Gå til innhold

[Løst] Har lyst på en Golden Retriver valp :-)


Anbefalte innlegg

Heisan :-) Som tittelen sier så har jeg lyst på en Golden Retriver valp. Dette her har jeg ønsket meg i flere år! Jeg er er en 13 år gammel gutt som elsker hunder, og i løpet av et år kan det hende ønske mitt blir oppfyllt. Jeg er på jakt etter en aktiv, å familievennlig hund, og lurer på om jeg skal kjøpe en Golden Retriver som valp. Det jeg kan si med en gang er at jeg kommer til å slutte med friidrett osv, og heller tillbringe tid med hunden min / gå tur med den osv slik at den får et godt inntrykk av meg :-) Tror dere den rasen vil passe meg? Jeg kan egentlig ikke se for meg noe bedre allternativ enn den vakre hunden.

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i grunn bare så vidt jeg ville latt en 13-åring gå tur med en hund alene. Er helt klart foreldres hovedansvar både å innhente informasjon og å ta hånd om hunden. Men en gjennomsnittlig golden er antagelig en fin rase å starte med. Passe aktivitetsbehov, medgjørlig, ingen sterke uønskede instinkter.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Aner ikke, tror jeg må få hjelp i starten. Dere har rett i det :-) Når du nevnte aktive, kan de gå langturer da? Trenger de stor inmeplass til å bevege seg, når de er alene hjemme? Han gutten på videoen gikk jo med en voksen hund uten problemer? Det er vel fordi den har vært på hundekurs? Så Golden Retriver vil passe meg da?

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

13-åringer har da null problemer med å holde en golden. Er også flere som har med seg hunden når de blir student, men ja det krever endel ekstra jobb. Uansett bør enhver hundeeier ha noen familiemedlemmer som kan avlaste litt.

 

Hunder trenger ikke stor plass inne, men den trenger selvsagt å få brukt både hode og kropp i løpet av dagen. Langtur har ikke en golden noe problemer med. Hvor spreke de er avhenger mye av hvordan du jobber med dem. Ligger du på sofaen de 5 første åra og forer den med godis vil selvsagt en 2 ukers fjelltur gå dårlig.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Skjønner. Den rasen har jeg ønsket meg i flere år, så jeg tror jeg går for den. Er det noe speesiellt jeg trenger å vite om den? Allergier osv. Når det kommer til aktivitet skal jeg gå tur osv med den ofte, slik at den ikke blir feit, slapp. Jeg å de hjemme kommer til å gjøre alt for at den skal trives med oss osv :-)

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Aner ikke, tror jeg må få hjelp i starten. Dere har rett i det :-) Når du nevnte aktive, kan de gå langturer da? Trenger de stor inmeplass til å bevege seg, når de er alene hjemme? Han gutten på videoen gikk jo med en voksen hund uten problemer? Det er vel fordi den har vært på hundekurs? Så Golden Retriver vil passe meg da?

 

Du trenger ikke bare hjelp i starten, du har IKKE lov til å eie og ha hovedansvaret for en hund, så enkelt er det faktisk.

Man må være minimum 16 år for å ha selvstendig ansvar for dyr i Norge.

 

13-åringer har da null problemer med å holde en golden. Er også flere som har med seg hunden når de blir student, men ja det krever endel ekstra jobb. Uansett bør enhver hundeeier ha noen familiemedlemmer som kan avlaste litt.

 

 

 

Nåja, en golden retriever blir vel gjerne et sted mellom 30 og 40kg? Det er ganske heftige saker å holde igjen for mange 13-åringer.

 

 

Skjønner. Den rasen har jeg ønsket meg i flere år, så jeg tror jeg går for den. Er det noe speesiellt jeg trenger å vite om den? Allergier osv. Når det kommer til aktivitet skal jeg gå tur osv med den ofte, slik at den ikke blir feit, slapp. Jeg å de hjemme kommer til å gjøre alt for at den skal trives med oss osv :-)

 

Du kan ikke gå for noe som helst, det er dine foresatte som må få seg hund, så kan du kose og gå tur med den mens de har ansvaret for dyret.

 

Å gå tur holder ikke nødvendigvis, dere må i tillegg trene både mentalt og fysisk.

 

Siden du ikke har hund fra før kan du teste ut noe for å se om hund passer inn i ditt tidsskjema:

-Gå 30 minutter tur med en gang du står opp HVER dag uansett vær..

-Gå 1 time tur når du kommer hjem fra skolen (på ettermiddagen i helgene), HVER dag uansett vær..

-Bruk en halvtime til en time (minst) på trening hver dag, i form av joggetur, sykling eller liknende.

