Gå til innhold

Å være jente i forsvaret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er selv jente som skal i militæret. Er nok slik at vil du ha respekt, så må du fortjene det. Mao: ikke syte og klage, bær pakningen din selv og ikke ligg med hele leiren!! Dette med å være feltmadrass er ditt eget valg, såklart! Men tror ikke det er noe spesielt bra start dersom du faktisk ønsker en karriere i militæret ;)

Mens i felten går bra, bare si ifra til befalet at du trenger mer tid på do, ta alltid med tamponger og bind, intimservietter(!). Skjer alltid med meg på øvelser at mensen kommer tidligere, pga og stress og slikt. Vurderer hormonprevensjon ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro meg, du kommer til og bli en av gutta. Under rekrutten bodde jeg på rom sammen med 2 jenter. Vi var 4 gutter og 2 jenter på samme rom. De er med på å skape en utrolig god stemning blandt både lag og tropp. De jentene jeg hadde på laget bidro med utrolig mye. Nevedyktige jenter med innsatsvilje. Ingen som klagde over at det var tungt osv. De få jentene som havner i samme tropp blir automatisk en egen gjeng. Tror ikke du har noe du trenger å bekymre deg over hvis du har innrykk i nærmeste fremtid. Hvordan det blir hvis du er den eneste jenta i troppen kan jeg ikke svare på da det ikke var tilfelle når jeg var inne. Vi hadde kun 4 uker felt i løpet av 1 år så hvordan de ordnet seg vet jeg ikke.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Er selv jente som skal i militæret. Er nok slik at vil du ha respekt, så må du fortjene det. Mao: ikke syte og klage, bær pakningen din selv og ikke ligg med hele leiren!! Dette med å være feltmadrass er ditt eget valg, såklart! Men tror ikke det er noe spesielt bra start dersom du faktisk ønsker en karriere i militæret ;)

 

Mens i felten går bra, bare si ifra til befalet at du trenger mer tid på do, ta alltid med tamponger og bind, intimservietter(!). Skjer alltid med meg på øvelser at mensen kommer tidligere, pga og stress og slikt. Vurderer hormonprevensjon ;)

 

Spenennde, venter i spenning på svar om jeg blir innkalt til sesjon del 2 og håper selvfølgelig på å bli tjenestedyktig og få muligheten til å utdanne meg innad forsvaret :)

 

Har INGEN planer om å bli feltmadrass, bare så det er sagt !

Lenke til kommentar

Tro meg, du kommer til og bli en av gutta. Under rekrutten bodde jeg på rom sammen med 2 jenter. Vi var 4 gutter og 2 jenter på samme rom. De er med på å skape en utrolig god stemning blandt både lag og tropp. De jentene jeg hadde på laget bidro med utrolig mye. Nevedyktige jenter med innsatsvilje. Ingen som klagde over at det var tungt osv. De få jentene som havner i samme tropp blir automatisk en egen gjeng. Tror ikke du har noe du trenger å bekymre deg over hvis du har innrykk i nærmeste fremtid. Hvordan det blir hvis du er den eneste jenta i troppen kan jeg ikke svare på da det ikke var tilfelle når jeg var inne. Vi hadde kun 4 uker felt i løpet av 1 år så hvordan de ordnet seg vet jeg ikke.

 

Lykke til ;)

 

Det tviler jeg ikke på! Selv kommer jeg best overens med gutter enn jenter, så å dele rom med det motsatte kjønn ville aldri blitt noe problem! Takk for svar :)

Lenke til kommentar

 

Er selv jente som skal i militæret. Er nok slik at vil du ha respekt, så må du fortjene det. Mao: ikke syte og klage, bær pakningen din selv og ikke ligg med hele leiren!! Dette med å være feltmadrass er ditt eget valg, såklart! Men tror ikke det er noe spesielt bra start dersom du faktisk ønsker en karriere i militæret ;)

 

Mens i felten går bra, bare si ifra til befalet at du trenger mer tid på do, ta alltid med tamponger og bind, intimservietter(!). Skjer alltid med meg på øvelser at mensen kommer tidligere, pga og stress og slikt. Vurderer hormonprevensjon ;)

 

Spenennde, venter i spenning på svar om jeg blir innkalt til sesjon del 2 og håper selvfølgelig på å bli tjenestedyktig og få muligheten til å utdanne meg innad forsvaret :)

 

Har INGEN planer om å bli feltmadrass, bare så det er sagt !

