten gå for det ene eller andre Canon ff-kameraet eller ev. system-skifte til Nikon D600.

 

Jeg ser stadig vekk at noen ønsker et enkelt tips eller for et eller annet og ofte ender å må forklare alle som har valgt annerledes hvorfor han ikke har gjort nøyaktig som de. Er det virkelig nødvendig?

 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ligger an slik, også med deg, men dog....

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvis det ble litt tull med og forstå tråden min, men som jeg selv skrev så er det mer litt lufting av tankene eller som andre har skrevet på dette forumet, et lite "tankespill". Jeg sier ikke at jeg skal skifte system uten videre ettertanke, men D600 har noen kvaliteter som jeg personlig mener er verdt og ta i betraktning når man skal kjøpe seg et kamerahus som man forhåpentiligvis skal ha i lang tid fremover. Jeg kommer av aller størst sansynlighet til å holde meg til Canon, men ville bare få inn noen andres tanker og innspill.

"6D skal bli for lite og pusslette i forhold til 7D, hvis noen har erfaringer med begge så del gjerne."- Prøv det i butikken for å teste dette. Jeg gikk fra 7D til 5Dmk3 og ikke 6D fordi jeg var vant til 7D som nesten er identisk i størrelse og form som 5Dmk3.. Prøvde 6D en del før jeg bestemte meg, men ville ikke ha "dårligere" fokussystem og ergonomi.Dessuten er jeg veldig glad i joysticken bak..Det er en omstilling å skyte FF når du er vant til crop fra før, men det vet du sikkert siden du har hatt en 5Dmk2.

Det er akkurat dette jeg er litt redd for, at jeg skal savne størrelsen og byggekvaliteten. For min del er 7D/5D perfekts størrelse på et kamera og jeg vil egentlig ikke ha et som er mindre. Tenker og at jeg blir å savne mange av knappene og ikke minst joysticken bak.

Jeg vet at det er lurt og dra i butikk for å prøve kamra før man kjøper, men her jeg bor har vi ingen kamrabutikker som får inn noe større en 7d, altså ingen FF så det blir litt vanskelig og jeg har ingen planer om å reise til en større by i den nermeste fremtid, desverre.

Kan jeg spørre hvorfor du mener FF er det riktige og hva slags type bilder du tar ?

 

Jeg er ikke eneste som har gått fra Crop til FF og kunne stoppet der selvsagt, men nå er jeg på vei vekk fra FF og over til speilløst istedet som flere gjør eller har gjort om dagen.

 

Etter å ha brukt Nikon FF med 3 rå zoomer i flere år og Nikon D300 Crop før det igjen så har jeg kommet fram til at med mindre man driver med helt spesifikke type bilder og ikke minst etterbruk av bildene så er det dyr moro.

Ikke lager jeg veggplakater, tar ikke bilder av nattrally og ett par av de store fordelene med FF som er minimal DOF og høy ISO kan jeg leve med hva Olympus OM-D E-M5 leverer.

 

Det som sikkert blir som vanlig sutring om alltid pleier er når vekt og størrelsen på både kamera og objektiver nevnes. Vil heller ha ett "B" kamera som blir meg meg rundt enn ett "A" kamera og objektiver som veier mange kilo. Og nei det skyldes ikke har ME eller svak, har trasket rundt med Nikon D700 med batterigrep og 70-200mm f.2.8 en hel helg under en musikkfestival i nesten 20 timer uten at det tok livet av meg, men det er veldig upraktisk når man samtidig har en svær veske med på slep.

 

Skal på ingen måte si at FF er noe dårlig ide hvis det er det som passer til ditt bruk, men kan lønne seg å vurdere alternativer siden de er det mange av om dagen.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tar for det meste bilder av landskap(dag og natt), samt situajson/gatebilder. Jeg har også alltid kamraet med eg når jeg er ute på tur da det ofte er mye fint og ta bilder av. Jeg har enkelt og greit alltid med meg et kamera. For min del er ikke vekt et problem, jeg bruker skjeldent store tunge teleobjektiver til vanlig selv om jeg har et Sigma 70-200 f.2.8. Jeg har både eid Olympus OMD EM5 og Fuji x100 og min erfaring med de er at det som oftest ble liggende hjemme og jeg tok heller med meg 7D. Ja jeg vet det er ganske så motsatt av det de fleste vill gjort. Igjen jeg skjønner akkurat hva du mener og det takk for tipset, det er viktig å vurdere flere alternativer og det har jeg gjort:)

 

Som jeg skrev i start tråden så har jeg eid et 5DmkII så jeg vet hva jeg er fullt klar over hva jeg får og oppnår ved å bruke et FF kamera. Jeg har tenkt og kjøpe brukt hvis det var noen som lurte, men er litt skeptisk til MkII igjen da det kanskje er litt utdatert i forhold til 6d. Men for all del så er det også noe og vurdere.

Takk til alle svarene jeg har fått så langt.

Lenke til kommentar

Hvis du tar bilder i RAW så er D600 og 6D omentrent like på høy ISO. Det er i hovedsak støyfjerningen på JPEG bildene som er bedre på 6D. Opp til ISO 25600 så har jeg problemer med å se hvilket kamera som er best i RAW, det avhenger av motiv og eksponering osv.

 

Som du har oppdaget så er det viktig at du er fornøyd med kameraet, blir du irritert på grunn av kameraet så nytter det ikke hvor teknisk bra kameraet er, du vi ta mye færre og dårligere bilder.

 

Det som hadde vært best var om du bodde en plass der du kunne byttelåne litt med noen på forumet for å se om 6D/D600 gir godfølelsen.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra crop til Canon 6D for et år siden, og er veldig fornøyd. Filene fra 6D er et godt steg frem, contra 600D. Raw-filene tåler betydelig mer redigering før støyen blir plagsom.

 

Jeg vurderte Nikon D600, men gikk for Canon fordi jeg hadde et par gode Canon-objektiver som ville fungere på 6D. Det har jeg aldri angret på.

 

Nikon D600 har en del fortrinn fremfor Canon, blant annet autofokus og dynamisk omfang. For min del er imidlertid grepet på Nikon D600 ubehagelig. Der liker jeg D800 bedre.

 

På youtube er det en grundig sammenligning mellom 6D og D600. Søk etter kanalen til michael the mentor, og canon 6D vs Nikon D600. (Skriver på pad, så det er tungvindt å finne linken).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...