Gå til innhold

[Løst] Råd angående hjemmenettverk


Chaw

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøver i disse dager å hjelpe familien å få nettverk i kriker og kroker i en gammel villa (4 etasjer, 2 sikringsskap) uten mulighet for å strekke kabler fra ruteren i 3. etasje.

 

Problemet er at 2. etasje var brukt av næringsdrivende og har derfor bly kledd i veggene i "TV stua" for å forhindre stråling (røntgen) og det er i dette rommet at det trådløse nettet ikke strekker til. Noe som fører til betydelige forsinkelser, disconnects og generelt veldig lav ytelse.

 

Det lar seg egentlig ikke gjøre å strekke kabel, så jeg sitter igjen med enten powerline(?) hvor man kjører nettet fra 3. etasje gjennom strømnettet til 2. etasje. Men, siden huset har to sikringsskap; 2. og 3. etasje frykter jeg at dette ikke skal gå?

 

andre alternativ jeg ser for meg er en wifi extender dings men også usikker på om dette vil ha noe effekt mtp, blyet i veggene.

 

Noen innspill/råd/tips?

 

Takker på forhånd. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å trekke kabel er last resort men ikke umulig. Har alltid foretrukket kablet nett selv, men det er tykt mellom etasjene og ikke lagt til rette for å strekke kabler verken i vegger eller gjennom gulv fra før av, i tillegg ligger rommet det gjelder i motsatt hjørne av hvor ruteren befinner seg.

 

Men det blir hvertfall å prøve powerline i første omgang... er "bare" en 400 kroners investering uansett.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at det også er lagt til rette for modem i 2. etasjen men denne linjen er ikke aktiv.... lurer på om det bare hadde gått an å fått telenor til å bytte linje og flytte hele "basen" ned i 2. etasjen hvis alt feiler.

 

Uansett, takk for innspillene så langt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det blir hvertfall å prøve powerline i første omgang... er "bare" en 400 kroners investering uansett.

...samt risikoen for irritasjon grunnet ustabilt nett, noe som er vanskelig å sette en prislapp på. Men det er vel kanskje deg de ringer hver gang et eller annet feiler så verdien vil du jo erfare etterhvert.
Lenke til kommentar

Å dekke eit hus på fire etasjar med eitt aksesspunkt høyres ut som ein utopi, sjølv utan eit problematisk byggverk. Om du flyttar ruteren ned ein etasje vil du sannsynlegvis få problem i øverste etasje. Uansett kvar ruteren du brukar no står bør du rekne med å måtte ta i bruk minst eitt aksesspunkt til. Det finst fleire måtar å gjere det på. Powerline er allereie foreslått, dette fungerar svært varierande frå hus til hus, så det er umogleg å seie kor godt det vil virke utan å prøve. Trekke nettverkskablar er òg foreslått, og er eit godt alternativ. Eit anna alternativ er WDS, som fordelar internettilgang over fleire aksesspunkt via det trådlause nettet. Om du skal bruke WDS må du velje rett utstyr, og det krev litt innsats å setje opp.

 

Eit forslag er TP-Link TL-WDR4300, denne kan levere teoretiske 450 Mbps på 5 GHz-bandet, som burde takle fleire trådlause klientar så godt ein kan forvente. Denne ruteren har òg god støtte for OpenWrt. Her kan du lese korleis du kan setje opp WDS med OpenWrt på ein Atheros-ruter (som til dømes WDR4300). WDR4300 skal visstnok òg ha støtte for WDS i stock firmware, så det er ikkje sikkert du treng å setje deg inn i OpenWrt heller (om du brukar stock firmware, slå av fjerntilgang til ruteren). WDS mellom produkt frå ulike produsentar kan skape problem, så det kan hende du må kjøpe to stykk, der den eine erstattar ruteren du har i dag.

 

-Edit-

 

Du kan søke opp adressa di i Kapaks, velg "ADSL basis" som produkt. Dersom det har vore ei bedrift i delar av huset tidlegare har det sannsynlegvis vore fleire linjer inn til huset, dersom du får opp treff med "linje etter" i Kapaks kan du sannsynlegvis koble opp nettlinja på uttaket i andre etasje. Om du ikkje får noko fornuftig ut av det, kopier inn søkeresultatet her, slik som dette (dette er ei adresse i Bergen sentrum, du får sannsynlegvis ikkje opp så mange treff):

 

 

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1 A, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1 A, 5012 BERGEN

Linje etter PSTN, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Linje etter PSTN, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Linje etter ISDN, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Linje etter ISDN, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Linje etter PSTN, MARKEVEIEN 1 B, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 1 C, 5012 BERGEN

Ny linje, MARKEVEIEN 1, 5012 BERGEN

 

 

Du kan gjerne bytte ut ditt gatenavn, postnummer og poststad med eit fiktivt, men la gatenummer, -bokstav og leilighetsnummer (t.d. H0103, U0101) vere som dei er.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Takk for en meget utfyllende og ikke minst hjelpsom post, fikk opp dette her gjennom Kapaks;

 

 

Aktiv linje, MARKEVEIEN 5, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 5, 5012 BERGEN

Aktiv linje, MARKEVEIEN 5, 5012 BERGEN

Ny linje, MARKEVEIEN 5, 5012 BERGEN

 

Ingen "linje etter" :hmm: alle linjene står oppført som: Mulig produktklasse: ADSL 9600/704 bortsett fra linje nr.2 fra toppen som har denne merknaden: Linjen har produktet ISDN GT

 

Så hvis jeg forstår det rett så har huset i utgangspunktet 4 linjer hvor man kan velge å ha oppkoblingspunktet, eller?

Endret av Cwo097
Lenke til kommentar

Ny linje betyr at det er mogleg å bestille nye linjer til adressa (= det finst ledig kapasitet i telenettet i området). Sjølv om ADSL og ISDN/PSTN (PSTN = analog telefon) går på same linje vil dei visast som to "aktiv linje" i Kapaks. Eg vil tippe at det er to aktive linjer inn til huset, på den eine er det ADSL og ISDN-telefon, på den andre er det kun ADSL.

 

Eg er ikkje telemontør, så eg forstår meg ikkje fullt ut på telenettet. Det kan vere andre grunnar til at du tilsynelatande ser to ADSL-linjer, som eg ikkje kjenner til. Du kan sjekke at "fremføringsnummer" på dei to linjene som ikkje har ISDN er ulike, og om telefonnummeret på ISDN-linja er eit nummer du kjenner til. Om du ynskjer å bruke uttaket i andre etasje kan det vere du kan få ein telemontør til å koble om uttaka, slik at linja di er kobla til uttaket i andre etasje. I verste fall må du bestille "flytting" hjå leverandøren din for å bruke uttaket i andre etasje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...