Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp FTP-server


Anbefalte innlegg

Jobber som fotograf og har denne problemstillingen: har i dag et kamera med wifi-batterigrep som kan settes opp til å sende bilder til en server. Men hvordan setter jeg opp dette?

 

Jeg trenger at de på avishuset enkelt kan få tilgang til serveren og hente ut bilder, men vil gjerne ha to forskjellige mapper slik at jeg kan ha en til privat bruk.

 

Jeg bruker Mac, men avishuset bruker Windows. Skaper dette problemer?

 

Må jeg ha et eget domene før jeg kan sette opp en server? Er helt ny på dette :) håper noen kan forklare!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber som fotograf og har denne problemstillingen: har i dag et kamera med wifi-batterigrep som kan settes opp til å sende bilder til en server. Men hvordan setter jeg opp dette?

 

Jeg trenger at de på avishuset enkelt kan få tilgang til serveren og hente ut bilder, men vil gjerne ha to forskjellige mapper slik at jeg kan ha en til privat bruk.

 

Jeg bruker Mac, men avishuset bruker Windows. Skaper dette problemer?

 

Må jeg ha et eget domene før jeg kan sette opp en server? Er helt ny på dette :) håper noen kan forklare!

 

Skaff deg en NAS, opprett en privat bruker og en kontorbruker som bare har lesetilgang. sett den opp med f.eks. dropbox, så sendes bildene fra kameraet direkte til dropbox eller fra kameraets/batterigrepets funksjon til en mappe i serverens dropbox mappe. Hvordan dette settes opp for kameraet/batterigrepet ditt, må du nesten lese deg til i manualen.

 

PS! Alle/flere av NAS'ene har innebygget FTP-server, så det er bare å aktivere det i programvaren, og så sette innstillingene i kameraet/batterigrepet, om du ikke vil benytte Dropbox eller tilsvarende tjenester.

 

Det som ev. blir litt kinkig, er om du ønsker å styre fra kameraet om bildet skal til privatbrukeren eller om det skal direkte til kontorbrukeren slik at det umiddelbart blir tilgjengelig for oppdragsgiveren. Om du godtar at alt sendes til f.eks. privatbrukeren, og så må du selv inn via web og sende kun ønskede bilder til kontorbrukerens mappe, eller motsatt, så blir ting "litt" enklere.

 

En NAS eller FTP-server er helt uavhengig av hvilket OS du kjører på arbeidsstasjonen, da trafikken går over nett, og altså bruker TCP/IP. Den trenger heller ikke eget domene, men kan kjøre på subdomene hos NAS-leverandøren for web-tilgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...