Gå til innhold

Hvor skal jeg være og hva skal jeg velge etter VG3?


acopaco

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter veldig med å finne ut hva jeg skal gjøre etter at jeg er ferdig på VG3 (er ferdig nå til våren). Skal jeg ta ett år i militæret, gå folkehøyskole eller gå rett på høyere utdanning? Nå har jeg realfag på videregående, noe jeg også har lyst til å studere videre.

Egentlig er jeg innkalt til ett år i militæret, noe jeg ikke er så særlig fornøyd med... Han jeg snakket med på sesjon var veldig gira på at jeg måtte gå ett år i Forsvaret - skole eller folkehøyskole var ikke god nok grunn til å slippe. Selv var jeg veldig usikker, og jeg sa ifra at jeg egentlig ikke ønsket å gå ett år i Forsvaret. Jeg har heller lyst til å oppleve noe eller gjøre ting som jeg synes er morsomt og som passer meg best.

Jeg har lenge hatt lyst til å gå ett år på folkehøyskole, og da særlig med vekt på friluftsliv. Denne linja tror jeg passer meg bra siden jeg liker å være aktiv, gå turer i skog og mark, være på teltturer og å gå på ski. Jeg liker å være aktiv uten at det er noe krav om å være best, flinkest eller lignende (og selvfølgelig å prøve nye ting som f.eks. surfing, kiting og fjellklatring). Nordfjord folkehøgskule er en fin skole etter hva jeg har lest og hørt. Har noen av dere vært på denne skolen? Eller er det noen andre skoler det er verdt å anbefale innenfor friluftsliv?

Går det egentlig an å slippe militæret kun for å gå på folkehøyskole eller må man bare bite tennene sammen og fullføre ett år i militæret? Er fritak et alternativ? Har noen av dere vært i en lignende situasjon? I og med at jeg ikke ønsket å være i militæret i utgangspunktet synes jeg er dumt hvis jeg absolutt . Det er nesten ingen av kameratene mine som måtte i militæret, de fleste har faktisk sluppet unna...

Det hadde vært fint hvis noen kunne hjulpet meg litt på veien. Jeg håper også noen personer som har vært på folkehøyskole tar seg bryet med å svare på dette innlegget. På forhånd takk! :)

- Gutt, 19 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har heller lyst til å oppleve ting og gjøre noe utenom det vanlige, som f.eks. å gå på toppturer eller reise (Svalbard, andre land etc.). Luftforsvarets muligheter synes jeg ikke så veldig interessante ut... Går det an å gå på folkehøyskole i stedet for militæret? Og er det for sent å søke til folkehøyskole siden opptaket er i dag? Eller kan jeg bare søke og deretter si ifra meg plassen hvis det ikke passer?

Lenke til kommentar

Du har lyst til å gjøre noe morsomt men vil ikke i militæret? Jeg husker førstegangstjenesten mye bedre enn alle mine 13 år på skolebenken! Aldri hatt det så sosialt, kjekt og lærerikt på en gang. Hadde en aktiv tjeneste hvor jeg lærte utrolig mye og hvor vi fikk oppleve ting jeg aldri vil få oppleve igjen.

Det beste med det hele var at vi slapp å betale 80.000,- kr (som et år på folkehøgskole vil koste) for et år og i tillegg fikk vi penger for å være der. Mener å huske vi fikk rundt 6.000,- i måneden, og da hadde vi gratis kost og losj. Med andre ord har man som vernepliktig ofte mer romslig økonomi enn mange studenter.

Viss du liker friluftsliv anbefaler jeg deg å søke Hæren. Her finner du mange tjenester som er aktive og hvor du får bevege deg over store deler av landet vårt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...