Atmosphere Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 Hei, Jeg driver en god del nettsider hvor jeg får betalt for reklame. Hvordan blir dette på selvangivelsen? La oss si at det er snakk om 150 000 kroner i året. Fører jeg det bare som annen inntekt, og betaler inntektsskatt? Tenker på sikt å åpne et AS, men tenkte på det jeg tjener nå i år.
krikkert Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 Det kommer an på hva slags nettside det er, altså hva du gjør med nettsiden. Rent passivt eierskap som bringer deg inntekt vil være kapitalinntekt (fordel vunnet ved kapital utenfor næring, skatteloven § 5-20). Aktivt eierskap (der du har en produserende rolle) vil enten være skattepliktig næringsinntekt (skatteloven § 5-30) eller skattefri hobbyinntekt. Om skillet mellom næring og hobby, se Skatteetatens informasjonsartikkel om hobby og næring og særlig om blogging som hobby eller næring. 1
Atmosphere Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Skrevet 12. januar 2014 Takk, jeg burde sjekket der først selv. Regner med at inntekt i denne skalaen blir næring.
krikkert Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 Når du driver virksomhet med driftsinntekter på over 50k skal du levere selvangivelse for næringsdrivende (RF-1030) og næringsoppgave (RF-1175). Har du avklart om virksomheten er merverdiavgiftspliktig?
1245112654122755325882462 Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 Skatt kan være ett minefelt for slikt viss man ikke setter seg godt nok inn i det. Jeg driver med litt forskjellig rart og lar alltid skattekontoret hjelpe meg med det der.
Bolson Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 (endret) Denne enkle om blogging/nett fra skatteetaten gir noe hjelp, http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Blogger-du/. Personlig er jeg ikke i tvil om at trådstarter med det angitte omfanget både er merverdiavgiftspliktig og driver næringsvirksomhet. Salg av annonseplass er i utgangspunktet en merverdiavgiftspliktig tjeneste, og man skal formelt sett registrere seg så snart omsetningen passerer 50 000 kr. Men i hvilken grad det skal beregnes mva på det enkelte salg av annonseplass på et nettsted er ikke helt enkelt å svare på. Hovedregelen er at annonser på en nettside er å regne som fjernleverbare tjenester, dvs at er kjøper av annonsen et utenlandsk foretak så skal det ikke regnes mva, mens er foretaket norsk skal det regnes mva. Endret 12. januar 2014 av Bolson
Atmosphere Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Skrevet 12. januar 2014 Det er ikke direkte annonser, men affiliatemarkedsføring og contextual ads (Adsense) -- amerikanske kjøpere -- så det skal vel ikke være moms i bildet?
Bolson Skrevet 12. januar 2014 Skrevet 12. januar 2014 Spiller ingen rolle, begge deler er regnet som merverdiavgiftspliktige tjenester, og medfører krav om merverdiavgiftsregistering når omsetning går over 50 000 kr. Om du skal betale moms på "salget" er et helt annet spørsmål, når det gjelder Adsense er vel situasjonen at det skal du ikke (så langt jeg kan lese meg til på nettet). Når det gjelder affiliatemarkedsføring så må nok det vurderes spesielt. Uansett vil du i ditt tilfelle i hovedsak tjene på å etablere et foretak og registrere deg i merverdiavgiftsregisteret. Om situasjonen er at du ikke skal registreres så vil du bare få nei. For det første vil du kunne trekke fra utgående mva på varer og tjenester du kjøper i Norge. Det gjelder selv om all omsetningen reelt sett gjøres uten inngående mva pga at det er salg til utenlands foretak/person. For det andre risikerer du ikke å komme i en situasjon der skattemyndighetene konkluderer med at du har drevet i strid med loven. En slik situasjon kan faktisk koste deg en del, noe en god del bloggere faktisk har oppdaget. Og leser du siden hos skatteetaten som jeg linker til, er faktisk affiliate nevnt spesifikt. 1
Atmosphere Skrevet 12. januar 2014 Forfatter Skrevet 12. januar 2014 Takk, jeg skal få satt meg skikkelig inn i det.
Atmosphere Skrevet 16. januar 2014 Forfatter Skrevet 16. januar 2014 (endret) Har sjekket opp en del nå: - Mine affiliates betaler meg fra USA, og de betaler ikke meg mva. på salget -- så jeg skal vel ikke betale mva videre (det er vel bare en avgift jeg "krever inn" for staten). Så selv om jeg kun holder meg til amerikanske bedrifter, så må jeg registrere meg (siden jeg omsetter for mer enn 50k?) - Vurderer å starte AS, siden det blir ryddigere (jobber òg fulltid) ... Koster vel bare rundt 6000, og da kan jeg holde overskuddet i selskapet og investere, f.eks. aksjekjøp. - Ellers, bare for å komplisere ting ytterligere: jeg bor i Spania, men er skattemessig bosatt i Norge. Hvis jeg da tar gevinsten inn på min spanske bankkonto, vil det være et problem? Det er billigere og flere amerikanske firma kan kjøre direct deposit til den, uten å gå via sjekk. Da gitt at jeg rapporterer dette inn og betaler skatt av det i Norge (jeg rapporterer uansett inn beholdningen på denne)? Dette er da hvis jeg ikke registrerer AS. - Hvis det skulle bli slik at jeg på sikt oppholder meg mer enn xxx dager i Spania, og da blir skattemessig bosatt der ... Er jeg da mer tjent på å opprette et utenlandsk selskap? (dette blir et helt annet kapittel, men det er bare noe jeg har lurt på) ... Det virker bare "for lett". Kan noen anbefale meg en god bok om skatteregler, for en ikke-økonom? Endret 16. januar 2014 av Atmosphere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå