Gå til innhold

Får ikke bootet fra DVD på MacBok Pro


Anbefalte innlegg

Heisann:)

 

Jeg har fått i oppgave og bytte en gåen disk på en mac, noe som tilsier at jeg må re-installere Mac'en. Men når jeg skal boote fra DVDen jeg har fått tilsendt av Apple så nekter den og boote opp.

 

Det eneste som skjer er at jeg får oppstarts plingen også kommer Apple logoen opp.

Har også prøvd å trykke "option" knappen på tastaturet og da får jeg opp en meny med DVD'en jeg skal boote fra, men da kommer bare apple logoen opp igjen.

 

Noen som har en anelse om hva det kan være jeg gjør feil?

Endret av Mr. Hormonella
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt at boot-menyen skal dukke opp når du holder inne Alt/Option-tasten under oppstart. Du skal da få muligheten til å boote fra CD/DVD/USB/HDD/SSD osv. Det er også mulig å boote direkte fra DVD ved å holde inne C (kilde).

 

Du har altså byttet en defekt disk? Du skal installere OSX på en blank disk? Hva slags plate er det det snakk om?

Lenke til kommentar

Det er korrekt at boot-menyen skal dukke opp når du holder inne Alt/Option-tasten under oppstart. Du skal da få muligheten til å boote fra CD/DVD/USB/HDD/SSD osv. Det er også mulig å boote direkte fra DVD ved å holde inne C (kilde).

 

Du har altså byttet en defekt disk? Du skal installere OSX på en blank disk? Hva slags plate er det det snakk om?

 

Jeg har prøvd og holde inne C tasten men den funket heller ikke :/

 

Jeg har byttet disk pga. defekt. Platen det er snakk om er Mac OS X Snow Leopard DVD som jeg har fått tilsendt fra Apple, Bilde: http://i.imgur.com/lgChyv3.jpg

Lenke til kommentar

Kan være noe galt med den nye interne disken. Har du prøvd å boote fra DVD uten at den interne disken er montert? Enten det, eller så er det noe feil på det optiske drevet. Prøv å boote med en Windows eller Linux plate. Lite sannsynlig at en helt ny installasjonsplate er defekt.

 

Hvis du har tilgang til en fungerende Mac, anbefaler jeg å installere Mavericks via USB.

Lenke til kommentar

Da er tilsynelatende optisk drev i orden.

 

Så på bildet ditt at det var Snow Leopard. Merkelig at SL-platen ikke booter...

 

Maskinen støtter Mavericks. Mavericks er en gratis oppdatering du kan laste ned fra Mac App Store. Det er versjon 10.9 av OSX. Jeg bruker DiskMaker X for å overføre installasjonen til minnepenn.

 

Hva skjer hvis du holder inne D under oppstart? Hvis du får du opp Apple Hardware Test, se etter maskinvarefeil. Dette har jeg ingen erfaring med selv, skudd i blinde...

Lenke til kommentar

Da er tilsynelatende optisk drev i orden.

 

Så på bildet ditt at det var Snow Leopard. Merkelig at SL-platen ikke booter...

 

Maskinen støtter Mavericks. Mavericks er en gratis oppdatering du kan laste ned fra Mac App Store. Det er versjon 10.9 av OSX. Jeg bruker DiskMaker X for å overføre installasjonen til minnepenn.

 

Hva skjer hvis du holder inne D under oppstart? Hvis du får du opp Apple Hardware Test, se etter maskinvarefeil. Dette har jeg ingen erfaring med selv, skudd i blinde...

 

Kan prøve og innstalere maverik, men finner ikke noen nedlanstings link når jeg blir linket til mac app store. Jeg har ikke tilgang til en annen mac heller :/

 

Prøvde også og holde inne D under oppstart, men får ikke noe annet opp en Apple logoen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...