Gå til innhold

Nødvendig å isolere armmuskler?


ræss93

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest flere steder at man ikke trenger å isolere biceps og triceps hvis man trener baseøvelser som mark, benk, bøy, militærpress, dips, pullups, stangroing. Trener altså gode gamle stronglifts 5x5.

 

Stemmer dette, eller vil man få større armmuskler av å isolere de?

Vet at ved å være nybegynner vokser de uansett, men når man har trent en stund? Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjenn om armmusklene dine holder løftene dine tilbake. Eksempelvis; blir triceps fortest sliten når du kjører benk eller militærpress? I så fall kan det være greit å spe på med litt ekstra tricep-øvelser på slutten av økta.

 

Samme gjelder biceps for pullups og roing.

 

Uansett vil du få godt utbytte på triceps og biceps gjennom vanlig SL5x5, så det er på ingen måte en nødvendighet å kjøre isolasjonsøvelser.

 

I mitt eget tilfelle har jeg den siste tida kutta ned på isolasjonsøvelsene fordi det gjør økta litt kortere, og jeg føler ikke at jeg "har så mye igjen" når jeg starter. Det hjelper på motivasjonen, og jeg sper heller på isolasjonsøvelser på eget initiativ, i stedet for å ha det som en fast rutine.

 

Merker du at du synes øktene blir for lange, kan det være en god idé å gjøre det samme. Kjør dem når du føler for det, og dropp det gjerne om du ikke føler for det.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Dette er nok relativt individuelt, og svaret ligger nok i hvilke resultater du vil se. Du vil få trent musklene rimelig godt gjennom en vanlig gjennomkjøring av et 5x5 program, men du får ikke kjørt dem ut som en kroppsbygger får, og du hadde antagelig opplevd noe mer vekst i armer hvis du hadde isolert dem i tillegg.

Lenke til kommentar

Det stemmer at ved korrekt utførelse av stronglift programmet skal du i utgangspunktet slippe. Da også viss du legger til pull-ups og dips burde du være all sett. Men dersom du har begresninger i armene så ville jeg heller lagt til mer fokus på å gjøre skikkelige støtteøvelser før jeg begynte med curls, du kan kjøre press med stopp, benk med stopp, bøy med stopp osv. Du kan kjøre repetisjonene sakte og lange. Du vil på denne måten bruke treningstiden din mer effektivt og du vil få styrken i de musklene du trenger for å progreserer. Men alle vil komme til det stadiet i SL programmet der du på perioder ikke kommer lengre. Når du kommer dit kan det være greit å legge inn litt støtte, men du kan fint støtte med baseøvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...