Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal snart gå til innkjøp av ny laptop og har siklet en del på diverse ultrabooks, det finner MANGE av dem, men de har alle Intel ULV prosessorer, noe jeg ikke ønsker da jeg trenger en del prosessor ytelse. MEN jeg vil heller ikke gi vekk batteritid ved å kjøpe et gigantisk beist med en quadcore eller lignende.

Det er derfor jeg har sett en del på Apple Macbook Retina 13.

 

Har aldri hatt sansen for Apples OSer og skal derfor ha Windows 7/8 eller Ubuntu, men siden den skal brukes på skole trenger jeg Windows for å få full kompabilitet med alle slags programmer osv...

 

Lurte derfor på om det er noen spesielle problem ved å kjøre Windows på en Macbook når det kommer til drivere og f.eks batteritid.

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt Win 8.1 litt gjennom Bootcamp på Macbook Pro fra 2012.

 

GPU switching fungerer ikke med Bootcamp driverne (har forsåvidt kke noe å si på 13 tommeren som ikke har to GPUer) som gjør at batteritiden blir dårligere med 15 tommeren som har to GPUer.

 

Utenom dette har jeg to problemer med Bootcamp:

1. Trackpaden fungerer mye dårligere enn i OSX. Mange gestures støttes ikke og tap to click fungerer dårlig (følsomheten er for stor så den registrerer trykk hele tiden). For min del gjorde dette at jeg måtte bruke ekstern mus isteden.

2. Thunderbolt fungerer ikke ordentlig i Windows. Problemet her er at hvis du setter maskinen i sleep modus så ser ikke Windows enhetene lenger når du vekker den senere. I tillegg er ikke chaining av enheter støttet, du er altså begrenset til like mange enheter som maskinen har Thunderbolt porter.

 

Kan også nevne at å kjøre Windows applikasjoner i OSX gjennom Parallells fungerer veldig bra (bortsett fra spill). Da slipper man problemene som Bootcamp har.

Lenke til kommentar

Kjøpte akuratt retina 15" versjonen for å gjøre det samme som deg. Trengte en kraftig bærbar som samtidig var "tynn".

 

La inn Windows 8.1 via bootcamp, og det fungerer tilfredstillende. Det var noe problemer med å få lagt det inn via bootcamp, da bootcamp assistenten i OS X ikke "bare fungerer", den klarte ikke å opprette windows partisjonen riktig, så måtte gjøre det manuelt.

 

Etter jeg hadde lagt inn windows, la jeg inn en annen driver for trackpaden, trackpad++, som gir deg "full" kontroll over hvordan trackpaden fungerer i windows.

 

Har ikke fått testet batteritid nok, men er ganske sikker på at hvilemodus er mer effektivt ved bruk av OS X enn windows.

 

Tastatur layouten er også noe anderledes enn de fleste laptoper. Mangler blant annet "home", "end" og "delete", 3 knapper jeg benytter ofte. I OS X fungerer pil venstre og pil høyre som hhv home og end, men ikke på en fullgod måte. Antar det samme kan gjøres i windows, men har foreløpig ikke gjort noe stort arbeid på pcen, kun lagt inn programmer som trengs og lekt meg med andre programmer.

 

Får ikke testet knappene når jeg skriver her. Er i OS X nå for å teste det ut, noe som foreløpig ikke imponerer voldsomt. Tipper OS X kun vil bli brukt til å se film og enkel nettsurfing dersom batteritiden viser seg å være bedre i OS X for min del.

Lenke til kommentar

Macbook "har" ULV så skjønner ikke helt hva du mener.

Cpu du får med sen 2013 Macbook pro retina 13 :

I5 er av type "Haswell" (i5-4258U)

Og i7 er type "Haswell" (I7-4558U)

Begge disse er ULV med Iris igpu og dual core.

 

 

Virker litt sløvt å anskaffe Mac om du skal kun bruke windows på den.

Bedre ikke å ha et os i mellom , og istedet kjøre ditt primær os rett på hardwaren.

Tilsvarende cpu vil du kunne få med windows pc typer som f.eks asus zenbook ux301, samsung ativ 9 for å nevne noen.

Ux301

http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-Infinity-UX301LA-Ultrabook.103027.0.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Virker litt sløvt å anskaffe Mac om du skal kun bruke windows på den.

Bedre ikke å ha et os i mellom , og istedet kjøre ditt primær os rett på hardwaren.

 

Men man har da ikke noe OS "imellom". (Med mindre man kjører Parallells eller lignende.) Man booter rett i Windows. Jeg har gjort det på bærbare og stasjonære Mac'er i flere år, med XP, Win 7 og Win 8. Det funker helt fint det. Noen små driverproblemer enkelte ganger, og i likhet med Psy bruker jeg helst eksten mus.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

Installerer du windows på en mac får du sannsynligvis svært mye dårligere batteritid. Såvidt jeg har forstått kan dette redusere batteritiden med nesten 50% ut fra det jeg har forstått. Jeg har fått det forklart at windows er svært dårlig programvare mtp. strømforbruk.

 

Jeg er interessert i det motsatte. Kjøpe windows pc og installere OSX da jeg har forstått at dette kan øke batterilevetiden. Noen som vet om det er mulig å dualboote osx og windows 8?

Endret av lars_E_E
Lenke til kommentar

Har aldri hatt sansen for Apples OSer og skal derfor ha Windows 7/8 eller Ubuntu, men siden den skal brukes på skole

 

Noen liker mora, og andre dattera, som man sier, OS X og Ubuntu er ikke akkurat to veldig forskjellige OS, kjørte Ubuntu en liten stund på Mac-book'en, men endte opp med at det ble like greit med OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...