Gå til innhold

Trekk lenge etter avtalt tid (avtalegiro)


laaberg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg har lenge trent på et treningssenter der jeg bor. Jeg har hver mnd betalt med avtalegiro, og det har gått fint og det har blitt trukket på avtalt tidspunkt.

 

Nå forleden la treningssenteret mitt ned, som forøvrig er en stor kjede. Fordi de hadde problemer med banken fikk jeg en mail om at det ikke var blitt trukket fra meg den siste mnd og at jeg kom til å bli trukket senere.

 

"Vi har som dere har fått beskjed om tidligere slitt med å kjøre trekk på grunn av et bankbytte.

Jeg vil derfor informere dere om at trekket for november(skulle gått 20.okt) blir trukket 27.12.13 og trekket for desember (skulle vært gått 20.nov) blir trukket 02.01.14."

 

Nå er vi langt inne i Januar og jeg har ikke blitt trukket, slik som de lovet. Men så går jeg inn på nettbanken min og ser at det ligger 2 betalinger til forfall til treningssenteret: Den første 17.01.2014, og den ande 03.02.2014.

 

Syntes dette er veldig dumt i og med at jeg ikke har regnet med å skulle betale på denne tiden av mnd. Kan de kreve at jeg betaler dette, eller kan jeg bare avbryte betalingen min i nettbanken med loven på min side?

 

Har selvfølgelig ikke fått en eneste mail om at de skal trekke disse datoene eller noen andre datoer etter den første mailen som er sitert over.

 

Så kan jeg bare avbryte denne transaksjonen?

 

Takk for svar! :)

 

(Senteret la forresten ned 31.12.13 og de har sagt at avtalegiroen skal opphøre 1 Januar)

 

"Dersom du har avtalegiroavtale med oss, vil medlemskapet ditt opphøre med virkning 1.januar 2014. Du vil bli krevd for treningsavgift for til og med 31.12.2013."

Endret av laaberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ikke slette giroene, du kommer helt sikkert til å få purring (og det koster jo ytterligere). Hvis det er vanskelig for deg å betale akkurat nå, så burde du ta kontakt med dem og forklare situasjonen (med at de annonserte betaling på et annet tidspunkt). Kanskje kan de sette en annen dato. Du har ikke juridisk rett til å ikke betale, selv om giroene ble forsinket! Da får du som sagt purring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du virkelig at det virker rimelig at du skal slippe unna betaling fordi de ikke krever inn pengene nøyaktig når de hadde planlagt det?

 

Jeg ville avbrutt avtalegiro, og sendt de en mail med forespørsel om kontonr. Så betaler du så fort du kan. Om du forklarer bakgrunnen for at du ikke kan betale i dag så går det sikkert fint uten å få purregebyr, forsinkelsesrenter eller tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...