-Gå en liten runde rett før du legger deg, HVER dag uansett vær!

 

Dette må du gjøre 7 dager i uka, du kan rett og slett ALDRI skulke unna!

Så når du har dette på plass kan du legge planene for å få deg hund når du kan ha ansvar for den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

13-åringer har da null problemer med å holde en golden.

 

Ja, så klart (håper jeg), men det er helt andre grunner som gjør at mange 13-åringer ikke burde gå tur med hunden helt på egenhånd.

 

- Hva om man møter på en aggressiv hund, eller andre hunder overhodet? Hvor mange 13-åringer er reflekterte nok til å håndtere egen hund riktig, både i forhold til å unngå den evt aggressive hunden og i tillegg på en måte som ikke gir feil signaler til egen hund?

 

- Hvor mange 13-åringer går riktig med hunden på helt vanlige turer? Med tanke på båndbruk (uansett type bånd), ha kontroll, holde riktig i forhold til hvilke signaler du sender til hunden.

 

- Hvor mange 13-åringer går med hele flexi-båndet ute og ikke aner hva de driver med?

 

- Hvor mange 13-åringer ser farer (store og små) tidlig og handler tidsnok, uten å skape utrygghet hos hunden?

 

Jeg bare spør. Dette er ting som mange over 20 også har problemer med, og sjansen for at man gjør dette feil blir ikke mindre av at man er 13.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

 

Ja, så klart (håper jeg), men det er helt andre grunner som gjør at mange 13-åringer ikke burde gå tur med hunden helt på egenhånd.

 

- Hva om man møter på en aggressiv hund, eller andre hunder overhodet? Hvor mange 13-åringer er reflekterte nok til å håndtere egen hund riktig, både i forhold til å unngå den evt aggressive hunden og i tillegg på en måte som ikke gir feil signaler til egen hund?

 

- Hvor mange 13-åringer går riktig med hunden på helt vanlige turer? Med tanke på båndbruk (uansett type bånd), ha kontroll, holde riktig i forhold til hvilke signaler du sender til hunden.

 

- Hvor mange 13-åringer går med hele flexi-båndet ute og ikke aner hva de driver med?

 

- Hvor mange 13-åringer ser farer (store og små) tidlig og handler tidsnok, uten å skape utrygghet hos hunden?

 

Jeg bare spør. Dette er ting som mange over 20 også har problemer med, og sjansen for at man gjør dette feil blir ikke mindre av at man er 13.

 

Punktene du nevner her er noe man får kunnskap om via bøker og kurs.

 

Det er veldig utviklende for ungdom å ha ansvaret for en hund. 13 åringer har også fordelen av å ha en ekstremt lang sommerferie, foreldre som kan avlaste og korte dager på skolen. Og selv om det hele ender med omplassering så er ikke det krise dersom vi snakker om en veloppdragen retriever. Men nøkkelen ligger i veloppdragen.

 

Bøker må leses før valpen kommer i hus (og valp må velges med omhu fra oppdretter), valpekurs, nybegynnerkurs og gjerne et kurs til må gås. Gjør du den delen riktig så er mye gjort for å sikre hunden et godt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg såpass enkel at jeg lett slipper min 8 år gamle niese på tur med hannhunden min om hun skulle ha lyst.

Men han veier vel rundt halvparten av en golden.. Og går alltid i slakt bånd så lenge det er med henne.. (Med alle andre enn meg og henne trekker han mot møtende hunder)

 

Det er ikke bare 13-åringer som sliter med kontroll, båndbruk osv.. Det er en haug av godt voksne som sliter med det samme uten at de forstår det selv.

 

Jeg mener dog fortsatt at det må være de voksne i huset som tar initiativ til å få seg hund, og at 13åringen er en ekstraressurs i beste fall.

 

Bortimot 40kg hund som vil en annen vei enn den den går tur med kan være heftig å holde igjen for mange voksne også.

Og som det sies, hva når noe uventet oppstår, er 13-åringen i stand til å håndtere situasjonen? Hva om hunden roter seg borti en annen hund og ender opp i slåsskamp? Vil et barn være i stand til å bidra i å løse opp i slåsskampen?

 

Ja, hunder kan havne i slike situasjoner og da kan det lett bli skader på både hunder og mennesker.

For min egen del har jeg en permanent fysisk skade som følge av hundebitt i forbindelse med at jeg løste opp i en slåsskamp mellom to hannhunder.

 

Tisper kan også slåss, så det er heller ingen løsning sånn sett.

 

Og kastrering er som hovedregel ulovlig i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...