Niram Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 Hei! Henter i dag en '10 sort Ford Kuga, og har så smått begynt å planlegge vedlikeholdet. Har ikke tenkt til å bruke enorme summer, men vil ta godt vare på bilen og bevare lakken. Til vårpoleringa har jeg tenkt - "Meg ultimate compound", etterfulgt av "meg nxt wax 2.0" Skal påføres for hånd, da jeg ikke føler meg trygg nok på maskin. Har dere noen tips til kluter, pads etc som er godt egnet? Og kan man bruke ultimate compound 1-2 ggr i året, eller er det skadelig? Tenker da ift sliping av lakken. Bilen vil selvfølgelig bli avfettet, håndvasket etc før jeg går i gang. Er litt nybegynner på dette, men håper å få det til! Ønsker som sagt ikke et astronomisk detailerbudsjett, men forslag tas imot med takk!
War Skrevet 15. februar 2014 Skrevet 15. februar 2014 Har du planer for undersiden av bilen også? Det er nok den som trenger raskest hjelp etter saltet?
Niram Skrevet 15. februar 2014 Forfatter Skrevet 15. februar 2014 Heh, joda. Underspyling gjøres iblandt, men var ikke det tråden handlet om!
Hyd Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 Litt ute av gamet da jeg ikke har vært så aktiv med dette på en stund. En ting, du kan aldri slipe ned lakken med produkter beregnet for håndbruk. Selv med polering med slipemidler beregnet for maskin vil du ikke kunne klare å rubbe ned noe med mindre du bruker det groveste av det grove med MASSE tid. Anbefaler Prickbort for asfalt/tjære først på tørr bil, så Iron X eller lignende produkter for metallpartikler i lakken. Etter dette kan du gå over med en vannbasert avfetting som SurfX HD og håndvaske til slutt. Kanskje til og med gå over bilen med en klump clay før du polerer for hånd
Niram Skrevet 17. februar 2014 Forfatter Skrevet 17. februar 2014 Okey! Takk for gode tips! Ok, man får altså ikke slipt med håndkraft. Men bør jeg bruke en annen polering? (Helst fra meguiar). Har sett nxt wax 2.0 eller noe sånn. Hvilken er å foretrekke?
Hyd Skrevet 17. februar 2014 Skrevet 17. februar 2014 Nei da skal du være supermann om du klarer det. Tar forsåvidt veldig god tid med en skikkelig maskin som snurrer mange 1000 runder i minuttet. Du kan bruke Ultimate compound for hånd over det hele først, så kan du bruke nxt wax 2.0 som forsegling etterpå om du vil
Klykken- Skrevet 18. februar 2014 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Viktigste er forvasken og selve vasken. Gjør denne skikkelig og du vil ha et godt utgangspunkt. Å slipe gjennom lakken med håndprodukter skal godt gjøres, som nevnt over. Produkter ment for hånd har forøvrig også sjeldent slipemidler i seg. De inneholder fyllere (som f.eks silikon/akryl av ymse slag) som legger seg i ripene og dekker til. Om man ikke er påpasselig med forseglingen (voks/sealer) vil de vaskes bort ved neste rengjøring av bilen og ripene er tilbake igjen. Håndpolering gir et ok resultat om man topper det med forsegling, men er ikke holdbart. En nybegynnermaskin er helt klart å anbefale for best mulig resultat. Disse oscillerer (spinner eksentrisk), og immiterer håndbevegelser. Kalles også Dual Action maskiner (DA-maskin). Det er vanskelig å gjøre noe feil med slike, annet enn å bruke produkter ment for hånd, eller for små pads. En slik korrigerer iallefall de mest synlige ripene som matter ned lakken og fjerner dem permanent. Resultatet blir gjerne speilblankt i tillegg, om man kjører flere steg! Anbefaler denne pakken for helt ferske personer: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=449 Her har du alt du trenger for å ta vaskestriper og dempe litt grovere riper. Topp dette med en god og holdbar flytende syntetisk voks, og du er i mål. Etter hvert kan det være greit å alliere seg med flere poleringspads (fordi lakk er forskjellig fra bil til bil) og mikrofiberkluter også da disse ikke varer evig. Kan virke dyrt om du tenker at du kun skal polere bilen en gang, men hvis du gjør dette én til to ganger i året på din egen bil, og senere prøver deg på familiens biler har du plutselig tjent inn dette temmelig fort. Både pads, microfiberkluter og maskin kan brukes mange mange ganger om man rengjør de etter bruk. Registrer deg på detailersclub.no og les deg opp på bruken av en slik maskin og de forskjellige produktene som finnes. Det arrangeres også kursing overalt i landet hvis man vil ha en brattere læringskurve og unngå fellene. Endret 18. februar 2014 av Klykken-
Niram Skrevet 9. mars 2014 Forfatter Skrevet 9. mars 2014 Tusen takk for bra svar Klykken! Jeg kommer nok ikke til å kjøpe den pakken, selv om den helt sikkert er kjempegod. Synes det blir litt mye penger! I tillegg har jeg faktisk en helt ny Biltema 2-hodet maskin liggende, som jeg har hørt skal være brukbar. Det eneste jeg er livredd for, er at jeg aldri har brukt slik maskin før. Så veldig redd for å gjøre noe feil. Men med Meg UC, skal man legge på noen få "erter" på hver pad? Er det nok? En annen ting. Jeg har ikke tilgang på garasje, eller noen annen form for innendørs arbeidsplass. Er dette veldig dumt når man skal polere? Skjønner naturligvis at man ikke må stå i sola mens man holder på.. Det jeg tenkte er i forhold til om man ikke rekker å bli ferdig den ene dagen, så er det kanskje ikke så fryktelig gunstig å la den stå en natt før man går på igjen..? Er registrert på DCN, og har lest litt rundt der. Har forsåvidt også kommet opp med ei pakke jeg skal bestille nå. Ser den ok ut?
