Gå til innhold

[Løst] IT utdannelser uten Matte og Programmering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten matte finnes, men uten programmering? På bachelornivå kan det fort bli vanskelig. Da tror jeg nesten det blir å ta enkeltfag ikke en "ferdigsydd" bachelorgrad... Er det konsulent du sikter på, så går det også å sikte seg inn på økonomibachelor eller en bachelor i ledelse. Men det er veldig vanskelig å komme seg unna matte eller programering under ett bachelorstudie som skal rette deg inn mot en konsulentstilling. Nå kan du godt bli en IT-konsulent uten en bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Om du ikke har lyst til å jobbe med programmering, hva ønsker du å jobbe med da? Å komme unna matte er vell ganske usannsynlig om du vill ta høyere utdanning. Programmering blir nok også vanskelig å unngå ved en høyere teknisk utdannelse.

 

Hva med å holde deg til fagbrev og ta kurs innen for ting du liker og spesialisere deg på ett område du faktisk liker? Nettverk eller noe sånn?

Lenke til kommentar

Lønn er gjerne avhengig av ansvar, at du er god på ett spesifikt område som er ettertraktet, eller at du er en veldig dyktig allarounder. (At du er god å snakke for deg selv og griper muligheter har også en del å si) er du f.eks certifisert nettverksspesialist innenfor Cisco og treffer bra med jobben, så kan du havne på en meget grei lønn. Å gå bachelor kun for å bli konsulent er dødfødt det kan du fint bli når du er ferdig med fagbrevet)

 

Jeg tror du skal forsøke å peke deg ut en retning før du forsøker å finne utdannelse. Bachelor innenfor it uten programmering er vanskelig for å si det enkelt. (IKKE se på lønn, finn ut hva DU vil jobbe med, er man dyktig, så kan man som regel bytte jobb for å oppnå bedre lønn)

Lenke til kommentar

Hva med studier som f-eks Nettverksadministrator hos Næringsakademiet. Kjenner flere dyktige folk derfra.. men som alt innen IT lærer du bare kanskje 30-40% i forelesningene. Resten må du benytte fritiden din til :)

http://www.xn--nringsakademiet-xlb.no/nettverksadministrator

 

Treider har også en lignende linje http://www.treider.no/it/nettverksadministrator/

 

Med det sagt skal det godt gjøres at du kommer unna programmering og i allefall ikke scripting. Og uansett så vil du komme til matematikk hvis du kommer dypt nok :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg forstyrrer, men som en allerede har spurt om over her; hvorfor vil du ikke lære deg å programmere, TS? Liker du ikke programmering? Kan du prøve å forklare meg hvorfor du ikke liker programmering? Jeg, og sikkert flere andre, er litt nysgjerrig.. :)

Endret av Crumpler
Lenke til kommentar

Anvendt datateknologi.

 

Krever verken matte fra VGS, og har heller ikke matte/"vanskelige" fag i studiet. Gir bachelor grad, og du kan fint bli konsulent med denne utdannelsen. Men den krever generell studiekompetanse.

http://www.hioa.no/tags/view/Studier+og+kurs/Anvendt_datateknologi?emner=true&Studietype=Bachelor&sted=Pilestredet&fag=Anvendt%20datateknologi

 

Som nevnt, uten programmering blir det vanskelig å ta en bachelor innefor IT, her har man 2 programmerinsfag førsteåret (ikke det at de ser så veldig vanskelig ut, men fremdeles) jeg orker ikke å gå igjennom pensum for resten av fagene, men regner med at det her er flere fag som er programmering eller programmeringsrelaterte.

Lenke til kommentar

 

Anvendt datateknologi.

 

Krever verken matte fra VGS, og har heller ikke matte/"vanskelige" fag i studiet. Gir bachelor grad, og du kan fint bli konsulent med denne utdannelsen. Men den krever generell studiekompetanse.

http://www.hioa.no/tags/view/Studier+og+kurs/Anvendt_datateknologi?emner=true&Studietype=Bachelor&sted=Pilestredet&fag=Anvendt%20datateknologi

 

Som nevnt, uten programmering blir det vanskelig å ta en bachelor innefor IT, her har man 2 programmerinsfag førsteåret (ikke det at de ser så veldig vanskelig ut, men fremdeles) jeg orker ikke å gå igjennom pensum for resten av fagene, men regner med at det her er flere fag som er programmering eller programmeringsrelaterte.

 

 

Beklager, jeg leste feil. Jeg tenkte på at trådstarter ikke ønsket de vanskeligste fagene som kjemi/fysikk osv, men heller bare IT-relaterte fag. Faget jeg linket til har jo masse programmering ja, men det er en veldig bra linje hvis man ønsker relevant utdanning, og ikke alle de crap fagene ingeniør studiene byr på.

 

Jeg kan ikke tenke meg det finnes så mange IT-utdannelser på det nivået som ikke omhandler programmering. Da må det bli innen design eller drift.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Problemet er litt det at programmering og matematikk er de to mest sentrale delene av informasjons- og datateknologien. En kan i stor grad komme unna én delene, men dersom en ikke har noen av delene blir kompetansen og forståelsen fort veldig mangelfull. Derfor finnes det nok ingen IT-studier som oppfyller de kravene du stiller.

Endret av PuterDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...