Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på pcen slår seg av når jeg tar på wireless


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke kablet og WiFi samtidig og tro at du får dobbel hastighet av det...

 

Når du aktiverer WiFi på PCen din, så skrur nok PCen (programvaren) av kabelnettet automatisk..

 

 

 

At man kan bruke LAN kabel til pc og wireless til mobil?

 

Mener du at du vil koble mobilen til trådløst til PCen for å få nettilgang på den? Kjøp deg en WiFI router!

Er ikke noe optimal løsning å gjøre det sånn... Men det går.. Åpne opp Nettverks- og delingsenter og klikk på Endre adapter innstillinger (har engelsk Windows 7, så ikke sikkert det er helt korrekt oversatt) i menyen på venstre side. Marker både kabel og WiFi nettverkskortene dine og høyreklikk og velg Bridge Connections/Opprett bro mellom tilkoblinger... Da skal du kunne koble mobilen din til nettverket gjennom PCen...

Lenke til kommentar

Mange PCer har dette som en setting i BIOS, og da hjelper det ikke hva du gjør i Windows. På min (HP) heter denne Auto WLAN Switching, og når den står til On, slår den av WiFi når jeg plugger inn LAN, og motsatt. Settes denne til Off, kan jeg styre begge fra OS, og da kan jeg bruke PC som trådløst aksesspunkt fra WiFi. Kan være nyttig når man er på hotell som bare har kablet nettverk, og man trenger WiFi på iPaden.

Lenke til kommentar
Litt usikker på hva du egentlig vil her, men om jeg forstår deg riktig så kommer svaret mitt her:


1) Har du 1 PC med Wlan aktiv samt at du har LAN kortet aktivt så vil du få ip-konflikt, 1 PC og 2x IP adresse = feil, skru av enten LAN eller Wlan kortet via nettverk-delingssenteret om du er win vista/7/8 bruker, du kan også sjekke hvem kort som er aktiv via [ start -> cmd -> getmac -v ]


NB! Er du VISTA bruker så er det kjent feil på samtlige Wlan drivere som er i fra perioden 05-07-08 på 5 forskjellige kortlevrandører, så en oppdatering kan være en tanke. Kan også være greit å skru av IPv6 protokollen via kortets egenskape...



2) Wlan på AP kan fint stå aktivt på modemet ditt å serve f.eks mobil, nettbrett etc, selv om du bruker kabel til PC'n din da dette er 2 forskjellige tilkoblingstyper å skal etter sigende ikke tulle det til forhverandre.


BN! Hvordan IP får PC'n din når dette skjer ? 169.xxx.xxx.xxx adresse? i såfall er dette tydlig tegn på en kort-konflikt, kansjekkes på følgende måte [ win+r/Start-kjør -> cmd -> ipconfig -> se etter IPv4 adressen



BTW ! Hvem ISP har du, og hva slags modem har du i fra ISP, det kan være til hjelp

Lenke til kommentar

 

Har du 1 PC med Wlan aktiv samt at du har LAN kortet aktivt så vil du få ip-konflikt, 1 PC og 2x IP adresse = feil,

Tull, ihvertfall så lenge du bruker DHCP for IP-adressetildeling. Hvert kort har sin egen MAC-adresse, og får sin unike IP-adresse.

 

Hva mener du med TULL.....?
Det som er TULL er at jeg kalte det ip-konflikt
Normalt sett så vil det dukke opp en melding om "ip konflikt" når det 2 pc'r med samme IP . Hver maskin på ett nettverk må ha 1 unik ip-adresse å kun kommunisere med denne ut på nettet, noe som betyr at Wlan og LAN sammtidig ikke er veldig gunstig, hadde det ikke sett litt rart ut om du hadde 2 stk munn som skulle prøve å prate sammtidig med en annen person :)
Det som vil skje er jo bare at PC'n ikke kan "bestemme" hvem kort som kommuniserer ut på nett å da vil det oppstå en konflikt som i - funker / funker inte -
...å ja, en kan binde IP opp mot MAC på NIC for å være sikker på adressering
er vi enig da ?
Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

 

 

Normalt sett så vil det dukke opp en melding om "ip konflikt" når det 2 pc'r med samme IP . Hver maskin på ett nettverk må ha 1 unik ip-adresse å kun kommunisere med denne ut på nettet

 

Du ordlegger deg egentlig helt feil her.. Er ikke PCen som får IP adresse, det er nettverkskortet.. Om maskinen har 100 nettverkskort/porter, så vil hver enkelt kort/port få en individuell IP adresse... Ergo, "PCen" vil i praksis ha 100 IP adresser... Ikke noe IP konflikt her....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Normalt sett så vil det dukke opp en melding om "ip konflikt" når det 2 pc'r med samme IP . Hver maskin på ett nettverk må ha 1 unik ip-adresse å kun kommunisere med denne ut på nettet

 

Du ordlegger deg egentlig helt feil her.. Er ikke PCen som får IP adresse, det er nettverkskortet.. Om maskinen har 100 nettverkskort/porter, så vil hver enkelt kort/port få en individuell IP adresse... Ergo, "PCen" vil i praksis ha 100 IP adresser... Ikke noe IP konflikt her....

