Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe hus av foreldre til 800K-1 mill. Takst 1,6


SuperBlackBird

Anbefalte innlegg

Som emnetittel sier, huset er taksert til 1,6 og det er MULIG jeg kan få kjøpe det til mellom 800.000-1.000.000,-

 

Hvordan blir dette i forhold til beskatning, antar at det her er mulig jeg må betale arveavgift?

 

Taksten på 1,6 er et par år gammel, og siden så har det blitt litt fuktskader på gulvet i kjøkkenet (minimalt, men må fortsatt utbedres), så mulig dette kunne påvirket en ny takst i negativ retning.

 

Ellers så får jeg litt kort frist på meg, mellom 3-6 måneder. Og tror ikke jeg klarer å skrape sammen egenkapitalen på den tiden. Har inntekt på rundt 500-700.000,-/året alt etter hvor mye overtid jeg jobber. (kan mer eller mindre velge selv hvor mye jeg orker).

 

Så da spørs det, om jeg får det mye lavere enn takst, tror du da at dette kan hjelpe på som en sikkerhet for lånet? Hva burde jeg gjøre her?

 

Regner med at dette går under forskudd av arv, har et par yngre søsken også om det har noe å si. Når huset er kjøpt er det i utgangspunktet kun jeg som skal bo i det.

Takker for tips :)

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taksten på 1,6 er et par år gammel, og siden så har det blitt litt fuktskader på gulvet i kjøkkenet (minimalt, men må fortsatt utbedres), så mulig dette kunne påvirket en ny takst i negativ retning.

 

 

Jepp, taksten er for gammel nå. + at markeder har forandret seg mye siden den gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...