Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Suits? Er det en forestilling av en advokats hverdag? Er det slik advokater jobber?


NeEeO

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ser på en drama-serie kalt Suits. Denne tv-serien handler om et advokat-firma, hvordan de hjelper folk, og ikke minst inne i byggningen og kontorene til advokatene. Noen av advokatene har egne rom, og de snakker og er sosiale. Er dette langt fra "realiteten"(Du må ha sett serien for å svare,finnes på Netflix)?

 

Jeg antar at jeg får best svar fra denne delen av forumet, derfor utelot jeg "annen utdanning" kategorien.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenligningsmessig har Huffington Post stilt et lignende spørsmål til en praktiserende advokat i Las Vegas, Nevada. Svaret kan du lese her. For amerikansk "BigLaw" er serien både representativ og ikke-representativ for litt forskjellige felter.

Nå leste jeg gjennom hele artikkelen. Det så ut som en god del fordeler, men hvor stor sanns er det å leve i så og si samme livsstil som advokatene i suits?(Hvor mange bedrifter i Norge er så høyt på stigen) Tjener man virkelig så mye?

Lenke til kommentar

Partnerne i enkelte norske forretningsadvokatfirmaer tjener veldig mye penger (men obs: skattelistene lyver for alle deltakere i ansvarlige selskaper, hvilket vil se de fleste av de nevnte), men hvilken "livsstil" de lever varierer åpenbart en hel del. Enkelte partnere tjener oppi åttesifra i året, men det er ikke så veldig mange. Og ikke minst: Sjansene for at du ender opp som partner i et slikt firma er veldig, veldig liten. Riktignok større enn i USA om det først er den veien du skal gå, men uansett minuskul.

Lenke til kommentar

Advokater i Norge har også egne "rom" eller kontor som vi liker å kalle det. Størrelsen varierer gjerne etter rang. Om du er advokatfullmektig kan det være at du må sitte i en egen sone og dele "rom" med andre fullmektiger. Det er heller ikke uvanlig at man snakker og er sosiale - man snakker både om saker og om andre ting.

 

Ut fra de kriteriene du har angitt vil jeg si at Suits er helt realistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Advokater i Norge har også egne "rom" eller kontor som vi liker å kalle det. Størrelsen varierer gjerne etter rang. Om du er advokatfullmektig kan det være at du må sitte i en egen sone og dele "rom" med andre fullmektiger. Det er heller ikke uvanlig at man snakker og er sosiale - man snakker både om saker og om andre ting.

 

Ut fra de kriteriene du har angitt vil jeg si at Suits er helt realistisk.

Jobber du som advokat/fullmektig? :)

Lenke til kommentar

 

Advokater i Norge har også egne "rom" eller kontor som vi liker å kalle det. Størrelsen varierer gjerne etter rang. Om du er advokatfullmektig kan det være at du må sitte i en egen sone og dele "rom" med andre fullmektiger. Det er heller ikke uvanlig at man snakker og er sosiale - man snakker både om saker og om andre ting.

 

Ut fra de kriteriene du har angitt vil jeg si at Suits er helt realistisk.

Jobber du som advokat/fullmektig? :)

 

Ja, jeg jobber som advokat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Advokater i Norge har også egne "rom" eller kontor som vi liker å kalle det. Størrelsen varierer gjerne etter rang. Om du er advokatfullmektig kan det være at du må sitte i en egen sone og dele "rom" med andre fullmektiger. Det er heller ikke uvanlig at man snakker og er sosiale - man snakker både om saker og om andre ting.

 

Ut fra de kriteriene du har angitt vil jeg si at Suits er helt realistisk.

Jobber du som advokat/fullmektig? :)

 

Ja, jeg jobber som advokat.

 

Vær så snill se første episode av Suits, så du kan gi oss en tilbakemelding. Det er snakk om 1 time(første episode), du finner den tilgjengelig på netflix, evt kan du last ned :)

Endret av Prospect
Lenke til kommentar

Jeg har sett alle episodene av Suits. Få bransjer i Norge kan sammenliknes med tilsvarende bransje i USA. Vi lever i et samfunn der det er et større ønske om likhet enn en grunntanke om at enhver er sin egen lykkes smed. Siden samfunnet i USA er mer polarisert, blir forskjellene større.

 

Lønnsnivået for forretningsadvokater i Norge og USA kan derfor ikke sammenliknes. Partnere i større norske advokatfirma tjener fort 2-3 MNOK og oppover. Dersom du er ute etter penger anbefaler jeg deg heller å rette snuten mot oljebransjen, som jevnt over leverer bedre betingelser enn andre bransjer.

 

Når man begynner som advokatfullmektig er det mye arbeid og mye man skal sette seg inn i som man ikke har lært på studiet. Det blir mange netter med stabler av bøker, forarbeider og dommer som skal gjennomgås. Bruken av paralegals, som hjelper med utredning, er ikke utbredt i Norge (Rachel), noe som betyr at det er fullmektigene som gjør grovarbeidet hos oss (Mike). Sekretærer hjelper likevel til med det meste.

 

Arbeidsmengden fortsetter som advokat, senioradvokat og partner. Suits gir ikke en helt realistisk fremstilling av arbeidsmengden. Dersom man jobber i et av de større firmaene vil man også være mer eller mindre spesialisert, slik at man typisk jobber med kun ett eller to fagområder.

 

Den engelske sammenlikningen ovenfor passer godt på norske forhold.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg ser på en drama-serie kalt Suits. Denne tv-serien handler om et advokat-firma, hvordan de hjelper folk, og ikke minst inne i byggningen og kontorene til advokatene. Noen av advokatene har egne rom, og de snakker og er sosiale. Er dette langt fra "realiteten"(Du må ha sett serien for å svare,finnes på Netflix)?

 

Jeg antar at jeg får best svar fra denne delen av forumet, derfor utelot jeg "annen utdanning" kategorien.

 

 

Jeg har sett noen episoder og kjenner meg et stykke på vei igjen. Man arbeider gjerne med den type saker du ser i serien, dog med forbehold om straffesaker o.a. som jeg synes er atypisk for bransjen. Men de er vel litt mer spennende for seerne enn typiske forretningsjus-saker som forhandling av skipsbyggingskontrakt eller omorganisering av konsern.

 

Også i virkeligheten har man "slagmøter" internt og med klienter hvor man vurderer strategi og taktikk - det er faktisk en stor del av jobben, iallfall om man jobber med prosedyre. Også i norske firma har man oppdeling i sekretærer/assistenter, fullmektiger, advokater og og partnere, og ambisjoner om å rykke oppover i dette systemet. Arbeidspresset kan være stort også i Norge.

 

Men det er sjelden så mye drama, sjelden så mye snakk om personlige forhold. Og interne beslutninger treffes ikke så uformelt som i serien. Seriens managing partner har en absurd mengde makt.

 

Og ikke minst er det få forretningsadvokater i den virkelige verden som beveger seg så langt mot kanten av det akseptable og lovlige som i serien. Dét har de nok bare tatt med for å skape spenning.

 

Jeg har til gode å se åpent landskap i norske advokatfirma (gudskjelov), men fullmektiger har kanskje mer preg av å være arbeidsmaur i USA enn her.

 

Til slutt: De norske teksterne har ikke begrep om hvordan de skal oversette fagspråket i serien, så jeg ser for meg at det for seere uten kjennskap til bransjen blir mye hokuspokus-prat som er umulig å forstå.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...