Klykken- Skrevet 9. mars 2014 Skrevet 9. mars 2014 Jeg er ikke kjent med megs produkter, men små erter er greia ja. BT-maskinen skal være ok, men er tung og vanskelig i bruk, samt støyfull. Sonax-puter tror jeg folk bruker på disse. Pakken er helt rett om du slenger på en såpe til vasken i tillegg. Kanskje får med korrosol/iron-x, også. Bilen må være ren og fri for skitt ved polering så det er anbefalt å holde innendørs, men såfremt det ikke regner og blåser når du holder på går det greit stort sett.
Niram Skrevet 20. mars 2014 Forfatter Skrevet 20. mars 2014 (endret) Igjen, takk for god hjelp. Plukker opp pakken på posten i dag. Skal kjøpe jif bilshampoo på FK butikken. Men med biltema da-maskin, er det noen viktige ting å tenke på? (Foruten at bilen må være helt ren) Har 0 erfaring med slike maskiner. Kjører jeg på til produktet er helt borte, for så å gå videre? Skal man legge på flere ganger pr panel? Endret 20. mars 2014 av NiRaM
Klykken- Skrevet 20. mars 2014 Skrevet 20. mars 2014 (endret) Poleringen er ment til å rense lakken og fjerne de verste ripene og få opp glansen. Du kjører maskinen i rolige bevegelser med flere passeringer (to til fire pass f.eks) over et avgrenset område på ca 50x50cm. Masker området med tape i forkant, så ser du bedre forskjell mellom upolert og polert område. Etter alle passeringene "buffer du av" (tørker forsiktig) med en microfiberklut for å fjerne overflødig polish. Er ikke resultet tilfredsstillende kjører du flere omganger på samme vis. Fortsett til hele bilen er tatt og blås eller vask forsiktig bort poleringsstøv, oljer og rester. Rens poleringspad jevnlig under polering, samt etter. Når hele bilen er polert og fri for rester, tar du på forsegling i et SYLTYNT lag. Forseglingen kan gjerne legges på hele bilen i en smell og få satt seg i en liten stund (30min fra eller til) før du tørker av forsiktig overflødige rester med en ren tørr og myk mikrofiberklut (ikke samme som ble brukt til polish). Tar du på to lag forsegling er du sikrere på at du har dekt hele bilen. Merk at det ikke gir "dobbel beskyttelse". Polering skal kun gjøres på lakkerte overflater, eller rent metall. Bruk maskeringstape på tilstøtende områder av ulakkert plast o.l., samt forhøyede kanter (dørhåndtak f.eks). Er fort gjort at det blir stygge merker av polish i plasten hvis ikke... Husk å rengjøre poleringspad etter bruk med varmt vann og f.eks zalo (skyll ut zaloen/såpen godt), og vask mikrofiberklutene alene i maskin uten tøymykner på 60 til 90 grader. Rist de godt etter at du tar de ut fra maskinen og heng de til tørk. Oppbevar disse på et rent sted, gjerne i en boks der de er skjermet fra omgivelsene. Et lite sandkorn i pad/mikrofiber og du har riper i lakken igjen... Mer info om maskinbruk finnes på detailersclubs sider: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15789-guide-for-maskinpolering/ Delen for "dual action" er ditt fokusområde. Flere guider: http://www.detailersclub.no/forum/forum/19-guider/ Endret 20. mars 2014 av Klykken-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå