Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mindfulness like bra som medisiner?


dag1234

Anbefalte innlegg

Det kan være jeg var for forsiktig der, VS.

 

Jeg kjenner DAT kun av omtale, og er skeptisk til at wiki alltid er helt pålitelig. Jaffal i en artikkel som dette med mange huller og svak redigering.

 

Det kan virke som om DAT er en terapi som tar litt herfra og litt derfra, noe mindfulness, noe kognitiv, noe affektregulering, noe øking av stresståleranse, noe mentaliseringsterapi, og så bort etter.

 

Men jeg skal ligge lavt, for jeg kjenner lite til dette, og det er ikke mange årene siden det kom til Norge. Sikkert mindre enn 10 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk sier også om behandling som foregår i dag at det bare er for å skape ro i institusjonene (utdanningsinstitusjonene, "vi doper ned barn"). Det burde være ulovlig å medisinere bare på bakgrunn av problemer på/med skolen. Spesielt er det sjokkerende at de bruker medisiner som kan gi seksuell dysfunksjon og ødelegge den seksuelle utviklingen av barn som førstevalg, når tilsvarende medisiner uten denne bivirkningen er dokumentert å være like effektive.

 

Angående mindfulness så er det egentlig litt feil å tenke på det som et "noe", for mindfulness er den naturlige måten å være på som alle starter med. Det er ingen ting, bare fraværet av andre ting.

Lenke til kommentar

SSRI-medisiner. Og Wellbutrin, som ikke gjør det, er dokumentert like effektiv mot depresjon, som kan være det offisielle alibiet for å skrive ut SSRIer.

 

ADHD-medisiner kan jeg ikke nok om, men jeg er skeptisk til at forbruket øker sånn. Det er neppe mye fler enn før som har ADHD.

 

ADHD-medisin brukes på de som ikke oppfører seg på skolen, mens SSRI brukes på de som ikke oppfører seg ved å ikke gå på skolen.

 

Det som er dumt er at man kan ikke forby medisinene heller, for noen trenger dem. Men å forby å bruke SSRI som førstevalg ved psykiske problemer for barn under 18 år skulle ikke være noe problem, egentlig, spesielt ettersom effekten er spesielt dårlig dokumentert for denne aldersgruppen.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

SSRI-medisiner. Og Wellbutrin, som ikke gjør det, er dokumentert like effektiv mot depresjon, som kan være det offisielle alibiet for å skrive ut SSRIer.

 

ADHD-medisiner kan jeg ikke nok om, men jeg er skeptisk til at forbruket øker sånn. Det er neppe mye fler enn før som har ADHD.

 

ADHD-medisin brukes på de som ikke oppfører seg på skolen, mens SSRI brukes på de som ikke oppfører seg ved å ikke gå på skolen.

 

Det som er dumt er at man kan ikke forby medisinene heller, for noen trenger dem. Men å forby å bruke SSRI som førstevalg ved psykiske problemer for barn under 18 år skulle ikke være noe problem, egentlig, spesielt ettersom effekten er spesielt dårlig dokumentert for denne aldersgruppen.

nå må du og huske at selv om det i teorien er en like bra medisin, så fungerer disse medikamentene veldig varierende fra person til person.. jeg hadde ingen som helst hjelp i wellbutrin men reagerer på andre merker.

Lenke til kommentar

 

Noe tyder faktisk på det

Artig vinkling. Men den rapporten viser at ved å redusere smerten, så minker faren for mén etter smerteopplevelsen. Ganske så opplagt.

 

 

Tenker på det med det å faktisk redusere stress. Hvis det som skal til for å bli bedre er å dempe stress, vil det jo også være ganske opplagt at verktøy som reduserer det vil gjøre en bedre. Det er også forskjell på det å ta piller og det å trene, sånn evolusjonært sett: Det er flere som er psykisk syke grunnet fravær av aktivitet, enn fravær av piller.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1538350

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Tenker på det med det å faktisk redusere stress. Hvis det som skal til for å bli bedre er å dempe stress, vil det jo også være ganske opplagt at verktøy som reduserer det vil gjøre en bedre.

