Gå til innhold

Offshore/skipselektriker


Anbefalte innlegg

Heisann!

Har noen raske spørsmål. Vet jeg har stilt noen av de samme spørsmålene før, men det er noen ting som ikke er helt klarert.

 

Jeg er som sagt en gutt på 17 år som har en drøm om å komme seg offshore som elektriker. Det nærmer seg snart tid for å levere søknad, og jeg lurer på hva jeg skal søke som... Er sjansene størst ved å søke på skip (er det bare å søke lærlingplass på skip, så får man kursene og det nødvendige?) eller skal jeg bare søke meg offshore med en gang?

 

Jeg lurer også veldig på hvor jeg finner stillingene som etterlyses både på skip og på plattform. Har vært inne på statoil, men kan med hånden på hjerte si at jeg ikke ble noe klokere. Håper på svar fra personer som jobber på skip eller plattform.

Mvh gutt 17

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kurs er totalt urelevant for lærlingplasser.

 

Gå 2 år elenergi, søk statoil, søk skipselektriker VG3. Får du ikke statoil o.l går du videre til VG3, søker statoil igjen, og til rederier som skipselektriker på samme tia så ser du hvor du ender opp.

 

men ærlig talt: søk. nøyaktig det samme diskuteres hver eneste måned.

Lenke til kommentar

Søk lærlingplass på skip, som skipselektriker... Kontakt maritimt opplæringskontor ( feks www.maropp.no )

Note, at du må ha et ekstra år på skole, men dette fikser opplæringskontoret. Du får alle kurs du trenger for å begynne som skipselektriker lærling på båt. Dette var veien jeg gikk.

Jepp, det er EN vei. Ikke heng deg opp i Statoil. De er først og fremst en operatør. Letter å gå via rederier, eller starte på et verft eller et serviceselskap som server offshoreindustrien.

Lenke til kommentar

Søk lærlingplass på skip, som skipselektriker... Kontakt maritimt opplæringskontor ( feks www.maropp.no )

Note, at du må ha et ekstra år på skole, men dette fikser opplæringskontoret. Du får alle kurs du trenger for å begynne som skipselektriker lærling på båt. Dette var veien jeg gikk.

Må jeg ha helseattest når jeg skal søke som skipselektriker?

 

Jobber du offshore, skipstrixxy? Kunne du eventuelt fortalt veien du gikk fra skipselektriker til plattform og hvordan livet er ute på sjøen

Lenke til kommentar

Må jeg ha helseattest når jeg skal søke som skipselektriker?

 

Jobber du offshore, skipstrixxy? Kunne du eventuelt fortalt veien du gikk fra skipselektriker til plattform og hvordan livet er ute på sjøen

 

Altså. For å bryte tingene litt ned her.

 

Skal du jobbe på båt må du ha helseattest ja. MEN, du kan ikke begynne å jobbe som skipselektriker helt uten videre. Jeg har forklart dette ganske mange ganger rundt om på forumet her nå, men jeg skal gjøre det en gang til.

 

Etter fullført vg2 (det som nå heter VG2 Elenergi) kan du søke ett hvilken som helst av norges Maritime Opplæringskontor om lærekontrakt som Skipselektriker.

 

Så sier vi her da; at du kommer igjennom nåløyet og opplæringskontoret tar deg inn.

 

Da startet du på et tredje år skole. VG3. Her får du og Sikkerhetskurs (IMO 60) og helseattesten din (så lenge du blir godkjent av sjømanslegen såklart....) + annen fordypning som er relevant for at du skal kunne jobbe som elektriker på båt.

 

Etter dette skoleåret og to avlagte og beståtte eksamener, begynner du å jobbe som lærling på båt (du er garantert lærekontrakt i rederi så lenge opplæringskontoret tar deg inn). Etter læretiden tar du fagbrevet som elektriker, og får forhåpentlig vis fast arbeid i rederiet ditt. Det er mulig at denne utdannelsen blir omlagt til setvifikat-ordning igjen. Men pr. dags dato tar du fagbrevet som Elektriker, med kompetanse for båt.

 

Dersom det i fremtiden blir omlagt til setvifikat for skipselektrikere, er det stor sansynlighet at man må på Teknisk fagskole etter læretiden, på samme måte som maskinister. Jeg mener dette er en veldig fornuftig ordning, da utdannelsen slik den er i dag er noe kort, i forhold til alt du må kunne.

 

Men slik det er nå: Når du har fått fagbrevet kan du søke platform med du gidder, men jeg anbefaler deg å være på sjøen en stund å skaffe deg erfaring. Det å jobbe på sjøen er en helt fantastisk arbeidsplass. Personlig trivdes jeg langt bedre på sjø enn rigg, men fritidsordningene er jo bedre her. Hadde det ikke vert for 2/4 ordningen hadde jeg hoppet tilbake til båt ASAP :-)

 

Det var hvertfal min vei.

 

Jeg søkte elektrikerlærling i Statoil og, men kom ikke inn. 700 søkere på 6-8 plasser er ..... lotto

 

add:

Ta kontakt med www.maropp.no vedrørede spørsmål om utdannelsesløpet. Det er ikke så vanskelig som du tror.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Dersom det er krav om at du har helseattest for å søke lærlingplass så er vel det oppgitt i kravene frå firmaet? Høyrest snodig ut om ikkje firmaet betalte den, men det er mange aktørar der ute.

 

La oss nå se.

 

Statoil legger ut en søknad på 5 elektrikker stillinger, disse stillingene kan få i mellom 1500-2000 søkere.

Velger du da dem du må betale for å få i gang i arbeid eller velger du dem som allerede har alt klart?

 

Når du er blitt ansatt betaler dem selvfølgelig for repitisjon.

Denne kan tas hos fastlege?

 

Nei. Må være en godkjent lege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...