Gå til innhold

Nå kan du filme 4K-video med et speilløst kamera


Anbefalte innlegg

Black Magic Design og Sony F5/F55 har global shutter med CMOS sensor.

 

Red's spesielle Elektronisk/Optisk ND filter objektiv fatning "Motion Mount" fungerer som Global Shutter.

 

GLOBAL SHUTTER
By installing the RED MOTION MOUNT, you can enable a global shutter system for your RED EPIC or SCARLET.
When working with strobes or fast subjects, the global shutter system eliminates partial exposure issues and provides consistent, full illumination for every frame.
Skewed and smeared artifacts no longer affect your image as the RED MOTION MOUNT fundamentally changes the way your camera exposes for motion.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nå skal jeg pirke litt på detaljene her, og tenker spesielt på overskriften.

 

Har det noen betydning for muligheten å filme 4K at kameraet er speilløst?

 

Sånn det er formulert nå, så kan det nesten virke som.

Det har ingen betydning overhode om kameraet er speilløst eller ikke.

 

*snip*

 

Er du sikker på det? En skulle tro at fokussystemet til speilløse kameraer var mer velegnet til video, ettersom de baserer seg på fokus vha. bildesensoren, i motsetning til en DSLR som bruker to separate lysveier og to sensorer, slik at fokussystemet ikke er aktivt under opptak.

 

Det er selvsagt også mulig for DSLR'er å bruke kontrastbasert AF, men dette er avhenig av raske fokusmotorer for å fungere bra - noe de fleste DSLR-linser ikke har.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? En skulle tro at fokussystemet til speilløse kameraer var mer velegnet til video, ettersom de baserer seg på fokus vha. bildesensoren, i motsetning til en DSLR som bruker to separate lysveier og to sensorer, slik at fokussystemet ikke er aktivt under opptak.

Alle tradisjonelle speilreflekser* bruker kontrastbasert AF i video-modus, såfremt de ikke har PDAF på sensor**.

 

*) Med et unntak - SLT serien til Sony. Men jeg anser ikke de modellene som vanlige speilreflekser; og de har en del begrensninger i videomodus når den eksterne PDAF sensoren brukes.

 

**) Canon 70D, f.eks har en spennende løsning på det.

Lenke til kommentar

 

Alle tradisjonelle speilreflekser* bruker kontrastbasert AF i video-modus, såfremt de ikke har PDAF på sensor**.

 

 

Enig med det Tomsi42 skriver. Om det er et speilrefleks eller ikke betyr ingenting i utgangspunktet. I praksis har de speilløse hatt en fordel, sannsynligivs fordi de har objektiver som i utganspunktet er designet for kontrastbasert AF, og sensorer med høy utlesningshastighet som også bidrar til rask kontrastbasert fokusering.

 

Men det er selvsagt ingneting som hindrer produsentene i å designe objektiv som er optimalisert for kontrastbasert fokus også for speilreflekser (Canons STM-optikk er eksempler på det), eller ha sensorer med høy bildefrekvens for videosignalet. Vi ser også at fasebasert AF på sensoren kommer, både på speilløse og speilreflekser så over litt tid vil nok fokus i videomodus jevne seg ut stadig mer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

 

Alle tradisjonelle speilreflekser* bruker kontrastbasert AF i video-modus, såfremt de ikke har PDAF på sensor**.

Enig med det Tomsi42 skriver. Om det er et speilrefleks eller ikke betyr ingenting i utgangspunktet. I praksis har de speilløse hatt en fordel, sannsynligivs fordi de har objektiver som i utganspunktet er designet for kontrastbasert AF, og sensorer med høy utlesningshastighet som også bidrar til rask kontrastbasert fokusering.

 

Men det er selvsagt ingneting som hindrer produsentene i å designe objektiv som er optimalisert for kontrastbasert fokus også for speilreflekser (Canons STM-optikk er eksempler på det), eller ha sensorer med høy bildefrekvens for videosignalet. Vi ser også at fasebasert AF på sensoren kommer, både på speilløse og speilreflekser så over litt tid vil nok fokus i videomodus jevne seg ut stadig mer.

 

Jeg tror vi er enige her - og konklusjonen av dette er at det pr. i dag er lettere å bygge gode videosystemer på plattformen til speilløse systemkameraer, da objektivene er bedre tilpassed kontrastbasert autofokus, og sannsynligvis har kameraprodusenten uansett lagt mer arbeid i kontrastbasert autofokus da dette er hovedmetoden for fokus. Jeg har fremdeles til gode å se en speilrefleks som har autofokushastighet og treffrate i live-view modus som kommer i nærheten av mitt halvgamle speilløse systemkamera...

 

Til sist så er det vel en del billigere å lage speilløse kameraer, da man slipper veldig mye komplisert presisjonsmekanikk:

http://www.lensrentals.com/blog/2014/01/the-a7r-teardown-a-look-inside-sonys-awesome-full-frame-mirrorless-camera

 

Det blir selvsagt spennende å se hva som skjer når on-sensor PDAF blir vanlig - det kommer helt klart til å bli standardutstyr på speilløse kameraer - men hvor vanlig tror dere det blir på speilreflekser, hvor det vel kun gir deg bedre autofokus under video og live-view?