Det vil vel være en forskjell her om det er stress i seg selv som er problemet, eller om stress er et varsel/symptom/resultat av et underliggende problem. I det siste tilfellet vil aktiv reduksjon av stress bare kamuflere problemet, enten det er via piller, aktivitet eller mindfulness. Jeg tenker at det å "føle seg bedre" er i samme kategori. Det er gjerne ikke følelsene som er problemet i seg selv, de bare varsler om noe annet som er galt. Da hjelper det ikke i lengden å be budbringeren dempe seg. :)

 

Det er flere som er psykisk syke grunnet fravær av aktivitet, enn fravær av piller.

Det er det vanskelig å være uenig i. :)

Lenke til kommentar

 

Tenker på det med det å faktisk redusere stress. Hvis det som skal til for å bli bedre er å dempe stress, vil det jo også være ganske opplagt at verktøy som reduserer det vil gjøre en bedre.

Det vil vel være en forskjell her om det er stress i seg selv som er problemet, eller om stress er et varsel/symptom/resultat av et underliggende problem. I det siste tilfellet vil aktiv reduksjon av stress bare kamuflere problemet, enten det er via piller, aktivitet eller mindfulness. Jeg tenker at det å "føle seg bedre" er i samme kategori. Det er gjerne ikke følelsene som er problemet i seg selv, de bare varsler om noe annet som er galt. Da hjelper det ikke i lengden å be budbringeren dempe seg. :)

 

Det er flere som er psykisk syke grunnet fravær av aktivitet, enn fravær av piller.

Det er det vanskelig å være uenig i. :)

 

 

Ja, enig der :) Men å redusere stress riktig, som også går under kamuflering, kan kanskje være litt det samme som å nedtrappe på rusmidler. Hvis noe ubehag kamufleres og dempes, kan personen nyttuggjøre seg av annen terapi. Det er kanskje litt av grunnen til at medisiner og psykoterapi fungerer bedre sammen.

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Hvis noe ubehag kamufleres og dempes, kan personen nyttuggjøre seg av annen terapi. Det er kanskje litt av grunnen til at medisiner og psykoterapi fungerer bedre sammen.

Det finnes sikkert slike tilfeller, ja. Kanskje psykiatere bør få retningslinjer som sier at der det finnes et terapeutisk alternativ, der skal medisin kun gis hvis det øker mottakeligheten for terapien, i lavest mulig doser, og medisineringen skal opphøre så fort som mulig.

 

Her kan sikkert teknikker som mindfulness i noen tilfeller komme inn istedenfor medisiner. Altså at mottakelighet for helbredende terapi kan økes gjennom stressreduserende teknikker.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det er flere som er psykisk syke grunnet fravær av aktivitet, enn fravær av piller.

Det å si at man er psykisk syk på grunn av fravær av aktivitet blir som å si at man brakk foten fordi den var i gips. Du blander helt årsak og virkning.

 

nå må du og huske at selv om det i teorien er en like bra medisin, så fungerer disse medikamentene veldig varierende fra person til person.. jeg hadde ingen som helst hjelp i wellbutrin men reagerer på andre merker.

Man skal alltid starte med å prøve den behandlingen med færrest alvorlige bivirkninger, selv om den er minst effektiv. Hvis den ikke virker prøver man en kraftigere behandling. Det er en gylden, nærmest ubrytelig regel som likevel brytes til stadighet.
Lenke til kommentar

Det å si at man er psykisk syk på grunn av fravær av aktivitet blir som å si at man brakk foten fordi den var i gips. Du blander helt årsak og virkning.

 

Først og fremst var det for å poengtere noe. Det er viktig å være fysisk aktiv i alle fall.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23798298

 

edit: Men så kan det være veldig vanskelig når man er psykisk syk, eller at det blir for mye.

Endret av jadaimorgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...