Gå til innhold

Bli Brannmann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bli brannmann stillers det ikkje eigentleg nokon formelle krav anna enn at ein må være myndig (18 år) og at man må kunne levere godkjent politiattest. Dette er minimumskrava etter brann- og eksplosjonsvernlova.

 

I tillegg så har forskrifta til dimesnjonering av brannvesenet lagt inn eit krav om at ein brannkonstabel skal ha gjennomført yrkesutdanning som brannkonstabel.

Dei aller fleste brannvesen baserer seg i all hovedsak på internopplæring, dette betyr at du får opplæring og kursing etter at du har blitt ansatt. Det er ikkje slik at du nødvendigvis må ha dette på forhånd.

 

 

Men sidan det er mange som vil bli brannmann så har dei forskjellige brannvesena laga sine eigne "opptakskrav" for søkerane. Dette er i all hovedsak for å luke ut ein del av søkerane.

 

Vanlige krav ein då stiller er fagbrev samt førarkort klasse C. I tillegg til dei fysiske krava for å bli godkjent som røykdykker. Det er mulig å bli brannmann utan å være røykdykker, men dei fleste brannvesen stiller samme kravet til alle ansatte.

 

Nå kjenner eg ikkje så godt til ordninga med norsk og matteprøve, men dette er ei heilt grunnleggande prøve som skal bevise at du behersker det norske språket og at du er i stand til rekne på trykktap og andre enkle utrekningar. Har du fag- eller svennebrev så skal ein slik test ikkje være nødvendig.

 

 

Dei viktigaste fysiske krava for er:

-Tredemølle test, spasering i 8 min med min 23 kg i utstyr og gradvis brattare helling opp til 12%.

-15 stk spensthopp med 18 kg på ryggen.

-7 pushups og 7 pullups, også med 18 kg.

-I tillegg til ein enkel svømmetest, samt klaustest og høgdetest (fobi-tester).

Klarer du desse krava så klarer du også dei andre testane.

 

 

I dei store brannvesena der det er mange om beinet så kan det nok være endå hardare krav (for å luke ut mange av søkerane), men søker du jobb i ei lita kommune med få søkere så vil det være mulig å bli brannmann heilt utan spesialfunksjoner som stiller kompetansekrav.

Lenke til kommentar

For å bli brannmann stillers det ikkje eigentleg nokon formelle krav anna enn at ein må være myndig (18 år) og at man må kunne levere godkjent politiattest. Dette er minimumskrava etter brann- og eksplosjonsvernlova.

 

I tillegg så har forskrifta til dimesnjonering av brannvesenet lagt inn eit krav om at ein brannkonstabel skal ha gjennomført yrkesutdanning som brannkonstabel.

Dei aller fleste brannvesen baserer seg i all hovedsak på internopplæring, dette betyr at du får opplæring og kursing etter at du har blitt ansatt. Det er ikkje slik at du nødvendigvis må ha dette på forhånd.

 

 

Men sidan det er mange som vil bli brannmann så har dei forskjellige brannvesena laga sine eigne "opptakskrav" for søkerane. Dette er i all hovedsak for å luke ut ein del av søkerane.

 

Vanlige krav ein då stiller er fagbrev samt førarkort klasse C. I tillegg til dei fysiske krava for å bli godkjent som røykdykker. Det er mulig å bli brannmann utan å være røykdykker, men dei fleste brannvesen stiller samme kravet til alle ansatte.

 

Nå kjenner eg ikkje så godt til ordninga med norsk og matteprøve, men dette er ei heilt grunnleggande prøve som skal bevise at du behersker det norske språket og at du er i stand til rekne på trykktap og andre enkle utrekningar. Har du fag- eller svennebrev så skal ein slik test ikkje være nødvendig.

 

 

Dei viktigaste fysiske krava for er:

-Tredemølle test, spasering i 8 min med min 23 kg i utstyr og gradvis brattare helling opp til 12%.

-15 stk spensthopp med 18 kg på ryggen.

-7 pushups og 7 pullups, også med 18 kg.

-I tillegg til ein enkel svømmetest, samt klaustest og høgdetest (fobi-tester).

Klarer du desse krava så klarer du også dei andre testane.

 

 

I dei store brannvesena der det er mange om beinet så kan det nok være endå hardare krav (for å luke ut mange av søkerane), men søker du jobb i ei lita kommune med få søkere så vil det være mulig å bli brannmann heilt utan spesialfunksjoner som stiller kompetansekrav.

 

Takk for svar.

 

Men da har eg ett problem allerede no, eg klarer ikkje 7 pullups med 18 kg ekstra:P

Lenke til kommentar

Tror det fortsatt er relativt vanskelig å komme inn.

Broren min sa helt siden han var liten at han ville bli brannmann og jobbet seg i den retningen helt fra ungdomsalderen, han ble snekker, for da fikk han erfaring og kunnskap om bygningsstrukturer. Deretter gikk han i førstegangstjeneste og endte opp som brannmann på en militærflyplass og fikk en del erfaring og litt sertifiseringer og førerkort der. Selv etter det så tok det noen år før han til slutt havnet på en brannavdeling litt i gokk, men etter å ha vært i jobben en stund ble det enklere å bli flyttet til et sted han selv ønsket å jobbe. Han er brannmann i Oslo nå.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Men da har eg ett problem allerede no, eg klarer ikkje 7 pullups med 18 kg ekstra:P

 

Då har du noke å jobbe imot.

 

Som sagt så kan du fortsatt bli brannmann sjølv om du ikkje er røykdykkar, i mange av dei små brannvesena så er det ikkje alle som er røykdykkere, men så får dei også berre deltidsstilling. Skal du ha dette som yrke så må du bestå røykdykkertesten.

 

Det andre alternativet er å utdanne seg til branningeniør for deretter å søke på lederstillinger slik at du inngår i dreiande overbefalsvakt som fungerande brannsjef. Men det er nok kanskje ikkje den jobben som du såg for deg?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg jobber selv som brannkonstabel i en mellomstor by, og disse hangupsene er ikke så vanskelige som man kanskje tror. For i denne øvelsen henger man ikke loddrett som i vanlige hangups, men man ligger horisontalt med baksiden av hælen nedi gulvet. Dette er ihvertfall min erfaring fra de x antall stedene jeg har vært på testing. Man utfører heller ikke denne øvelsen med flaskesett på ryggen.

Den tøffeste testen, og den aller flest sliter med, er uten tvil tredemølletesten. I forkant av denne testen er det viktig å trene masse med tung ballast, samt å bygge seg opp mentalt. De siste to-tre minuttene er tunge for de aller, aller fleste.

Endret av Shlaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...