 

I å for seg riktig, skulle ha valgt nic, men i sammenhengen dette er lagt til så vil jeg påstå å si at det er riktig da en hjemme PC normalt sett ikke har mer en 2 alternativer så da er dette med at nic på en pc har 100 ip adresser kun en hvssomatte dersomatte -status- og ikke noe som er reellt ihht trådstarters problem...

 

 

...enig da ?

Endret av Stolpe
Lenke til kommentar

Poenget her er at det vil ikke bli noen IP konflikt, som du sier, uavhengig av hvor mange nettverkskort som er tilgjengelig og hvor mange IP adresser TS får tildelt.. Både kablet kort og WiFi kort vil få hver sin IP adresse, men bare et av dem (kan) brukes av gangen, og hvordan PCen/Windows velger å bruke (ett) av dem, er en annen sak....

Lenke til kommentar

Jeg kan veldig lite om dette emnet men jeg skal prøve å forklare det bedre.

Jeg har en boks (telsey telecommunications står det på den) fra lyse på veggen der internett kommer fra. Internettledningen fra den går til en hub der jeg har flere pcer koblet til internett og alle koblet til med LAN ledning. Wireless airlink 89300 er også koblet til denne huben. Når jeg slår på power på Wireless airlink 89300 så stopper internett å funke på minst 1 av pcene, er ikke helt sikker på om det gjelder alle pcene, men vertfall denne jeg sitter på nå.

Poenget med Wireless airlink 89300 er at jeg skulle bruke den til å surfe på internett med mobilen. Jeg taster inn ett passord og så er jeg på nettet. Wireless airlink 89300 er en del år gammel, trolig 5 år eller eldre, vet ikke om det har noe å si.

 

Så hva skal jeg gjøre for at jeg kan ha internett på alle pcene mens jeg samtidig bruker trådløst internet på mobilen?

Lenke til kommentar

Å herregud mann! Du kan jo ikke sette en HUB i mellom sentralen og routeren din! er ikke noe rart det går til helvette da..... :scared:

 

Du må koble sånn: Telsyen -> Airlink 89300 -> Switch (IKKE HUB!!!!!!!!!!) -> Sluttenheter

 

Gå også inn på Mine sider hos Lyse og sett sentralen i bridge modus... Kabelen skal i WAN porten på Airlinken...

 

 

 

Og PS: Skaff deg en skikkelig router også.. Den Jensen dritten du har nå, fungerer egentlig bare som fyllmasse på nærmeste søppeldynge... Asus RT-N/AC routerne er de beste på markedet i dag. Ta en titt på dem og finn som passer ditt bruk best.. Anbefaler ikke å gå for noe dårligere enn N66U Dark Knight.....

Endret av _Christian_N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsippet er det samme om en PC har 2 eller 100 nettverkskort. Problemet TS har er uansett ikke relatert til IP-konflikt, men at det ene NICet dør når han slår på det andre. Dette er forårsaket av enten OS-settings eller BIOS-settings.

 

 

...rettet på det jeg skrev å da nevnte jeg akkurat dette med feil ordlegging

 

Når det kommer til OS Settings kan det være at det ikke er WZC som styrer tilsluttnignen men NICet's eget software, kan være.....

 

 

 

Både kablet kort og WiFi kort vil få hver sin IP adresse, men bare et av dem (kan) brukes av gangen, og hvordan PCen/Windows velger å bruke (ett) av dem, er en annen sak...

 

 

....da er vi enig!

Lenke til kommentar

Fordi du ikke har skrudd av routerfunksjonene i routeren.. Så du har 2 routere, som begge prøver å styre, og da sier det seg selv at det ikke funker..

 

Derfor må du koble og konfigurere utstyret ditt riktig..

Enten bridge sentralen, som tidligere beskrevet, og koble kabelen mellom sentralen og Airlinken i WAN porten på Airlinken og switchen til Airlinken, eller skru av DHCP serveren i Airlinken og eventuelt brannmur og UPnP. Da kan du ha switchen i mellom sentralen og Airlinken og den vil fungere som et aksesspunkt..

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...