Gå til innhold

Kjøpe vare på ebay.. toll eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe en vare på ebay til dataen min. Selve varen koster 183,- kr. Frakten gjør at det blir 300 kr ca. Så jeg lurer på, er det sånn at jeg må betale toll og den dritten, selvom varen er under 200krs-reglen?

Er litt usikker :p Takk for hjelp på forhånd

Om du må betale toll kommer an på varen. Moms må du mest sannsynlig betale, med mindre de som jobber hos Posten ikke ser godt nok etter. Jeg fikk en vare jeg hadde bestilt, rett i postkassa, selv om pris+frakt var over 200kr.

 

Tollvesenet sin importkalkulator er kjekk å sjekke ut

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en vare på ebay til dataen min. Selve varen koster 183,- kr. Frakten gjør at det blir 300 kr ca. Så jeg lurer på, er det sånn at jeg må betale toll og den dritten, selvom varen er under 200krs-reglen?

Er litt usikker :p Takk for hjelp på forhånd

btw lurte også om det er det samme med en genser som koster under 200, men frakt blir over 200:)

Takk

Lenke til kommentar

 

Jeg skal kjøpe en vare på ebay til dataen min. Selve varen koster 183,- kr. Frakten gjør at det blir 300 kr ca. Så jeg lurer på, er det sånn at jeg må betale toll og den dritten, selvom varen er under 200krs-reglen?

Er litt usikker :p Takk for hjelp på forhånd

Om du må betale toll kommer an på varen. Moms må du mest sannsynlig betale, med mindre de som jobber hos Posten ikke ser godt nok etter. Jeg fikk en vare jeg hadde bestilt, rett i postkassa, selv om pris+frakt var over 200kr.

 

Tollvesenet sin importkalkulator er kjekk å sjekke ut

 

Oja takk :) Dette jeg bestilte nå var en led ledning, som ikke ta rnoe stor plass. Gjelder det samme for klær tror du?

Lenke til kommentar

Ja det må du om den blir stoppet for toll sjekk. Er faktisk veldig sjeldent for min del att mine mindre varer blir stoppet for sjekk.

Kanskje i underkant av 30 % av mine varer blir stoppet. Og jeg handler mye på Ebay.

Det du kan gjøre er å sende han du kjøper med en melding før du kjøper å spørre om han kan skrive på att det er en gave. Da slepper du unna alt som heter toll å slikt.

Har jeg gjort mange ganger. I nesten alle tilfeller svarer de ja på slikt om du forklarer att det er for å unngå fortolling

Lenke til kommentar

Ja det må du om den blir stoppet for toll sjekk. Er faktisk veldig sjeldent for min del att mine mindre varer blir stoppet for sjekk.

Kanskje i underkant av 30 % av mine varer blir stoppet. Og jeg handler mye på Ebay.

Det du kan gjøre er å sende han du kjøper med en melding før du kjøper å spørre om han kan skrive på att det er en gave. Da slepper du unna alt som heter toll å slikt.

Har jeg gjort mange ganger. I nesten alle tilfeller svarer de ja på slikt om du forklarer att det er for å unngå fortolling

ok takk:) sende rhan en melding på ebay jeg, takk:)

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en vare på ebay til dataen min. Selve varen koster 183,- kr. Frakten gjør at det blir 300 kr ca. Så jeg lurer på, er det sånn at jeg må betale toll og den dritten, selvom varen er under 200krs-reglen?

Er litt usikker :p Takk for hjelp på forhånd

Nei, fordi de pengene du betaler i frakt forlater ikke landet. Uansett så er ikke frakten en del av varens verdi, så når selger merker pakken oppgir han kun varens verdi. Det er iallefall sånn det skal gjøres. Om du vil være 110% sikker så kan du sende han en melding. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skal kjøpe en vare på ebay til dataen min. Selve varen koster 183,- kr. Frakten gjør at det blir 300 kr ca. Så jeg lurer på, er det sånn at jeg må betale toll og den dritten, selvom varen er under 200krs-reglen?

Er litt usikker :p Takk for hjelp på forhånd

Om du må betale toll kommer an på varen. Moms må du mest sannsynlig betale, med mindre de som jobber hos Posten ikke ser godt nok etter. Jeg fikk en vare jeg hadde bestilt, rett i postkassa, selv om pris+frakt var over 200kr.

 

Tollvesenet sin importkalkulator er kjekk å sjekke ut

 

Oja takk :) Dette jeg bestilte nå var en led ledning, som ikke ta rnoe stor plass. Gjelder det samme for klær tror du?

 

Hvor stor plass det tar spiller egentlig ingen rolle. Alle varer der summen (verdi +frakt) er 200kr eller mer skal man betale moms på. Om man skal betale Toll kommer an på om vi lager liknende varer i Norge (sånn som jeg har forstått det). Gensere er faktisk tollbelagt (sjekk imortkalkulatoren, der ser du hvor mye du må betale i moms og toll for varen du skal ha inn i landet)

 

Jeg er ingen ekspert på dette området, kan være at noe av det jeg har påstått, er feil.

Lenke til kommentar

Det er toll på en del klær, mens sko er tollfritt. Du må uansett betale merverdiavgift på 25 prosent når du importerer klær og sko.

 

Klær er en av de få varetypene som det kan være toll på. Tollsatsene er forskjellige avhengig av typen plagg. Tollsatsen på en del vanlige klesplagg finner du i importkalkulatoren

Lenke til kommentar

Her må informasjonen korrigeres slik at den blir korrekt:

 

  1. Er vareverdi uten frakt under 200 kr så skal frakt ikke regnes med. Dvs at en vare som koster 199 kr og har 100 kr i frakt skal det ikke betales moms på. Derfor må avsender oppgi vareverdi og frakt separat, eller bare oppgi ren vareverdi. Husk også at det er Tollvesenet sine omregningskurser som bestemmer vareverdi og ikke den kursen man betalte. Kursene finner man her, http://www.toll.no/templates_tad/tolltariffen/tvinnexchangerates.aspx?id=98.
  2. Er vareverdi over 200 kr så skal frakt regnes med i avgiftsgrunnlaget. Dvs at en vare med vareverdi 201 kr og 100 kr i frakt vil få mva på 25 % av 301 kr.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor skal folk som ikke veit svaret poste svada-svar?

Bolson har rett svar. Unntaket er hvis pakken inneholder alkohol, tobakk og reseptbelagte legemidler.

 

Så, hvis varen koster under 200kr er import momsfritt, selv om det tilkommer feaktkostnad på en tusenlapp.

Koster varen over 200kr blir det moms på vare pluss frakt.

 

Div. klær og andre artikler har tollsatser i tillegg, og kommer på toppen. Elektronisk utstyr har ikke toll, kun moms (gitt at varen koster over 200)

 

Obs; dersom du er i grenselandet, sjekk med toll.no om valutakurs. Den avviker fra bankkurs, og er gjeldende på import-dato, ikke kjøpsdato

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...