Gå til innhold

Jeg trenger hjelp til og finne nyttig informasjon om hvordan spill påvirker deg?


Anbefalte innlegg

Jeg gjør en oppgave om hvordan spill generelt påvirker ens Adferd, Psykisk og Fysisk helse.

Jeg vet at susan greenfield har en god del om dette, men jeg finner ikke noen KONKRETE undersøkelser.

Jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg med og finne artikler om dette temaet, enten om det har med susan greenfield eller noen andre som har noen formeninger om dette temaet????

 

Vær saklig når dere svarer plzzzzz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.forskning.no/teknologi/index_search_html?start=0&searchString=dataspill

 

Jeg vet ikke om dette hjelper, men i tilfelle du ikke har vært der og sett så innsetter jeg linken ovenfor.

 

Noen av artiklene har lenker til selve undersøkelsen

Hei takk for henvisningen din. Den hjelper meg meget godt videre.

Hvis du finner noen flere sider om dette kan du legge det ut og så hvis du har lyst :D

 

og manngen takk for ditt bidrag :D

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så flink til å finne ting. Jeg synes det er greit å se på forskning.no og søke i idunn.no før en eventuelt går til de store internasjonale databasene som jeg for tiden ikke har tilgang til.

 

Jeg ser på idunn.no at et tidsskrift som heter Rus og samfunn kan ha noe om dataspill og helse. Eksempel nr. 2 fra 2007, men jeg er ikke student lenger og har ikke tilgang til å lese artikler der lenger.

 

Lykke til med oppgaven!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så flink til å finne ting. Jeg synes det er greit å se på forskning.no og søke i idunn.no før en eventuelt går til de store internasjonale databasene som jeg for tiden ikke har tilgang til.

 

Jeg ser på idunn.no at et tidsskrift som heter Rus og samfunn kan ha noe om dataspill og helse. Eksempel nr. 2 fra 2007, men jeg er ikke student lenger og har ikke tilgang til å lese artikler der lenger.

 

Lykke til med oppgaven!

Takk det hjelper mere en du tror. :D

Håper du har en fin dag videre ;)

Lenke til kommentar

http://scholar.google.com/

 

Søk en del her. Skriver selv bachelor oppgave om spillindustrien, dog handler det om strategitenkning, ikke psykologi. Det kommer opp så mye der som handler om atdferd o.l. at det irriterer meg grenseløst, fordi jeg sliter med å finne ting som er relevant for meg :p

Takk for bidraget. Siden er spesielt godt opplagt. Elsker at det finnes folk som faktisk kan legge ut nyttig info :D;)

Lenke til kommentar

Med unntak av at man kan bli så oppslukt av spillet at man glemmer/nedprioriterer livet utenfor skjermen, blir man i liten grad påvirket av spill da det er interaktivt. Man blir i langt større grad påvirket av media, tv og film hvor man passivt får inn store mengder informasjon.

 

Det fine med spill er at man får avkobling fra hverdagen, stimuli eller utaggering innenfor trygge rammer. Det er feks trygt å kjøre sportsbil i 2-300 km/t i et spill mens ute på veien er det sjanseløst. Man får også opparbeidet ferdigheter som strategisk tenking, timing, problemløsning, samarbeid, komsentrasjon, mental utholdenhet, multitasking, bedre koordinasjon, osv.

 

Det negative med spill er at livet står på vent mens man sitter foran skjermen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvis du bruker mye av tiden din på spill og surfing på internett, så ta en enkel test på seg selv. Gi deg selv en ukes pc forbud. Og se hva som skjer.

 

Jeg er 100 % sikker på at du vil merke det.

 

Pluss at du får en personlig erfaring du kan ta med i oppgaven.

Lenke til kommentar

Jeg gjør en oppgave om hvordan spill generelt påvirker ens Adferd, Psykisk og Fysisk helse.

Jeg vet at susan greenfield har en god del om dette, men jeg finner ikke noen KONKRETE undersøkelser.

Jeg lurer derfor på om det er noen som kan hjelpe meg med og finne artikler om dette temaet, enten om det har med susan greenfield eller noen andre som har noen formeninger om dette temaet????

 

Vær saklig når dere svarer plzzzzz

 

Prøv Pubmed også, veit ikkje om resultat der også er inkludert i Google Scholar. Mange artiklar å hente der. Fann etter eit par søk to som kan vere interessante:

The benefits of playing video games

Video Games Do Affect Social Outcomes

 

 

Med unntak av at man kan bli så oppslukt av spillet at man glemmer/nedprioriterer livet utenfor skjermen, blir man i liten grad påvirket av spill da det er interaktivt.

