Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Leger's inntekt ved henvisning m.m..


torrden

Anbefalte innlegg

Til folk som vet,

 

Får en lege eller ett legekontor noen kompensasjon for ting som:

 

sette influensa-sprøyte

henvise til kikhulsoperasjon

henvise til hofteoperasjon

sette enkelte diagnoser

 

Etc... Bare noen eksempler, andre ting vil også være interessant å vite om.

 

Enten direkte, eller ved senere årlige tilskudd.

 

Så hva du vet om dette og hvordan prosessene fungerer, evnt. hvordan og hvor mye, vennligst del..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til folk som vet,

 

Får en lege eller ett legekontor noen kompensasjon for ting som:

 

sette influensa-sprøyte

henvise til kikhulsoperasjon

henvise til hofteoperasjon

sette enkelte diagnoser

 

Etc... Bare noen eksempler, andre ting vil også være interessant å vite om.

 

Enten direkte, eller ved senere årlige tilskudd.

 

Så hva du vet om dette og hvordan prosessene fungerer, evnt. hvordan og hvor mye, vennligst del..

hva mener du med kompensasjon?

 

Om de får betaling for å gjøre jobben sin? ja det gjør dem....

Lenke til kommentar

hva mener du med kompensasjon?

 

Om de får betaling for å gjøre jobben sin? ja det gjør dem....

 

Var det etter beste evne?

 

Det jeg mener er selvsagt om man får noe ekstra i tillegg til materiell-kostnad for vaksinen og vanlig legetime-honorar i forhold til en standard konsultasjon. Og om man får noe ekstra ved å henvise til en operasjon enn om konsultasjonen ikke medfører noen henvisning. Og isåfall hvor mye dette er snakk om, og hvordan praksisen er definert.

 

Skal lese gjennom tarriffen linket over, kanskje det kommer frem der.

Lenke til kommentar

 

Var det etter beste evne?

 

Det jeg mener er selvsagt om man får noe ekstra i tillegg til materiell-kostnad for vaksinen og vanlig legetime-honorar i forhold til en standard konsultasjon. Og om man får noe ekstra ved å henvise til en operasjon enn om konsultasjonen ikke medfører noen henvisning. Og isåfall hvor mye dette er snakk om, og hvordan praksisen er definert.

 

Skal lese gjennom tarriffen linket over, kanskje det kommer frem der.

Lurer du på dette fordi du har en mistanke om at legene misbruker systemet og henviser flere enn nødvendig til unødig behandling og operasjon?

At det foreligger en ekstra kostnadspost i forbindelse med henvisning ville ikke overrasket meg.

 

edir: paragraf 8 sier at: Henvisning må ikke styres av personlig økonomiske interesser

 

Største kompensasjon i forbindelse med særdeles tidkrevende arbeide i forbindelse med henvisning er satt til 255kr ser det ut som.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig å ta taksten for tidkrevende henvisning om det ikke er snakk om en relativt omfattende sykehistorie som skal sammenfattes eller en grundig psykiatrisk henvisning. Vanlige henvisninger går relativt raskt og går under taksten for vanlig konsultasjon.

Lenke til kommentar

Lurer du på dette fordi du har en mistanke om at legene misbruker systemet og henviser flere enn nødvendig til unødig behandling og operasjon?

At det foreligger en ekstra kostnadspost i forbindelse med henvisning ville ikke overrasket meg.

 

edir: paragraf 8 sier at: Henvisning må ikke styres av personlig økonomiske interesser

 

Største kompensasjon i forbindelse med særdeles tidkrevende arbeide i forbindelse med henvisning er satt til 255kr ser det ut som.

 

Jeg vet nok om korrupsjon og usannheter innen medisin. Dette spørsmålet er i motsetning i eliminerings-enden av skalaen. Forøvrig fins det også noen nivåer imellom misbruk og upåvirket.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet nok om korrupsjon og usannheter innen medisin. Dette spørsmålet er i motsetning i eliminerings-enden av skalaen. Forøvrig fins det også noen nivåer imellom misbruk og upåvirket.

var det jeg trodde ja, legen din er ikke ute etter å ta deg, legen din vil bare ditt beste, hvis legen din henviste deg til psykiater eller psykiatrisk utredning er det ikke fordi han vil tjene penger på deg, det er fordi du trenger det. Noe paranoiaen din også peker imot.

Lenke til kommentar

var det jeg trodde ja, legen din er ikke ute etter å ta deg, legen din vil bare ditt beste, hvis legen din henviste deg til psykiater eller psykiatrisk utredning er det ikke fordi han vil tjene penger på deg, det er fordi du trenger det. Noe paranoiaen din også peker imot.

 

hehe

Stakkars lille gutt.

Du mener det ikke finnes korrupsjon eller usannheter innen medisin..? ok.

Lenke til kommentar

Det finnes korrupsjon og usannheter innen alle bransjer, jeg bare klarar å la være å la det absorbere 100% av min konsentrasjon.... noe som ville vært skadelig for ens psyke

 

Og du syns ikke medisin-feltet er en tanke mer vesentlig å sette seg inn i enn andre felt, siden det inkluderer helsen din, til dine foreldre, barn og alle andre?

 

Psyken min skal nok tåle endel sålenge jeg holder topp helse. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...