Gå til innhold

DNS-Server svarer ikke, prøvd alt.


Anbefalte innlegg

Jeg restarta ruteren tidligere og når den skrudde seg på igjen så mistet alle i huset internettet. Når jeg feilsøkte med windows 7 så sto det at "DNS serveren svarer ikke". Ingen maskiner eller mobiler får nett.

 

Gikk inn på ruteren for å se. Sånn ser forsiden ut:

 

TeLLj5a.png

Ser jo ut som det er nett på ruteren. Når DSL kabelen ikke står i så er det ingen tall i "Line Rate" rutene. DNS server adressen puttet jeg manuelt inn, og er DNS serveren til min lokale ISP. Akkurat nå står Default Gateway instillingene mine på automatisk, men har også prøvd å skrive inn noe manuelt, uten stort hell.

 

Sånn ser diagnostics vinduet ut ( aner ikke om dette er relevant):

gWE5pGE.png

 

Noen som vet hvordan jeg kan komme meg på nett igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sleit med dårlig/treig/ustabil DNS fra ISP, så jeg prøvde å bruke Google sine i stedet. Tror det er 8.8.8.8 og 4.4.4.4. Funka for meg, så er verdt et forsøk hos deg også ;)

Jeg har også brukt Google's DNS ett par år med greit resultat. Det ble gjort ifbm en feil hos Canal Digital da..

.. men iflg googles egen test så er det på tide å bytte tilbake: https://code.google.com/p/namebench/

Den foreslår: 130.678.15.198, 130.67.60.68 og 193.213.112.4 (Telenor/CD servere tror jeg)

 

Jeg tror at for de aller fleste er det helt greit å la DNS stå i auto.

 

PS: Google public DNS er vel 8.8.8.8 og 8.8.4.4? (ikke 4.4.4.4)

Lenke til kommentar

Alltid greit å legge inn Google DNS som siste forsøk, hos Altibox hadde jeg ofte DNS server feil som forårsaket brudd og problemer.

Det jeg gjorde da var å benytte noen av deres DNS servere som første alternativ mens Google stod som 3 og siste slik at skulle altibox sine feile, så tok Google over.

 

Uansett i ditt problem så virker det som at ruteren din overhodet ikke svarer og tilkoblingen din er brutt der, og da vil du naturligvis ikke få noe DNS svar heller.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

God kveld i stugo. Prøver meg med et spm i denne tråden. Jeg fikk for 1 mnd siden den nye Getbox 2 med innebygd router(trådløst). Har i etterkant av dette slitt med tregt nett på endel siter. Chrome henger, og viser kun "Løser vert.." nede i venstre hjørne. Etter utallige samtaler med support byttet jeg router i dag, og har i samme slenge kjøpt meg en ny iMac :) Men får pinnadø fremdeles "løser vert", og tregheter ved åpning av en hel del sider. Kan ta opptil 10 sek før frks diskujson.no åpnes. Hva skyldes dette?

 

Godt nytt år til dere alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...