Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trixing med adsl modemet til telenor >> til router ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

copycatz:

Nei, det kan du ikke! Du kan ikke bruke en HUB eller en svitsj. Det du trenger er en ruter.

---

FEIL.

 

Jeg og kompisen min sitter nå og surfer, ircer, downloader (og han spiller også) over samma adsl oppkobling, telenor 384/128, med Alcatel modem, og HUB og kun ett nettverkskort i hver pc.

 

Tok ****meg mye om og men å fixe det, men sånn gjøres det:

*ADSL modem -> Hub.

*Koble PC'ene til hubbene (1 nic i hver pc =P).

*Slette det telenor drittet som følger med, installer raspppoe, som emulerer dialup.

*I winme, installerer og kjører ICS (internet connection sharing) på "host" pc, med den emulerte dialupen som internett-inn, og nettverkskortet som internett-ut

*Sette opp statisk ip på host pc'en (tcp/ip->lan)(jeg bruker 192.168.0.1)

*På "client" pc'ene, sette opp host pc som default gateway (192.168.0.1 som en gateway i tcp/ip instilligene)

*Kjøre Home Networking Wizard på klient pc'ene, si at man skal ha internett gjennom NIC'et.

 

Bingo, beam me up scotty. Ikke si at det ikke funker, har funka fint i 3 dager nå, det =)

 

(Forresten, ringte til telenor kundeservice og spurte om jeg fikk lov å dele internett med kompisen min som linker her, og jada, det var greit, sa de =P)

_____

B-FiSK

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har for tiden adsl fra telenor 704/128.

Den brukes av 3 maskiner satt opp i nettverk her hjemme.

Har ikke så veldig peiling på nettverk, og har ikke satt det opp selv, men vet at vi bruker en hub i alle fall.

Vi har også en egen pc med firewall.

 

Den bruker noe FloppyFW system.

Noen som vet hvordan man config'er det?

Skulle gjerne få åpnet noen porter sånn at jeg kan bruke irc, hoste multiplayer games, sende filer over msn osv..

 

Ta kontakt med meg hvis noen tror de kan hjelpe..

[email protected]

Er tilgjengelig på msn også..

 

Mvh.

Knut Arne Breivik

Lenke til kommentar

Seff kan man dele linja si hvis man setter opp ICS. Men da må den maskinen med ics stå på hele tiden. Den fungerer da som en ruter.

 

I stedet for å bruke floppyfw, så legg inn redhat 7.2, finn et ip-masquerading scrip på nettet, og vips...

 

En ruter (en hardware ruter som mange kaller det) er ikke stort mere enn en switch, men litt mere intelligent... Den kan nemlig pakke opp rammene som blir sendt på nettverket, mens en switch ikke kan det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Har flashet modemet (SpeedTouch Home) til Pro (med "router" mulighet).

 

Dette frigir tilgang til PPP-mode, men klarer ikke å koble meg til Telenor internt fra modemet.

I følge det jeg har lest på nett skal det være mulig og dermed bruke modemet som router med always-on og ingen av maskinene trenger dermed å være oppe konstant.

Mulig at Telenor har lagt inn sperring på protokoll eller noe.

 

Noen som har flashet og fått til å koble seg opp via den interne PPP-protokollen?

Lenke til kommentar

Takker for rask respons

 

Mulig du har rett, men jeg har fjernet alle PPTP-instillinger fra modemet, og jeg får bare opp PC-en på nett dersom jeg legger inn en Bridge-kobling med forwarding i modemet.

 

Så sant denne er til stede får jeg koblet meg opp, men dersom jeg fjerner denne, da funker det ikke.

 

Er PPPoE bare mellom PC og ADSL-modemet eller er det også denne protokollen som benyttes videre fra modemet til Telenor?

Lenke til kommentar

Har man en gammel maskin stående kan man vel bruke den som linux box.. ?

 

Lasta akkurat ned smoothwall og skal prøve å sette min gamle pentium 133@166 med dette operativsystemet...

spennende å se om det går! Har ikke adsl ennå da, men det er jo morsomt å prøve litt linux uansett!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...