Gå til innhold

Høyskole i annen by og flytting!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor i Telemark, og vurderer (neste år) å søke på høyskole i Trøndelag.
Men jeg lurer på om noen vet, hvor lang tid har man fra da man vet man kommer inn, til skolen begynner, til å finne en plass å bo? For det må jeg jo, kan jo ikke pendle fra telemark til trøndelag hver dag, hehe.

 

Noen som vet?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, virket som litt dårlig tid egentlig. Men er det noen som har gjort lignende?

Flyttet til en by som er langt unna og gått på høyskole?

Hvis det, hvor lang tid bruke du/dere fra da dere fikk skoleplass til dere fikk en plass å bo?

 

Jeg flyttet fra Østfold til Bergen. Jeg fikk innvilget søknad på studentbolig og kunne si fra meg leieavtalen uten å tape depositumet etter hoedopptaket (men før suppleringsopptaket). Det kan være egne regler hos studentsamskipnaden din.

Lenke til kommentar

Mange jobber litt ved siden av eller jobber om sommeren, og sper på underveis (eller begge deler). Hvor store utgifter du har avhenger følgelig av utgiftsnivået ditt. Det kan gå å bare leve på penge fra Lånekassen.

 

Svært mange har flyttet fra et sted til et annet langt unna for å studere. Det er ikke akkurat uvanlig. Søk bolig via SiT nå, og kikk på Finn og Hybel.no. SiT lar deg få kontrakt fra sommeren, og de gir den bare videre dersom du ikke kommer inn. Det kan også gå med private utleiere, men vær tydelig på at du ikke er sikker på å komme inn ennå, når svaret kommer og at du tror du kommer inn.

Lenke til kommentar

Det er umulig å gi et svar på. Du kan google opptaksgrensene for de siste årene og se omtrent hvor de har ligget, eventuelt om de er på vei opp eller ned.

 

Hvis du skal studere, uansett, så bør du søke på så mange studier som mulig. Du kan også se hvilke studieplasser som er ledige på restetorget eller suppleringsopptaket.

Lenke til kommentar

Mange jobber litt ved siden av eller jobber om sommeren, og sper på underveis (eller begge deler). Hvor store utgifter du har avhenger følgelig av utgiftsnivået ditt. Det kan gå å bare leve på penge fra Lånekassen.

 

Svært mange har flyttet fra et sted til et annet langt unna for å studere. Det er ikke akkurat uvanlig. Søk bolig via SiT nå, og kikk på Finn og Hybel.no. SiT lar deg få kontrakt fra sommeren, og de gir den bare videre dersom du ikke kommer inn. Det kan også gå med private utleiere, men vær tydelig på at du ikke er sikker på å komme inn ennå, når svaret kommer og at du tror du kommer inn.

 

Er sjansen relativt liten eller stor for å få hybel via SiT? Om man søker veldig tidlig. Er det lurt å bare søke der? Eller burde man sjekke andre plasser også, f.eks. på finn osv ?

Lenke til kommentar

Det å søke tidlig gir det større sjanse enn å søke sent i alle fall. Bør kunne gå dersom du husker å holde søknaden din i live.

 

Det kan være gunstig å holde et øye med Finn og sånt også, ja, men det jo ingen vits å dra på visninger før i sommermånedene, med mindre du vil betale leie mens du ikke bor i Trondheim.

 

Vil du veldig gjerne inn på siving er det bare å søke alle studiene. Overgang mellom dem pleier stort sett å gå fint. Du har følgelig større sannsynlighet for å komme inn på det studiet du vill dersom du høyere snitt enn fjorårets.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...