Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

VGS, karakterer, og foreldre


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart 17 år, og går vg1 studiespesialisering.

Jeg lurer på om jeg er pliktet til å vise mine foreldre terminkarakterene mine? Jeg har fått karakterer i alle fag, og ligger på ca. et middels nivå, så jeg føler ikke at det er noen grunn til bekymring slik sett.

Dersom jeg velger å ikke vise mine foreldre karakterene, kan da skolen uten min godkjenning vise foreldrene mine karakterene?

 

Et annet spørsmål, har foreldrene mine lov til å ta ting fra meg uten min godkjenning? Jeg har betalt diverse elektroniske varer selv, men min far har tatt det. Han bruker det ikke, men han har "konfiskert" det.

 

(jeg skjønner at jeg fremstår som en liten drittunge i det jeg skriver, men jeg og min far kommer ikke så veldig godt overens.)

Mvh gutt 16.



Anonymous poster hash: 189cf...f43
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldre har vel rett til å se karakterene dine frem til du er 18 om jeg ikke tar feil. Jeg er 18 om to måneder og mine julekarakterer ble sendt i posten adressert til foreldrene mine.

Angående konfiskering, når du ikke er myndig og i tillegg bor i din fars hus er det vel hans regler som gjelder, så er vel ikke så mye du kan gjøre med det annet enn å ta det opp med han og si at du mener det er urettferdig.

Lenke til kommentar

Er det lovlig for skolen å gi foresatte tilgang til opplysninger om sine barn som er elever på videregående skole?

Utvidet spørsmål

Foresatte har flere steder egen konto på tjenester som for eksempel It’s learning og SkoleArena. Er det lovlig for skolen å gi foresatte tilgang til opplysninger om sine barn som er elever på videregående skole?

 

Svar

Foreldresamarbeidet i videregående skole innebærer at skolen skal ha kontakt med foreldrene til umyndige elever, se opplæringsforskriften § 20-4 og § 3-7. Skolen skal bl.a. varsle om elevens fravær, og dersom det er fare for at det ikke er grunnlag for vurdering i fag, orden eller oppførsel, eller at det er fare for at karakteren i orden eller oppførsel kan bli ng eller lg. Skolen skal dessuten gi foreldrene annen viktig informasjon om eleven, med mindre det gjelder lovbestemt taushetsplikt for opplysningene (se § 20-4, bokstav d). Vi kommer ikke her inn på hva som er underlagt taushetsplikt, men viser generelt til fvl §13 flg. Taushetsplikt kan også følge av annen lovgivning.

 

Opplæringsforskriften bestemmer at nevnte kommunikasjonen med foreldrene skal være skriftlig, og tillater i noen tilfelle muntlig kommunikasjon. Hvorvidt opplysningene kan gis i elektronisk form, avhenger imidlertid av bestemmelser i ”eForvaltningsforskriften” (efvf). For å være lovlig må elektronisk kommunikasjon av meldinger som har betydning for mottakerens rettsstilling alltid være basert på en uttrykkelig aksept fra parten, se efvf § 8 (10) jf (1). Uten slik aksept kan ikke elektronisk kommunikasjon benyttes. Når foreldre varsles som nevnt, er eleven part med foreldrene som verge.

 

Fordi de nevnte varslene til foreldre er omfattet av taushetsplikt, plikter skolen dessuten å informere foreldrene om risikoer ved bruk av læringsplattformer for å formidle elevopplysningene, jf efvf § 5 (2). For å være lovlig, må opplysningene dessuten være sikret i samsvar med pol § 13 og tilhørende forskrift. De plikter dessuten å informere om hvorledes opplysningene blir sikret, se efvf § 5 (3).

 

Barneloven § 33 sier at foreldre gradvis skal gi barna større rett til selvbestemmelse fram mot 18 år og status som fullt ut myndig person. Dette gjelder ikke minst i forhold

som gjelder privatliv og personvern. Bestemmelsene i opplæringsforskriften med plikt til å varsle foreldre helt fram til eleven fyller 18 år, står i et noe anstrengt forhold til dette. Det samsvarer best med barnelovens og personopplysningslovens bestemmelser dersom elever på videregående skole gis stor innflytelse på hvilke opplysninger om dem som gis foreldrene og hvorledes dette bør skje. Innflytelsen bør være stigende med økende alder. En løsning kan være å ha aldersbestemte rutiner for kommunikasjon mellom skole og foreldre på læringsplattformer.

http://www.personvernskolen.no/node/383 Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Foreldre har vel rett til å se karakterene dine frem til du er 18 om jeg ikke tar feil. Jeg er 18 om to måneder og mine julekarakterer ble sendt i posten adressert til foreldrene mine.