 

You go girl ;) Bare å spørre meg om du lurer på noe mer ang. det å være jente i felt osv ;)

Endret av Nudelpus
Lenke til kommentar

Har et par venninner som har vært inne, og de sa det ikke var noe problem.

Felles for dem er nå at de ikke sutrer, kan ta i et tak selv, forventet aldri spesialbehandling og var aldri på noen av medsoldatene.

Tror det er veldig dårlig idè å hooke opp med folk du bor så tett på over så lang tid.

 

Hun ene var inne i førstegangstjenesten.

Hun andre var i forsvaret 5 år ellerno, flere aktive oppdrag, men ble lei av at hun plutselig ble ringt og flydd av gårde til skip i midtøsten/utafor afrika uten mer enn 2 dager forvarsel fordi de ikke hadde andre med sikkerhetsklareringene hun hadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å være jente i Forsvaret er helt topp. Jeg storkoste meg i førstegangstjenesten, og det tror jeg de andre jentene jeg var inne med gjorde også. Å bli akseptert av guttene går fint, hvis du er innstilt på å bli det. Det blir mye av det som er nevnt tidligere i tråden, men jeg vil legge til to ting. Det ene er fysiske krav. Det er jo ingen egentlige krav, men du blir testet på rekruttskolen. Tren litt på forhånd, så du ikke stiller alt for dårlig. Henger du med fra første dag får du mye gratis, og da er det ingen tvil om at du ikke er der på "fittekvote". Også slipper du å ha morgenfyfo (trening) klokken fem hver morgen, og å måtte be guttene smøre frokost til deg. De jentene måtte jobbe litt mer (men for all del, det var mange gutter som måtte på morgenfyfo på rekrutten også!).

Det andre jeg vil nevne er omsorg. Når du er jente i Forsvaret, så kan du gjerne ønske å bli en del av guttene og sånn, men ikke glem alt annet. Det er ikke nødvendig å være tøff hele tiden. Guttene setter enormt stor pris på det at det er noen jenter på avdelingen. En det kanskje er litt lettere å snakke med, få en klem og noen fine ord. Guttene har (ofte) litt vanskeligere for å snakke om savn og følelser med hverandre. Da blir jentene virkelig satt pris på.

 

Så, i bunn og grunn; vær deg selv, stå på, ta fornuftige valg, og husk på det at dere er sammen hele tiden. Dere jobber sammen, spiser sammen, trener sammen, sover sammen, har fritid sammen. Antakeligvis får du venner for livet. Om det skulle være noe annet, så fyr løs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du presterer like godt som andre, står på og ikke er så prippen eller "Nøye på det" så glir du nok fort inn. Det finnes mange kjempeflinke jenter i forsvaret.

 

Ett par tips: Tren på forhånd. Mye av det man gjør i militæret er en gjennomsnittlig jente dårligere fysisk rustet for enn en gjennomsnittlig gutt, men om du trener litt på forhånd kan du fint prestere bedre enn de fleste. Bit tenna sammen selv om du er sliten. Hadde selv ett par halvabsurde opplevelser da jeg hadde rekruttskole der jeg måtte bære jenter som fikk sammenbrudd under en utmarsjer, og flere tilfeller der ett par av de andre soldatene ikke klarte å bære egen utrustning.

