Gå til innhold

Koble opp ADSL på egenhånd - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt Bredbånd (ADSL 20/1) fra NextGenTel og telemontøren kommer på onsdag. Men jeg har noen spørsmål ang dette siden jeg kun har erfaring med mobilt bredbånd. Har aldri vært borti ADSL.

For det første så måtte jeg takke nei til bredbåndsmontør da dette kostet mer enn jeg hadde råd til. Men det jeg lurer på er om jeg må ned i "telefonkontakten" og koble noe selv. Har gått et par runder rundt i huset og jeg fant kun en telefonkontakt. Jeg åpnet opp denne kontakten og skrudde den løs fra veggen, og det eneste som er bak den er en svart ledning som kommer ut fra veggen via et lite hull. Regner med at dette er ledningen som kommer utenifra. Denne svarte ledningen har mange små ledninger i seg i mange forskjellige farger. Inni telefonboksen sitter det en form for kretskort, med 2 uttak til nettverkskabler på midten, og 2 rader med knivkontakter (eller hva det heter). En rad over og under de 2 uttakene. Det er 8 forskjellige punkter på hver av de 2 radene. Det er 2 ledninger som er festet til den øverste raden, ingen på den nederste. Fargene på ledingene er blå og rød. Den blå er festet på punkt 1, og den røde er festet på punkt 2. Resten av de små ledningene ligger bare inni boksen..

Beklager hvis det er vanskelig å forstå hva jeg mener her, men får ikke lagt ut noe bilde for øyeblikket. Men nå som dere (forhåpentligvis) forstår hvordan det er koblet opp, kan dere fortelle meg om dette er riktig eller ikke? Er det noe jeg eventuelt må endre på, eller er bare å plugge routeren rett i når jeg får den og vips så har jeg internett?

Og bare for å ha sagt det så skal jeg ikke ha fasttelefon her, kun bredbånd. Da trenger jeg vel ikke å koble opp en splitter (filter) eller lignende?

Håper det er noen med litt peiling her inne som kan hjelpe meg litt! :-) Setter stor pris på svar!

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har enda et spørmål nå, men poster det bare her i steden for å lage en ny tråd..

Gikk en runde rundt huset idag for å sjekke at alt var i orden med telefonlinjen inn i huset, og jeg fant en slags skjøt på ledningen som så litt "jalla" ut.. Telefonledningen er festet til det ene hjørnet på huset, og er trukket langs veggen helt til der den går inn i huset. Midt på den ledningen som er strukket langs veggen så var det en rar skjøt, der gikk ledningen fra å være relativt grov til å bli litt tynnere. Men skjøten så ganske dårlig ut, manglet en del isolasjon på ledningen så de små fargede ledningene (som ligger inni den tynne svarte ledningen) er utsatt for vær og vind. Håper dere skjønner hva jeg mener her..

Men derfor lurer jeg på om dette er telemontøren sitt ansvar eller ikke? Har telemontøren ansvar for at alt skal være i orden med alle ledninger som går inn til huset? (utenom strømledning såklart)

Telemontøren kommer på onsdag og skal høre med han om han kan ta en titt på denne skjøten. Men hvis den er dårlig, skal han fikse den uten noen ekstra kostnad, eller må jeg betale for dette selv og eventuelt få tak i en annen telemontør som ikke er sendt fra NGT?

Lenke til kommentar

Gikk en runde rundt huset idag for å sjekke at alt var i orden med telefonlinjen inn i huset, og jeg fant en slags skjøt på ledningen som så litt "jalla" ut.. Telefonledningen er festet til det ene hjørnet på huset, og er trukket langs veggen helt til der den går inn i huset. Midt på den ledningen som er strukket langs veggen så var det en rar skjøt, der gikk ledningen fra å være relativt grov til å bli litt tynnere. Men skjøten så ganske dårlig ut, manglet en del isolasjon på ledningen så de små fargede ledningene (som ligger inni den tynne svarte ledningen) er utsatt for vær og vind. Håper dere skjønner hva jeg mener her..

Husk at det er bare 2 ledere som er i bruk, og om de andre stikker ut eller mangler isolasjon har det ingen betydning så lenge de 2 du bruker er i orden. Få installatøren til å se på dette dersom du er i tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...