Gå til innhold

TEST: ABIT IC7-MAX3


Anbefalte innlegg

Veldig bra test! Og at jeg snart skal bygge meg ny maskin, samt at jeg er gammel Abit-fan, gjorde den ikke akkurat mindre interessant... :) Men, lurer på et par ting...

 

At ABIT i tillegg lover støtte for Prescott er også et viktig punkt for mange.

 

De lover altså støtte for den kommende Prescott-prosessoren på dette kortet? Man må vel sikkert oppgradere bios, men that's it? Det er jo interessant med tanke på å kunne oppgradere senere, spes siden jeg har tenkt å kjøpe en litt billig prosessor nå til å begynne med...

 

- AGP-låsen virker ikke ved FSB-frekvenser over 300 MHz

 

Hvor stort problem er dette? Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for et ATI-kort (9600 eller 9800), men det er kanskje ikke så lurt da...? Har tenkt å overklokke... men innen fornuftighetens grenser... ;-) Hvilket kort burde jeg satse på?

 

 

Som noen har kommentert er jo prisen litt stiv... dog ikke avskrekkende... Men, f.eks muligheten for en haug med disker, har jeg ikke bruk for akkurat nå (har tenkt å kjøre systemet på 2 stk Raptor i Raid 0, pluss en annen stor disk til å dumpe data på). Er det da et annet kort som kanskje er lurere å kjøpe...?

 

--

iDEA-L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- AGP-låsen virker ikke ved FSB-frekvenser over 300 MHz

 

Det betydde i praksis at bildet oppførte seg meget merkelig. (kunne henge seg i ett minutt, for så plutselig å virke helt fint, så begynte plutselig musen å lagge noe voldsomt, osv.).

 

Men så spørs det om du kommer over 300 MHz da, klarer du det med en luftkjølt 2,4Ghz P4 tror jeg sannelig du kan sende ABIT en mail hvor du krever å få tilsendt ny BIOS øyeblikkelig :yes:.

Lenke til kommentar

Som noen har kommentert er jo prisen litt stiv... dog ikke avskrekkende... Men, f.eks muligheten for en haug med disker, har jeg ikke bruk for akkurat nå (har tenkt å kjøre systemet på 2 stk Raptor i Raid 0, pluss en annen stor disk til å dumpe data på). Er det da et annet kort som kanskje er lurere å kjøpe...?

 

Du kan jo sjekke ut Asus P4C800 Deluxe, som stiller i noenlunde samme "klasse". Ligger noen hundrelapper lavere i pris.

 

http://www.hardware.no/tester/hovedkort/as...00/index10.html

Lenke til kommentar
Jepp,dette viste jeg :wink: har jo prøvd å hevde dette på forumet,og fått litt motbør så fint å få det bekreftet :D

De minneproblemene dere viser til har jeg imidlertid ikke merket noe til,jeg bruker jo dette i min minnetest.

 

Hey. Hva slags ram-timings/latency og spenning kjører du? Og hvilken type Golden Dragon ram har du på?? Lurer bare på hvor hardt jeg kan time før en evt "møter veggen"...

 

Har selv GEIL DDR PC4000 500MHz CL2.5 (ikke Golden Dragon).

 

-J

Lenke til kommentar
Umulig mye for pengene. Det er er kjempedyrt kort! Over 2 store for et slikt kort, som snart blir utdatert.. om 1 mnd eller 2 kommer det noe nytt og bedre. :evil:

 

Hvor tar dere pengene fra?

 

Slik er det med alt i dataverdenen. Vis du tenker sånn tipper eg du sitter med 486?

 

Faktisk ikke. Det er mulig å ha en brukbar PC uten å ha det beste av det beste. Et I865PE kort koster en stor lapp mindre. MYE mer for pengene! Kan ikke sammenliknes engang!

 

Sitter faktisk på en temmelig brukbar PC:

 

XP 2500+ @ 2,3GHz, NF7-S, 512 DDR466, R9500 @ 9500 pro.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering, jeg har hatt dette kortet i en mnd å må si det er meget raskt, men det er oppdaget at disse kortene sliter med minnespenningen da denne er veldig ustabil, spes ved 2,9v, . Det første kortet jeg fikk fungerte ikke så fikk jeg tilsendt et nytt som nå har virket i en mnd, men etter å ha satt i en 3,2 cpu og startet opp funket det i en liten stund så ble alt svart, trodde det var cpu men det viser seg at kortet ikke lenger leverer 3,3v og 5v, altså defekt.

Utifra dette begynner jeg å bli i tvil om hvor bra dette er da to kort på en mnd er i meste laget.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte dette kortet idag, men etter jeg hadde formatert harddisken og den skulle boote fra disken på vei til Windows installasjon kommer den ikke videre(ikke noe bilde[sORT!]). Lurer litt på om det kan være mine Samsung-brikker. Men jeg har hatt litt problemer med tilfeldige restarter på denne PC-en før(det er nok PSU-en :blush: ), men den har kunnet komme inn i Windows osv. Hvis dere kunne ha gjort en liten brainstorm på min problemstilling hadde vært kult gjort, takk.

Lenke til kommentar

Hei, kjøpte dette kortet for en 14 dagers tid siden, og ble lettere forvirret da ingenting fungerte når jeg slo på maskinen. Har jo bygd en god del pc'er, så jeg pleier som regel å få ting til å funke da ;)

 

Alt av vifter på Hovedkort, GPU, CPU fungerte men det var ikke liv. Prøvde også komponenter fra en annen maskin, men fremdeles svart skjerm.

 

Sendte så hovedkortet tilbake til komplett.no hvor de fant alt i orden. Javel, så var det bare å begynne å montere igjen, kanskje hadde jeg bare vært helt på trynet og montert noe feil forrige gang.

 

Men nei, fremdeles svart skjerm, strøm til alle komponenter, men ingen booting.

 

Kom da til å tenke på at det må jo være prosessoren som ikke fungerer siden det ikke skjer noe. Så jeg lånte en P2,8Ghz NW fra en annen maskin for å teste og sannelig så startet pc'en :thumbs:

 

Sjekka hovedkortmanualen, og der stod det at det støtter Northwood og Prescott på 800fsb og 533fsb, men kun northwood på 400fsb.

Jeg har en Intel P1,5Ghz, og det er sikkert modellen før northwood, husker ikke hva de het, men er sikkert ikke kompatibelt med dette hovedkortet. Men alt er ok når det kjøres på et gammelt i845 hk.

 

Så hovedkortet fungerer, men jeg har ikke prosessor, så nå er det bare å vente på Prescott :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har dette kortet problemer med fler minnemoduler enn Corsair 3200LL som de nevner i denne testen? Noen som har noen erfaringer med dette? Jeg har Twinmos 512 3200 2.5 cl. Skal dette fungere eller har det vært problemer med disse? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Vel, det er kanskje ikke så farlig. Men om man har tenkt å transportere noe særlig på kabinettet vil jeg nok anbefale å få hovedkortet festet ordentlig på toppen.

Det er ingen problemer å flytte kortet uten å feste det i toppen.

Selv har jeg ikke avstandstykker bak. Det er litt mykt i toppen ja. Men fester man det skikkelig ellers så går det bra.. Og ja, jeg har flyttet en del på kortet.

 

Vapor:

Selv bruker jeg Twinmos PC2700@3200 brikker CL2,5 2x256 uten å oppleve noen problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...