 

For all del, ikke bli hun som "17-Andenes pulte her om dagen", da taper du veldig fort både anseelse og respekt. Det er en del jenter, særlig i de mindre krevende stillingene, som lever feltmadrasslivet fullt ut, og dermed ødelegger mye for de jentene som faktisk er førsteklasses soldater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier du venter på innkallelse til Sesjon del 2! Fikk min innkalling/beskjed om at jeg vil bli innkalt til del 2 i idag. Er du dermed 96-modell som venter på svar, vil jeg anta at du får det om ikke så veldig lenge, hvis du får det. Hvis du dog er 95-modell, og ikke engang har fått informasjon om at du blir innkalt til sesjon del 2, vil jeg dessverre si at sjansen din er forholdsvis liten. Isåfall ring VPV (Vernepliktsverket) på 03003 og hør med dem der! De vil med sikkerhet kunne svare deg.

Lenke til kommentar

Såpass ja! Da ender du nok opp med en del, for deg, kids ja :) Har du noen planer/tanker om hvilken gren i Forsvaret du vil til, da?

Hehe, blir nok det ja. Men hadde ikke regnet med noe annet når jeg er såppas seint ute.

Sanitet er hovedønsket, enten sanitetssoldat i luftforsvaret eller sanitetsbataljonen. Vil jo helst ha en aktiv tjeneste, men begge deler kan resultere i intops så for min del er det egentlig det samme. Men jeg skal ærlig innrømme at som nordlending frister det ikke veldig å tilbringe nok et år nordpå (sanitetsbataljonen holder jo til i indre troms). Men tiden vil jo vise. Skal iallefall på sesjon på 15 dager på Madla, så krysser fingrene for at alt går bra der. Hva med deg? Og hvor skal du på sesjon? :)

Lenke til kommentar

 

Såpass ja! Da ender du nok opp med en del, for deg, kids ja :) Har du noen planer/tanker om hvilken gren i Forsvaret du vil til, da?

Hehe, blir nok det ja. Men hadde ikke regnet med noe annet når jeg er såppas seint ute.

Sanitet er hovedønsket, enten sanitetssoldat i luftforsvaret eller sanitetsbataljonen. Vil jo helst ha en aktiv tjeneste, men begge deler kan resultere i intops så for min del er det egentlig det samme. Men jeg skal ærlig innrømme at som nordlending frister det ikke veldig å tilbringe nok et år nordpå (sanitetsbataljonen holder jo til i indre troms). Men tiden vil jo vise. Skal iallefall på sesjon på 15 dager på Madla, så krysser fingrene for at alt går bra der. Hva med deg? Og hvor skal du på sesjon? :)

 

Skal på sesjon til høsten, i Oslo vil jeg anta! Nærmere bestemt Havnelageret!

 

Er av samme oppfatning som deg hva angår tjeneste i Nord-Norge. Er selv nordlenning som har tilbrakt en del år der oppe, og som vet både hvordan årstidene er, og ikke minst hvordan terrenget er der oppe. Planen er dermed å prøve meg på Fallskjermjeger-opptaket på Rena, og hvis det ikke går vil jeg prøve/håper på å bli overført til KESK (Kampeskadronen) i samme leir. Evt. stormsoldat/stormingeniør på Setermoen! Dette er selvfølgelig drømme-scenarioet mitt da, men hvorvidt det blir sånn eller ikke, vil bare tiden vise! :)

Lenke til kommentar

 

 

Såpass ja! Da ender du nok opp med en del, for deg, kids ja :) Har du noen planer/tanker om hvilken gren i Forsvaret du vil til, da?

Hehe, blir nok det ja. Men hadde ikke regnet med noe annet når jeg er såppas seint ute.

Sanitet er hovedønsket, enten sanitetssoldat i luftforsvaret eller sanitetsbataljonen. Vil jo helst ha en aktiv tjeneste, men begge deler kan resultere i intops så for min del er det egentlig det samme. Men jeg skal ærlig innrømme at som nordlending frister det ikke veldig å tilbringe nok et år nordpå (sanitetsbataljonen holder jo til i indre troms). Men tiden vil jo vise. Skal iallefall på sesjon på 15 dager på Madla, så krysser fingrene for at alt går bra der. Hva med deg? Og hvor skal du på sesjon? :)

 

Skal på sesjon til høsten, i Oslo vil jeg anta! Nærmere bestemt Havnelageret!

