Gå til innhold

Er det dumt å trene samme ting 2 dager etter hverandre?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har endelig funnet en måte å trene på som jeg virkelig liker, nemlig løping. Jeg har hørt at det ikke er bra å trene det samme hver dag, men jeg vet ikke om noe annet jeg kan gjøre, så da blir det løping hver gang. Så jeg lurer, hvorfor er det ikke bra å drive med samme type øvelse hver dag, og hva slags "skade" kan dette gi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør variere treningen for å få trent de forskjellige muskelgruppene i beina, forsåvidt også i resten av kroppen. Du kan lett variere treningene ved å ha forskjellig fokus hver gang. Dette innebærer da å ta langturer der du løper jevnt og lenge, ha lange og korte drag (intervaller), bakkeløp, styrketrening, trene løpeteknikk osv. Kort sagt så er det gode muligheter for å variere treningen. Du kan også vurdere å begynne med en "løpesport". orientering, terrengløp, maraton og spurt er noen eksempler.

 

Har litt dårlig tid nå, skal se om jeg kan komme med et litt mer komplett og utfyllende svar senere i kveld. :)

 

 

 

Tråden kan flyttes til riktig sted av en moderator.

Endret av Grankongen
Lenke til kommentar

Løping i seg selv er ikke så krevende for beinmuskulaturen som det er for det kardiovaskulære systemet. Muskelfibrene blir ikke rekruttert på samme nivå som de ville blitt under en tung beinøkt på treningssenteret, så jeg tror ikke du skal tenke på at det kommer til å sette en stopper for din progresjon i noe betydelig grad - i hvert fall ikke om det er distanseløping det er snakk om.

 

Det skader angår, bør du ha løpesko og det kan være lurt å tøye ut i noen minutter etter økten er ferdig. Underlag er også en viktig faktor ettersom mye løping på asfalt er kjent til å skape kneproblemer hos mange.

Lenke til kommentar

Løping i seg selv er ikke så krevende for beinmuskulaturen som det er for det kardiovaskulære systemet. Muskelfibrene blir ikke rekruttert på samme nivå som de ville blitt under en tung beinøkt på treningssenteret, så jeg tror ikke du skal tenke på at det kommer til å sette en stopper for din progresjon i noe betydelig grad - i hvert fall ikke om det er distanseløping det er snakk om.

 

Det skader angår, bør du ha løpesko og det kan være lurt å tøye ut i noen minutter etter økten er ferdig. Underlag er også en viktig faktor ettersom mye løping på asfalt er kjent til å skape kneproblemer hos mange.

Tøying er ikke skadeforebyggende. Tøying gjør man kun for å øke mobilitet.

Lenke til kommentar

 

Og nettopp ved bedre mobilitet unngår man en rekke skader som strekk, etc.

Har sett flere studier som konkluderer med ingen forskjell i skader hos de som tøyer vs de som ikke tøyer etter løping. Men det du sier kan være sant og økt mobilitet er ikke en ulempe men det er ikke must å tøye etter løping eller annen trening.

Lenke til kommentar

Har sett flere studier som konkluderer med ingen forskjell i skader hos de som tøyer vs de som ikke tøyer etter løping. Men det du sier kan være sant og økt mobilitet er ikke en ulempe men det er ikke must å tøye etter løping eller annen trening.

 

Er klar over det, og jeg tøyer aldri selv, men mange idrettsutøvere sliter med strekk pga. mangel på mobilitet. Rask dragning av en muskel over dens tilbøyelighet ender ofte i strekk. Ved uttøyning vil du være mer fleksibel og dermed redusere sjansen for å få strekk, og dette er særdeles viktig for løpere.

Lenke til kommentar

Finn et treningsprogram på bodybuilding.com :) der er det mye bra.

 

Jeg kjører denne uka (varierer på øvelse og muskelgrupper fra uke til uke etter formen) har jeg tatt dåelig en uke på rygg tar jeg den dobbelt neste uke foreks. Men de jeg kjører er:

 

Dag 1 Bryst +cardio

Dag 2: rygg

Dag3 :fri Eller cardio

Dag4: bein

Dag 5 skuldre

Dag 6 bryst og tricep. Eller dag1: bryst og tricep -> rygg bicep-> bein skuldre

 

Alle er forskjellige og mange vil mene min split er dårlig, men jeg har trent fra jeg var 16-21 år og nettopp nå har jeg funnet ut hva som fungerer optimalt for meg.

Lenke til kommentar

Er ingen fitness-guru, men er nok veldig individuelt mtp. form.

 

Hvis man f.eks. løper mye, kan en løpe hver eneste dag. Noe som er lettere å komme til, ettersom vi bruker beina så mye som vi gjør. Er nok ingen god idé for de fleste å trene andre muskelgruppen, etter hverandre. Men for de godt trente på den bestemte muskelgruppen, vil kroppen som regel være mer mottakelig for treningen. Ja, alle trenger hvile, men det er fortsatt en forskjell vil jeg tro.

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...