Gå til innhold

Ikke innkalt. Venter på svar


Anbefalte innlegg

Heyy! Bumper en gammel tråd! Har et spørsmål som jeg håper dere her kan besvare. :)

I 2010 fikk jeg brev om sesjon del 1. På den tiden var en jeg en tynn og umotivert gutt på 16 år som hadde andre planer enn militæret. Jeg fikk ikke innkallelse til sesjon del 2.


I fjorhøst endret jeg mening og ville inn. Jeg søkte i oktober 2013 om å få komme inn, men fikk beskjed om at jeg hadde for lav BMI. Vekten jeg hadde høsten 2013 var ganske lik den hadde i 2010 (oppga vekt på sesjon del1).

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte opp i vekt og dokumentere det med en legeerklæring. Siden førstegangstjeneste alltid har vært en guttedrøm, har jeg utsatt studiene til etter en evt førstegangstjeneste.


Så jeg brukte tidsrommet fra høsten 2013 til i dag, med å jobbe på den lokale dagligvarebutikken, og trene styrke på fritiden for å gå opp i vekt.

Da jeg i mai i år var fornøyd med vekten (pluss litt ekstra kiloer for sikkerhetskyld) gikk jeg til legen og ba om legeerklæring. Jeg sendte denne inn til Forsvaret og fikk svar i juli- Jeg får innkallelse til sesjon del 2 iløpet av skoleåret 2014/2015.


Siden jeg er lite gira på å jobbe på dagligvarebutikken og utsette studier 1 år til uten å vite om jeg kommer inn , sendte jeg epost (via kontaktskjemaet deres) til Forsvaret og spurte om jeg kunne få vite eksakt dato på sesjon del 2 og eventuelt om jeg kunne få en sesjon så fort som mulig.

De svarte " Du har fått et brev hvor det står at man som regel kalles inn til sesjon del 2 i løpet av sitt siste året i videregående utdanning, dvs i inneværende skoleår.

Det er noe tilfeldig når du blir kalt inn, men det er sesjon til midten av juni og innkallingen kommer i posten ca. en måned før sesjonsdagen."


Ble ferdig med VGS for 2 år siden, og i dag går jeg bare å venter på sesjon del 2, og forhåpentligvis førstegangstjeneste. Har ekstremt lyst til å prøve meg i Panserbataljonen eller 2. Bataljon(som har innrykk i august 2015 ), men får jeg ikke sesjon del 2 før i juni så er jeg redd for at disse kan være fulle.


Noen her som har vært i samme situasjon som meg, eller som kunne tenke seg når jeg får sesjon?

Begynner å bli lei av å vente. :hrm:

Eller må jeg bare bite det sure eple og bare gå hjemme og vente?

...og hvordan gikk det med dere andre i tråden? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som har vært i samme situasjon som meg, eller som kunne tenke seg når jeg får sesjon?

Begynner å bli lei av å vente. :hrm:
Eller må jeg bare bite det sure eple og bare gå hjemme og vente?
...og hvordan gikk det med dere andre i tråden? :)

 

Vanligvis blir man, som du sier, innkalt til del 2 i løpet av 3. klasse på VGS. Jeg fikk innkallelse rundt disse tider i fjor, og har innrykk nå i januar, noe jeg ba om. De fleste andre hadde innrykk i august/september. Noen andre i området fikk også innkallelse til sesjon så sent som i mars/april i år, men såvidt jeg vet, fikk ingen av dem innrykk i august/september i år. Uten at jeg vet hva som evt. er reglene for dette, virker det som om det er vanskelig (om ikke umulig) å få innrykk bare noen måneder etter sesjon del 2, da de fleste plassene allerede er tatt.

 

Altså vil jeg tro at om du ønsker tjeneste i panser eller 2. bataljon i 2015, må du bli innkalt til sesjon i løpet av 2014, eller svært tidlig i 2015. Ender du opp på sesjon så sent som i juni, er nok januar 2016 det tidligste innrykket du kan håpe på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...