Jeg vet at det høres mest logisk ut, men jeg spurte mest her for å få noen ordentlige svar angående taushetsplikt osv. Gjerne med kilder fra lovdata :)

 

Jeg går også på VGS på min skole MÅ man vise karakterene til foreldrene sine og få dem til å underskrive dem. Evt sende mail. Hvis du ikke leverer før fristen ( som var 3 dager hos oss) får du en anmerkning, og ytterligere en anmerkning for hver dag som går etter at fristen er gått ut.

 

Det var veldig strengt. Jeg fikk karakterene i et brev med mitt navn på. Lærerene har heller ikke nevnt noe om underskrift o.l

 

Anonymous poster hash: 189cf...f43

Lenke til kommentar

 

Foreldre har vel rett til å se karakterene dine frem til du er 18 om jeg ikke tar feil. Jeg er 18 om to måneder og mine julekarakterer ble sendt i posten adressert til foreldrene mine.

Jeg vet at det høres mest logisk ut, men jeg spurte mest her for å få noen ordentlige svar angående taushetsplikt osv. Gjerne med kilder fra lovdata :)

 

Jeg går også på VGS på min skole MÅ man vise karakterene til foreldrene sine og få dem til å underskrive dem. Evt sende mail. Hvis du ikke leverer før fristen ( som var 3 dager hos oss) får du en anmerkning, og ytterligere en anmerkning for hver dag som går etter at fristen er gått ut.

 

Det var veldig strengt. Jeg fikk karakterene i et brev med mitt navn på. Lærerene har heller ikke nevnt noe om underskrift o.l

 

Anonymous poster hash: 189cf...f43

 

Er enig at det er veldig strengt, men for min del har det ikke noe å si siden foreldrene mine ikke dreper meg om karakterene ikke er tipp-topp. Tror at det har noe med at skolen jeg går på har ganske slappe elever. Er noe sånt som 80% innvandrere her, resten er skoletapere. Uten de strenge reglene hadde de nok fått tilbake få karakterkort med underskrift:)

Lenke til kommentar

Du er ikke forpliktet til å vise dine foreldre noe som helst. På den annen side har du ikke noe særlig til vern mot eventuelle sanksjoner de måtte iverksette fordi du ikke viser dem terminkarakterene heller.

 

Foreldre har, slik rettstilstanden er per dags dato, krav på innsyn i dine karakterer etter forvaltningsloven § 18, der det fremgår at vergen og den mindreårige har krav på innsyn i saken (i dette tilfellet er saken karakterene i de aktuelle fagene). Personopplysningsloven viker for innsyn etter forvaltningsloven, jfr. personopplysningsloven § 6 slik at personopplysningsloven ikke er til hinder for innsyn. Foreldrene dine trenger ikke din godkjenning for å få innsyn, denne godkjenningen har de i kraft av å være dine verger.

 

Generelt sett kan verger ta fra den mindreårige rådigheten over ting hvis hensynet til den mindreåriges "tarv" (oppdragelse, beste interesser, mv) krever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man driver ikke og slenger rundt seg med lover og juss når det er snakk om noe så enkelt som at du bruker mere tid foran dataen enn lekser, som igjen gjør at du tydeligvis ikke henger bra med på skolen (middels er IKKE noe du burde være fornøyd med i det hele tatt).

 

At faren din prøver å oppdra deg litt har du bare godt av.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempesvar, krikkert! Det settes stor pris på.

 

 

 

At faren din prøver å oppdra deg litt har du bare godt av.

Svaret ditt er totalt uinteressant og jeg håper du sparer deg for slike poster i fremtiden. Som skrevet i førstepost kommer jeg og min far ikke særlig godt overens, og av private grunner vil jeg ikke gå mer inn på det her.

 

Tråden kan lukkes for min del.



Anonymous poster hash: 189cf...f43
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...