 

Du gløymde to strekar under svaret der kanskje? Du har tydeleg ei ganske bestemt meining om spørsmålet, men det er ikkje dermed sagt at den er riktig for alle. Å påstå blankt påstå at ein knapt blir påverka av spel, på godt eller vondt, verkar noko naivt i mine auge.

Lenke til kommentar

Jeg sier at man blir mindre påvirket enn ved passiv media som feks TV. Det kritiske "filteret" i hjernen skrus ikke av under aktiv deltakelse slikt det gjør når man passivt ser på TV. Det beste er å lese bøker eller lytte til radio slik at man må bruke hjernen kreativt for å danne bildene.

 

Hvis man sluker desinformasjonen på TV blir man levende i en illusjon og ute av stand til å tenke selvstendig. Så lenge man har en balanse i tidsbruken slik at man får kunnskap og livserfaring fra de øvrige aktivitetene i livet er det som skjer ved spilling at man utvikler ferdigheter i bytte mot at det sluker tid man kunne ha disponert annerledes. Dersom man ikke får kunnskap og livserfaring i tillegg til spillingen, blir man dum.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Prøv Pubmed også, veit ikkje om resultat der også er inkludert i Google Scholar. Mange artiklar å hente der. Fann etter eit par søk to som kan vere interessante:

The benefits of playing video games

Video Games Do Affect Social Outcomes

 

 

 

Et utrolig godt svar :D den siden vil hjelpe meg videre garantert ;)Men det er et problem med den siste linken. Jeg har nemmelig ikke adgang til dokumentet ( Video Games Do Affect Social Outcomes). Så lurte på om det er mulig og legge dokumentet eller hva det er, her ? :D

 

 

 

 

 

 

Med unntak av at man kan bli så oppslukt av spillet at man glemmer/nedprioriterer livet utenfor skjermen, blir man i liten grad påvirket av spill da det er interaktivt. Man blir i langt større grad påvirket av media, tv og film hvor man passivt får inn store mengder informasjon.

 

Det fine med spill er at man får avkobling fra hverdagen, stimuli eller utaggering innenfor trygge rammer. Det er feks trygt å kjøre sportsbil i 2-300 km/t i et spill mens ute på veien er det sjanseløst. Man får også opparbeidet ferdigheter som strategisk tenking, timing, problemløsning, samarbeid, komsentrasjon, mental utholdenhet, multitasking, bedre koordinasjon, osv.

 

Det negative med spill er at livet står på vent mens man sitter foran skjermen.

Hei hvis du hadde en side som kunne fortelle om dette var faktisk sant på noe vis. Kan jeg bruke det til oppgaven ellers er det bare ubrukelig vås. Unskyld

Lenke til kommentar

www.google.no

 

Skriv inn 'how does gaming affect your' se på forslagene ifra autofullfør, begynn på toppen av dem og jobb deg nedover. Da finner du masse informasjon om hvordan hjernen din, helsa di, din sosiale ferdigheter og livet ditt påvirkes av spilling på godt og vondt.

Lenke til kommentar

www.google.no

 

Skriv inn 'how does gaming affect your' se på forslagene ifra autofullfør, begynn på toppen av dem og jobb deg nedover. Da finner du masse informasjon om hvordan hjernen din, helsa di, din sosiale ferdigheter og livet ditt påvirkes av spilling på godt og vondt.

WOW! Det kom opp en hel masse brukbar info jo! Takk! ;)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvilket nivå du skal dette på, men om du bor i en by med universitet, kan du stikke innom biblioteket der og søke i BibSys. Uttallige vitenskapelige tidsskrift å søke i, brukte det daglig da jeg selv studerte og forsket. Skal ikke si for mye om emnet nå siden det har skjedd mye på området siden den gang og jeg har oppdatert meg for lite.

Men det kan være verdt turen om den ikke blir for lang. ;)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvilket nivå du skal dette på, men om du bor i en by med universitet, kan du stikke innom biblioteket der og søke i BibSys. Uttallige vitenskapelige tidsskrift å søke i, brukte det daglig da jeg selv studerte og forsket. Skal ikke si for mye om emnet nå siden det har skjedd mye på området siden den gang og jeg har oppdatert meg for lite.

Men det kan være verdt turen om den ikke blir for lang. ;)

Faktisk har jeg vert og lettet. Det er et fint system men jeg er ikke helt vant med systemet.... så jeg holder meg til det jeg finner her. Men hvis det er noen gode forslag er jeg villig til og høre hva du har å si :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...