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er enige her - og konklusjonen av dette er at det pr. i dag er lettere å bygge gode videosystemer på plattformen til speilløse systemkameraer, da objektivene er bedre tilpassed kontrastbasert autofokus, og sannsynligvis har kameraprodusenten uansett lagt mer arbeid i kontrastbasert autofokus da dette er hovedmetoden for fokus. Jeg har fremdeles til gode å se en speilrefleks som har autofokushastighet og treffrate i live-view modus som kommer i nærheten av mitt halvgamle speilløse systemkamera...

 

Du har ikke prøvd Canon 70D, antar jeg?

 

Eller for den del prøvd Sonys SLT-hus, som har full fasedetekterende autofokus både i video-og stillbildemodus?

 

Forøvrig er mange av Canons nyere cropoptikk tilpasset video og fokusering i video.

 

 

Det blir selvsagt spennende å se hva som skjer når on-sensor PDAF blir vanlig - det kommer helt klart til å bli standardutstyr på speilløse kameraer - men hvor vanlig tror dere det blir på speilreflekser, hvor det vel kun gir deg bedre autofokus under video og live-view?

Jeg tror den blir ganske så vanlig fra flere produsenter - for eksempel tror jeg det blir å se på de fleste kommende Canon-husene sine. Det vil bli mer og mer vanlig ettersom video blir stadig mer viktig. Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Jeg tror vi er enige her - og konklusjonen av dette er at det pr. i dag er lettere å bygge gode videosystemer på plattformen til speilløse systemkameraer, da objektivene er bedre tilpassed kontrastbasert autofokus, og sannsynligvis har kameraprodusenten uansett lagt mer arbeid i kontrastbasert autofokus da dette er hovedmetoden for fokus. Jeg har fremdeles til gode å se en speilrefleks som har autofokushastighet og treffrate i live-view modus som kommer i nærheten av mitt halvgamle speilløse systemkamera...

Du har ikke prøvd Canon 70D, antar jeg?

 

Nei, har ikke det. Men ifl. dpreview så er den stadig en del treigere enn f.eks. OM-D E-M1. I tillegg fungerer den jo ikke sammen med OFV, så det å bruke on-chip AF i stillbildemodus (som vistnok gir mye bedre nøyaktighet) betyr at man må komponere med skjermen bakpå...

 

Eller for den del prøvd Sonys SLT-hus, som har full fasedetekterende autofokus både i video-og stillbildemodus?

Har heller ikke prøvd disse, men en beamsplitter mellom optikken og sensoren må da stjele en del lys? I tillegg så har man ulempen med at fokus ikke bestemmes på sensor => mindre nøyaktig, krever mer kalibrering.

 

Liknende systemer finnes forøvrig innebygget i adaptere fra SLR->mirrorless, slik som Sony LAEA4.

 

Forøvrig er mange av Canons nyere cropoptikk tilpasset video og fokusering i video.

I motsetning til det at all speilløs optikk med AF er tilpasset on-sensor fokusering slik som brukes i bla. video...

 

 

Det blir selvsagt spennende å se hva som skjer når on-sensor PDAF blir vanlig - det kommer helt klart til å bli standardutstyr på speilløse kameraer - men hvor vanlig tror dere det blir på speilreflekser, hvor det vel kun gir deg bedre autofokus under video og live-view?

Jeg tror den blir ganske så vanlig fra flere produsenter - for eksempel tror jeg det blir å se på de fleste kommende Canon-husene sine. Det vil bli mer og mer vanlig ettersom video blir stadig mer viktig.

 

Likevel - å bruke en DSLR i live-view modus er jo egentlig å bruke det som om det var et speilløst kamera. Da blir det jo relativt pointless å drasse rundt på en haug med ekstra kompleks mekanikk som man likevel ikke bruker, i tillegg til ulempene med alignment og ekstra avstand mellom sensor og mount.

 

Så det ser ut som om man havner i en av to situasjoner:

(1) On-sensor PDAF som en (halvhjertet?) ekstragreie for å ta video og for å bruke live-view (for brukere som foretrekker å fotografere med kamera holdt på strak arm vha. baksjerm og grønn firkant?)

(2) Speilet som en ekstragreie som kun blir brukt når man vil bruke OVF (men da mister man nøyaktighetsfordelen fra on-sensor PDAF).

 

Jeg mener uansett ikke å starte (ennå en) DSLR vs. mirrorless-krig, poenget var at

utsagnet "Det har ingen betydning overhode om kameraet er speilløst eller ikke." er ca. like sant som at "Det er ingen problemer å lage en pickuptruck som går like fort som en middels sportsbil" (bare man setter på stor nok motor +++). Ja, det er mulig å få til bra videomodus med en DSLR (hvis man vipper opp speilet og bruker den som en mirrorless), men det er lettere å få det til med mirrorless (teknisk og resurs-prioritering under utvikling).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...