Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man smitte seg selv?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du stapper handa nedi en fraukjeller og smatter på handa etterpå så kan du sikkert smitte deg selv med noe rart.

Kan jo alltids stikke på sjukehuset eller et treningssenter og slikke på alle dørhandtak osv.

 

Om det er en god ide kan du vurdere selv.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Hvis du har herpes i skrittet mener jeg det kan spre seg til leppene hvis du klør på begge steder.

 

Du mener nok feil. Først og fremst pleier HSV-1 å dominere kroppen din, så hvis du har HSV-1 så har du mindre sjanse for å få HSV-2 fordi kroppen din bygger antistoffer mot herpes-viruset. For det andre så er det to forskjellige virus, så HSV-1 liker svært sjeldent å smitte fjeset og munnåpningen fordi det ikke trives i disse områdene.

 

Når det er sagt så er det ikke umulig for to parter å smitte på tvers av hverandre med oralsex, men å smitte seg selv er i praksis umulig.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du mener nok feil. Først og fremst pleier HSV-1 å dominere kroppen din, så hvis du har HSV-1 så har du mindre sjanse for å få HSV-2 fordi kroppen din bygger antistoffer mot herpes-viruset. For det andre så er det to forskjellige virus, så HSV-1 liker svært sjeldent å smitte fjeset og munnåpningen fordi det ikke trives i disse områdene.

 

Når det er sagt så er det ikke umulig for to parter å smitte på tvers av hverandre med oralsex, men å smitte seg selv er i praksis umulig.

Det at d ikke liker seg i fjeset er vel ikke det samme som at det ikke kan overføres dit?

Lenke til kommentar

Det at d ikke liker seg i fjeset er vel ikke det samme som at det ikke kan overføres dit?

 

Det er flere faktorer som spiller inn. HSV-1 og HSV-2 går litt på tvers om hverandre på hvor de holder til, varierende fra person til person. Men en av disse virusene vil alltid dominere kroppen din.

 

Kun oral kontakt på tvers av personer, ikke deg selv, kan smitte.

 

Ja, du kan smitte deg selv!

Hvis du har herpes (ikke kjønnssykdommen) rundt leppene, tar på det. så tar du deg i underlivet uten å vaske henda. Vips, så har du fådd herpes kjønnssykdommen. Den kan du videre smitte andre med. Det samme gjelder vorter..

 

Nei. Som sagt så kan du ikke smitte deg selv. Du kan smitte andre med oralsex på tvers av herpes, men ikke deg selv. Ihvertfall ikke ved å bare ta deg på underlivet. Les mitt tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

 

Det er flere faktorer som spiller inn. HSV-1 og HSV-2 går litt på tvers om hverandre på hvor de holder til, varierende fra person til person. Men en av disse virusene vil alltid dominere kroppen din.

 

Kun oral kontakt på tvers av personer, ikke deg selv, kan smitte.

 

Nei. Som sagt så kan du ikke smitte deg selv. Du kan smitte andre med oralsex på tvers av herpes, men ikke deg selv. Ihvertfall ikke ved å bare ta deg på underlivet. Les mitt tidligere innlegg.

Det er tilfeller hvor smitte kommer fra uhygenisk håndvask og f.eks onanering..

 

Har selv hatt forkjølelsessår-varianten siden jeg var bitteliten, og ALLTID fått beskjed, av samtlige leger om å være veldig nøye men håndvask når det kommer til plukking på sår og skorper. Vaske fingra før man går på do så man ikke smitter seg selv. Det forekommer kanskje oftest slik du forteller det, men sjangsen for å smitte seg selv er jo apsolutt til stedet.

 

På en måte har du kanskje rett, men jeg mener det er naivt og stole blindt på dette. https://www.onlinelege.no/svar/_smitter-munnherpes-til-underlivet_ref:baddeff42

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

Det er tilfeller hvor smitte kommer fra uhygenisk håndvask og f.eks onanering..

Har selv hatt forkjølelsessår-varianten siden jeg var bitteliten, og ALLTID fått beskjed, av samtlige leger om å være veldig nøye men håndvask når det kommer til plukking på sår og skorper. Vaske fingra før man går på do så man ikke smitter seg selv. Det forekommer kanskje oftest slik du forteller det, men sjangsen for å smitte seg selv er jo apsolutt til stedet.

På en måte har du kanskje rett, men jeg mener det er naivt og stole blindt på dette. https://www.onlinelege.no/svar/_smitter-munnherpes-til-underlivet_ref:baddeff42

 

Kilden din bekrefter jo min påstand. No?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...