 

Er av samme oppfatning som deg hva angår tjeneste i Nord-Norge. Er selv nordlenning som har tilbrakt en del år der oppe, og som vet både hvordan årstidene er, og ikke minst hvordan terrenget er der oppe. Planen er dermed å prøve meg på Fallskjermjeger-opptaket på Rena, og hvis det ikke går vil jeg prøve/håper på å bli overført til KESK (Kampeskadronen) i samme leir. Evt. stormsoldat/stormingeniør på Setermoen! Dette er selvfølgelig drømme-scenarioet mitt da, men hvorvidt det blir sånn eller ikke, vil bare tiden vise! :)

 

Spennende! Ønsker deg masse lykke til :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Såpass ja! Da ender du nok opp med en del, for deg, kids ja :) Har du noen planer/tanker om hvilken gren i Forsvaret du vil til, da?

Hehe, blir nok det ja. Men hadde ikke regnet med noe annet når jeg er såppas seint ute.

Sanitet er hovedønsket, enten sanitetssoldat i luftforsvaret eller sanitetsbataljonen. Vil jo helst ha en aktiv tjeneste, men begge deler kan resultere i intops så for min del er det egentlig det samme. Men jeg skal ærlig innrømme at som nordlending frister det ikke veldig å tilbringe nok et år nordpå (sanitetsbataljonen holder jo til i indre troms). Men tiden vil jo vise. Skal iallefall på sesjon på 15 dager på Madla, så krysser fingrene for at alt går bra der. Hva med deg? Og hvor skal du på sesjon? :)

 

Skal på sesjon til høsten, i Oslo vil jeg anta! Nærmere bestemt Havnelageret!

 

Er av samme oppfatning som deg hva angår tjeneste i Nord-Norge. Er selv nordlenning som har tilbrakt en del år der oppe, og som vet både hvordan årstidene er, og ikke minst hvordan terrenget er der oppe. Planen er dermed å prøve meg på Fallskjermjeger-opptaket på Rena, og hvis det ikke går vil jeg prøve/håper på å bli overført til KESK (Kampeskadronen) i samme leir. Evt. stormsoldat/stormingeniør på Setermoen! Dette er selvfølgelig drømme-scenarioet mitt da, men hvorvidt det blir sånn eller ikke, vil bare tiden vise! :)

 

Spennende! Ønsker deg masse lykke til :)

 

Takk det samme! Så får vi se om vi ikke ubevisst havner i samme leir også! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er det å være jente i forsvaret egentlig? Blir man noen sinne "en av gutta"? Er dette med "fittekvote" sant? Feltmadrass? Mens i felten? Må vel være flere enn meg som lurer? :wee::hmm:

 

Jeg fikk innkallelsen min idag jeg også, er 93-modell. Så blir vel meg og "kidsa" :-p ikke at det plager meg :)

Hehe, hvis du synes du er "gammel" i forhold til de andre, så kan jeg nevne at jeg blir 25 det året jeg skal inn :p

Ei jeg kjenner skal i Panserbat. nå i august, og hun er 27 ;)

Jeg er ikke ukjent med grønn tjenste fra min tid som HV-Ungdom, men følte presset ang å prestere som eneste jente. Sier som de andre, vær deg selv, bær sekken din selv og ikke ligg med noen fra leir :p

Jeg kontaktet vpv selv like før jul ang at jeg ville ta førstegangstjenesten min. Fikk svar nå i februar at panserbataljonen 2015 gikk greit. var på sesjon 2008, da hadde vi ikke del 1 og 2. Så vet ikke helt hvordan det fungerer. Men masse lykke til! En fordel er å trene med sekk slik at man blir vant med det. Tror du/dere kommer til å trives som de fleste andre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...