Gå til innhold

Gå fra utvikling -> drift ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først av alt, jeg liker å arbeide som programmerer. Men stillingen jeg har nå er ikke drømmejobben. Selv om oppgavene ikke er så ille, så gleder jeg meg ikke for å dra på jobb, og jeg er redd det ødelegger interessen min for faget.

 

Nå har det seg slik at det er en ledig stilling som linux-administrator i samme bedrift, og jeg vet jeg er kompetent og har interesse nok til å plukke opp en slik stilling ganske greit dersom jeg ble ansatt. Alt kjører Linux hjemme hos meg, utenom telefonen og kjøleskapet.

 

Spørsmålet mitt er, er det ett lurt karriereskifte å søke på denne stillingen? Er det lett å komme tilbake til utvikleryrke senere om jeg finner ut at drift ikke passer meg? Hva er fordelene og ulempene med en administratorjobb kontra utvikling?

 

Frågan de frågan.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen muligheter for å kombinere litt da?

 

Liker/har interesse for begge deler, og har og har hatt jobber hvor jeg har drevet med begge deler. Mest programmering i perioder hvor det har vært mest behov for det, og mer driftsrelaterte ting i andre perioder.

 

Men jeg tror ikke jeg kunne jobbet utelukkende med drift, foretrekker et miljø hvor både drift og utvikling "sitter i nærheten av hverandre" og hvor disse rollene i en viss grad glir over i hverandre.

Lenke til kommentar

Det er ganske stor avstand mellom drift og utvikling her i gården, så en kombinasjon drift og utvikling, eller devops rolle, er ikke aktuelt. Men de savner bedre kompetanse på drift av webservere internt, en kompetanse som utviklerne her sitter alene på (go figure). Har ikke inntrykk av at de er redde for, eller å holder tilbake for, scripting for å automatisere oppgaver, så min utviklerbakgrunn kommer til nytte på det punktet i det minste.

 

Blir det ikke mye telefoner og avbytelser når du er på drift? Min erfaring er at jeg blir fort sliten av avbrytelser når jeg prøver å komme inn i sonen mens jeg programmerer.

 

Det jeg er mest bekymret for er egentlig ikke det å prøve ut denne stilling, det er mer skummelt å tenke på at det kan bli en lang vei tilbake til en utviklerstilling senere. Har søkt på noen utviklerstillinger som klaffer bedre med interessene mine, og det var hard konkurranse og mange søkere på disse. :hmm:

Lenke til kommentar

Hmm.. veien til utviklerdrømmejobben er naturligvis nærmere om jeg fortsetter å bygge mine erfaringspoeng der jeg er.

 

Men jeg aner ikke om system administrator kan være en drømmejobb for meg heller før jeg har forsøkt. Situasjonen min kan sammenlignes med en snekker som liker å dra ut med seilbåt i helgene, og så plutselig ringer noen på døren og spør om han ønsker å mønstre på en fregatt. Plutselig er han blitt en sjømann, men når fridagene kommer drar han kanskje ikke mer ut å seiler fordi han er mettet av sjøluft og bølgeskvulp. Da vil han kanskje ta opp snekkeroppdrag på fritiden istedenfor.

Det fine er at mannen nå er sin egen herre og selv bestemmer hvilke oppdrag han skal påta seg. :wee:

Lenke til kommentar

Iallefall til oss, så har vi folk som har gått mellom drift og utvikling, burde ikke stoppe deg. Men, tenk igjennom om det er drift du vil jobbe med. Det er en litt annen skute enn utvikling (og ja, ofte kan man bli like forheftet om man blir avbrutt, men, gode systemer minimerer avbrudd, både på drift og utvikling) Jeg ville luftet det for sjefen, sagt at du var interessert for å sjekke det ut hvis du kunne få litt mer info om hvilke oppgaver som de så for seg at du skal påta deg hvis du skulle gå over til drift.

Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig fint om sjefene vår åpne for litt gjennomtrekk slik du er vant med Lock-Aze. Standard prosedyre hos oss er nok at det utlyses stilling og så søker man dit man ønsker gjennom de vanlige kanalene. Da er det opp til sjefene å bedømme om de interne skal få fortrinn tror jeg. Men det må jeg bare avvente å se visst det blir en aktuell problemstilling. Det snakkes mye om å kjøpe utviklertjenester fra eksterne om dagen, så jeg skrur ikke opp håpet om at de holder av skrivebordet mitt til jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Vi har forrett på utlyste stillinger, men. Jeg kan gå i morgen og si til sjefen at jeg vil legge inn ett ønske om å bytte avdeling til f.eks utvikling. Disse kan man få gjennomslag på hvis man kan begrunne ønsket sitt. En del på drift til oss er programmerere, jeg kan programmerere i java, Python, PHP (og ett par språk til) men har ikke ett genuint ønske om å jobbe med utvikling, trives veldig godt på drift. Mye fordi jeg liker å drifte og vi har mye å gjøre.

 

Selv om stillingen er utlyst, så står jeg fremdeles der at det går å snakke med sjefen, eventuelt spørre om du kan få være sammen med drift i en dag eller tre. I værste tilfelle, så får man ett nei til svar ;)

Lenke til kommentar

Du kommer med fornuftige råd Lock-Aze. Men uten at jeg skal gå så mye inn på det, så har det ikke lyktes for meg å bli overført fra ett team til ett annet på samme seksjon, selv om det hadde betydd veldig mye for meg. Din bedrift virker å ha en annen personalkultur enn det jeg har blitt kjent med. I mitt tilfelle føler jeg meg nødt til å riste terningene å se hvordan de lander på bordet (søke, og håpe på at det var det rette valget). Selv om drift skulle vise seg å være ett feil valg, så har jeg alltid hatt ønske om å spesialisere meg i retning mot Linux-plattformen, i en eller annen form. Jeg håper på det beste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...