Gå til innhold

motstand på vifte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det mulig å finne ut hvor mye effekt disse viftene bruker? så er det enkelt å velge riktig verdi på motstanden. prøv å finn det ut. eller har jeg misforstått spørsmålet ditt?

det er også mulig å bruke dioder i serie (strømuavhengig løsning) , variabel trådviklet motstand osv.

evt er det ikke farlig å prøve seg frem med de motstander man måtte ha liggende. (sjekk at de bare ikke blir for varme).

Skrevet

Dioder er mye mer enn LED's.

Kobler du en diode (ikke LED) i lederetning vil det forsvinne ca 0,6-0,7 volt over dioden.

[edit]

Beklager hårek, forstod ikke at du mente LED'ene som er montert i vifta. Må skynde meg å legge til at jeg er helt enig. Senker du spenningen på en vifte med LED's vi du i beste fall oppleve at de lyser veldig svakt - eller ikke i det heletatt hvis spenningen blir for lav.

[/edit]

Ved å lodde mange dioder i serie (etterhverandre) er det mulig å tilpasse spenningen til vifta - men en bedre løsning vil være å herje litt med molex kontakten.

I kontakten har du jo 12V,5V og jord (0V).

Kobler du vifta mellom 12V og jord får vifta 12V.

Kobler du vifta mellom 5V og jord får vifta 5V

Koblr du viftat mellom 12V og 5V får vifta 7V

Mye bedre løsning. Alternativt kan du gå på Elfa sine sider og studere litt på spenningsregulatorer (ligger under "Lineære kretser,Spenningsregulatorer - justerbare). De har også en del gode faktaark. Kan du i tillegg plage en kamerat på elektro vil du kjapt kunne lage deg en trinnløs viftestyring for rundt 100kr (mye mindre hvis du kan hente varene i Elfa butikken i Oslo - er bare deler for 15-20 kr)

NB! En spenningsregulator vil ofte ha en max spenning ut som er intill 3 volt lavere enn spenningen inn. Ved 12V vil du da kunne oppleve å bare få justert spenningen fra 1.2 - 9V. Er du litt fiks og benytter et potensiometer med bryterfunksjon kan du da ha 12V eller 9-1.2, eller 9-1.2 og av.

Skrevet
Et genialt bilde for støydemping av vifter fra drerling

her

Må bare si at dette må prøves, skal gjøre det når jeg får tid også ;)

Flott sak den dær ja.

God ilusjon for dem som trenger noe å arbeide etter.

Selv kobler jeg bare om løse ledninger på en molexkontakt etter behov. synes det virker ganske greit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...