Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

spylukt i sofaen!


Anbefalte innlegg

Igår hadde jeg besøk av en kompis som er over gjennomsnittet glad i øl. Etter at 7-8 liter øl var heldt ned på høykant sluktnet han på sofaen. Plutselig hørere jeg en foss som treffer sofaen borte i hjørnet der han ligger. Får dratt han inn i dusjen og vasket det som kunne vaskes. Men en sånn mengde med spy har jeg aldri sett maken til, og mesteparten har satt seg inn i sofaen. Det er en skinnsofa, men spyet forsvant inn i alle kriker og kroker, og noe kom til og med ut igjen under sofaen.

Nå sitter det en grusom lukt i sofaen.

 

Spørsmålet mitt er om det er noe jeg kan helle ned i sofaen som tar samme vei som spyet tok, uten at jeg ødelegger sofaen. Hvis jeg ikke gjør noe med det, vil lukten forsvinne etter tid da? Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har erfart nøyaktig det samme. Vasket og skrubbet i mange omganger, over flere dager, uten å få bort lukten. Men så prøvde jeg en flaske X-it jeg fant i skapet, og lukten forsvant som om det var magi.

Da får jeg prøve det også. Ganske desperat etter å få bort denne lukta så er åpen for det meste. Problemet er bare at lukta kommer ut fra kriker og kroker der jeg ikke kommer til. Men takk for tips. :)
Lenke til kommentar

på generelt basis mener jeg vel at han som ødela sofaen er ansvarlig for å erstatte/forbedre den. hadde i allefall personlig tilbudt meg om jeg hadde ødelagt en kompis' sofa. kanskje det går ann å rense den?

Han burde absolutt ha tilbudt seg å ordne opp. Men jeg orker ikke å mase om det. Siste gang han var i dette huset hvertfall. Har nå prøvd å helle en liter grønnsåpe ned i sprekkene der spyet forsvant. Forhåpentligvis tar den med seg noe av dritten ut igjen. Sofaen er jo mer eller mindre ødelagt så samme hva jeg prøver på egentlig.
Lenke til kommentar

Eddiksblanding.

Fjerning av lukt i rom: Sett ut en glassskål med eddik i rommet.

Vask sofaen med denne blandingen.
En halv kopp eddik til en halv bøtte varmt vann. Bruk børste eller svamp og la tørke. Til flekker på tepper, spray på en blanding av 1/1 eddik og vann, tørk av med klut.

Lenke til kommentar

Eddiksblanding. Fjerning av lukt i rom: Sett ut en glassskål med eddik i rommet.[/size]Vask sofaen med denne blandingen.

En halv kopp eddik til en halv bøtte varmt vann. Bruk børste eller svamp og la tørke. Til flekker på tepper, spray på en blanding av 1/1 eddik og vann, tørk av med klut.[/size]

Ja eddik har jeg vel hørt at skal fjerne lukt. Skal prøves det også. Får se på sofaen som et utforsknings objekt:) Endret av sånn er det!
Lenke til kommentar

 

Sofaen består sikkert av flere moduler. Du kan vurdere å skru den fra hverandre

Det eneste som kan tas fra hverandre er de to delene som er satt sammen i hjørnet og man kan ta av ryggputene.

 

 

Ta dette som en lærepenge...heretter kjøper du sofaene dine på IKEA, da har du mulighet for enkel demontering for fremtidige spykuler :green:

Lenke til kommentar

 

 

Sofaen består sikkert av flere moduler. Du kan vurdere å skru den fra hverandre

 

Det eneste som kan tas fra hverandre er de to delene som er satt sammen i hjørnet og man kan ta av ryggputene.

Ta dette som en lærepenge...heretter kjøper du sofaene dine på IKEA, da har du mulighet for enkel demontering for fremtidige spykuler :green:

Haha, ja neste gang det blir ny sofa skal jeg sørge for det, selv om jeg forhåpentligvis også har lært hvem man ikke skal ha besøk av. Men man vet jo aldri. Alle kan vel være uheldig en gang. :)
Lenke til kommentar

Er sofaen dyr? Er det et alternativ å kaste for å kjøpe en ny bruktsofa, eller er den så mye verdt at det kan være en ide å få fagfolk til å rense den?

 

Forsikringsselskapene bruker skadesaneringsfirmaer som bl.a. bruker ozonbehandling til å fjerne røyklukt på møbler og tekstiler som har overlevd brann, og endel bilpleiefirmaer har også sånt utstyr til å rense bilseter etc. med.

Lenke til kommentar

Er sofaen dyr? Er det et alternativ å kaste for å kjøpe en ny bruktsofa, eller er den så mye verdt at det kan være en ide å få fagfolk til å rense den?

 

Forsikringsselskapene bruker skadesaneringsfirmaer som bl.a. bruker ozonbehandling til å fjerne røyklukt på møbler og tekstiler som har overlevd brann, og endel bilpleiefirmaer har også sånt utstyr til å rense bilseter etc. med.

sofaen kostet rundt 12000 og er 3 år gammel. Så planen var å ha den noen år til. Vet lite om fagfolk som kan ordne det og pris på det. Skal undersøke litt rundt det også.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...