Gå til innhold

låse opp 2500+ Barton?


e_rik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett meg hvis jeg tar feil her, men; Er det ikke slik at alle AMD's Athlon XP med Thoroughbred B eller Barton kjerne låses opp på de fleste nForce2 baserte hovedkort? Jeg er ganske sikker på at dette stemmer og at de fleste cpu'er fra AMD er multiplierlåste i utgangspunktet.

 

Jeg er selv den lykkelige eier av Gigabyte GA-7N400 Pro2 og Athlon XP "Barton" 2500+. Med dette hovedkortet kan jeg stille multiplieren nesten som jeg vil, men det virker som om enkelte verdier oppfattes feil. Jeg kan f.eks. ikke bruke 10,5 i multiplier. Da får 7,5 eller noe sånt istedet.

 

- Judaz -

Lenke til kommentar

Alle Tbreds og Bartons er ulåste.. nForce2 låser ikke opp noen ting. Dette er en "myte" som er basert på litt feil ordleggelse i en review av et av de første nForce2 hovedkortene som kom. Lurer på om ikke det var THG som hadde denne.

 

Om man ikke kan endre MP på en Tbred eller barton så har man et gammelt hovedkort.. feks KT133 eller KT266. På alle nyere hovedkort kan man endre MP, men på de fleste hovedkortene så kan man bare velge mellom 5-12.5 eller 13-22 i MP avhengig av hva som er orginal MP. Dette er pga kortene kun har 4 bits FID og derfor kun tillater 14 forskjellige valg. (fra 5 til 12.5 eller 13-22 i halve multi) Unntaket her er Abit NF7 (og ett til) som har 5bits FID og tillater valg av alle multis.. alså fra 5 til 22.

 

At alle AMD XP er låste er helt feil.. det er KUN Palomino som er låst.

Lenke til kommentar
det du sier virker korrekt, slik er det i alle fall med min, (13 og oppover er låst) er det noen mulig het for å låse opp multiplier over 13 da? jeg kjører 12,5x187 for tiden. hadde vært fint om jeg hadde nådd 13 da cpu ikke er særlig varm enda, (45grader ved shutdown)

 

Jada.. du kan endre den siste FID biten selv.. dette gjør du ved å kutte den siste (#5) L3 broen. Du man bruke skalpell til å kutte den, eller du kan bruke et 9v batteri og et par testpinner eller knappenåler til å kortslutte og dermed svi av broen.

 

Husk at om du gjør dette så kan du ikke lenger kjøre 5-12.5 .. kun 13-22. Om du bruker en skalpell eller stanlykniv til å kutte få funker det fint å fylle igjen "såret" med bly fra en blyant, og det er kjekt om du vil reversere modden senere.

 

PS: Vær forsiktig og nøye når du gjør dette. Du skal så vidt litt ned i PCB´n. Kutter du for dypt så risikerer du å kutte baner som du ikke skal, og cpu kan bli ubrukelig. Kutter du ikke dypt nok så er det bare å prøve igjen.. men kutter du for dypt så ødelegger du cpu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...